Hur ser verkligheten ut?
Hej,
Skulle vilja höra från er som är piloter, om vad ni faktiskt tycker om erat yrke?
Tycker det är mycket negativa toner här på FT, därav min undran.
Jag vet att det just nu verkar vara osäkert, dålga avtal och överflöd av utbildade piloter som står utan jobb osv. Men själva jobbet i sig? Måste väll endå vara ett drömjobb?
Mest bitter själv över att man förmodligen själv kommer sitta i sin tjänstemodul, på samma arbetsplats resten utav livet. Men på vissa här inne verkar det som att det är i samma tankar som ni piloter går efter ett par år
svar
Jag flyger för norwegian och stormtrivs. Jag har aldrig gått till jobbet med känslan att jag inte vill arbeta idag.
Visst har det varit mycket turbulens med kontraktspiloter, men även dem har fått bättre villkor. Lönen jag får som styrman är riktigt bra. Är nöjd med mitt schema och har trevliga kollegor. Som jag ser det är norwegian det bästa valet idag om man vill bo i scandinavien. Skönt att flyga för det vinnande laget. Men visst man vet inte vad framtiden ger.
Jag tror att många går in här för att gnälla. Är allt frid och fröjd så finns det ingen anledning att skriva det. Därav nästan bara negativa inlägg.
Man kan lätt bli blind, men vi är riktigt lyckligt lottade.
Jag jobbade som pilot ett antal år, till finanskrisen kom. Nu jobbar på jag på “marken” med något helt annat.
Grejen är att man måste genomlida ett par “hundår” och på allvar kunna tänka sig att bo i mellanösten/asien/långbortistan ett antal år.
Sen måste man nog vara en “flygnörd” för att fixa jobbet som det ser ut som nu. För löner och vilkor är körda i botten på många bolag.
Jag säger så här, det jobbet jag har nu är många gånger bättre, både lön och vilkor än de flesta flygjobb jag kan få (typ Dy, Ryr – Pratar grundlön och första årens arbete) men ändå klarar jag knappt av att vänta innan man får börja flyga igen.
Så är du flygnörd är det bra, kan du tänka dig ett bra markjobb är det tufft.
Hej!
Jag jobbar på ett litet bolag som flyger privatjet. Jag älskar mitt jobb! Det är mycket slit och oglamourösa arbetsuppgifter (typ diska, städa flygplan, tömma toa med mera eftersom vi inte har kabinpersonal) men förutom det så har jag väldigt roligt på jobbet. Ser nya destinationer varje gång, vi har inga linjer utan flyger dit paxen önskat. vi träffar många härliga passagerare, får ett varierande jobb eftersom vi har hand om allt runt omkring flygningen också – catering, beställning av bränsle, handlingbolag med mera. Vi har bra villkor hos oss. Normal semesterrätt, flyger sällan storhelger, har en öppen dialog sinsemellan ang schemaläggning och delar på jobbet som ska göras. Lönerna är inte som på ett stort charterbolag men personligen prioriterar jag att trivas på jobbet, ha roligt med mina kollegor och flyga racerbil istället för buss!
Generellt sett gillar jag mitt jobb. Kanske för att man är en flygnörd fortfarande efter många år i branschen. Men jag tror att man behöver ett enormt flygintresse för att “stå ut” med pilotyrket idag.
Jag tjänar inte särskilt mkt mer än många av mina vänner, och definitivt mindre än några.
Jag är hemma och kan umgås med min familj och vänner mindre än samtliga personer jag känner.
Mitt yrke, min anställning ändras stup i kvarten, vilket inte precis gynnar ens trygghetskänsla.
Inte sällan behandlas jag och mina kollegor på ett sätt som antyder “du ska vara glad över att du har ett pilotjobb överhuvudtaget”.
Med bolag som RYR, NAS osv som får härja fritt i branschen ser tyvärr inte framtiden särskilt lysande ut.
Så varför fortsätter jag? Som jag sa är jag fortfarande en flygnörd som gillar att flyga. Dessutom, och detta är nog det viktigaste, jag kan inte se mig själv göra något annat…………tyvärr.
Hur svårt ska det vara att läsa frågan…? Och sedan svara på FRÅGAN…
Det finns andra trådar om sas vs nas.
Visa Nicke lite respekt.
Jag och familjen har under sista veckan kollat många destinationer, biljettpriser och upptäckt att Norwegian med alla sina tillägg många gånger är dyrare än SAS. Samtliga biljetter i sommar har hos SAS blivit upp mot 1000kronor billigare för min familj än tex Norwegian. Tack SAS ni håller stilen och er service kan man inte få hos Norwegian eller typ Ryanair.
Tyckte du det var ett svar på frågeställarens undran, eller bara ännu ett utslag av panikångest?
Jag flyger charter på Sveriges största charterbolag och trivs superbra. Tyvärr finns det inte många bra jobb kvar längre för piloter (i Skandinavien), så jag får skatta mig lycklig så länge jag har det som jag har det! Vem vet hur lång tid det tar innan allt trevligt är borta härifrån också… Ryanair, Norwegian, Jettime m.fl underminerar branschen på många sätt. De förstör både för sig själva och för oss andra. Det tråkiga och sorgliga är att folk i allmänhet inte förstår detta faktum. Det KOSTAR t ex inte 300kr att åka till London tur och retur! Väldigt många verkar tro att ett flygbolag kan gå ihop med såna biljettpriser. Norwegian har förvisso lyckats få folk att tro att de är billiga genom sin marknadsföring, men gå in och jämför priser med andra bolag, inte minst SAS, så kommer du fort till insikt om att Norwegian är riktigt dyra. Ibland löjligt dyra.