Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Svårt att ta PPL.

Tråden startades av Fredrik

Någon i samma sits som mig?
Skolat 27 timmar med torskar teorin. Klarar inte av den. 5:e gången jag skrev navven i våras men torskade.

Vad göra?

Publicerad den 2013-07-05 08:30
Skriv ett svar
Antal svar: 26

svar

CFIT
2017-12-23 00:59

Riktiga piloter flyger i praktiken och inte i teorin. Så fortsätt du att nöta i praktiken så kommer du att bli en bättre pilot än de flesta andra piloter idag…..

Nightflight
2017-12-22 02:39

Skaffa PPL-appen med 3.000 frågor !

Peter Eriksson
2017-12-21 11:35

Hej, bjud gärna in mig till gruppen
Peter.eriksson78@gmail.com

Maja
2017-02-11 20:37

Finns en UL PPL sverge grupp på Facebook som har många bra tips och råd.

Lägg in din e-post här så bjuder jag in dig.

M

Ali
2016-09-17 17:19

Eftersom reglerna ändrats lite sen trådstarten kan väl en upprepning av en enklare väg vara värd att tänka på:
1) Ta ett segelcert. Tar man det på segelflygplan så går man vidare med TMG. Tar man det direkt på TMG så blir det lite enklare.
2) Flyg minst 21 h på TMG efter att man fått sin behörighet.

Då kan man skola till LAPL(A) och minimitiden för flygning är 3 h. Nu finns det bevis att det i praktiken är möjligt med mindre än 10 h flygtid. Man behöver då inte göra några skriftliga prov under utbildningen. Det räcker med ett muntligt förhör vid uppflygningen i de ämnen som är specifika för motorcertet.

Begränsningen är att man får flyga med max 4 personer ombord och SEP på max 2000 kg, men de flesta klubbflygplan passar nog in i den begränsningen.

---0---
2016-09-15 22:10

Insåg att nån lyft en tre år gammal tråd, så saken är väl överspelad, så istället: layouten kunde bli tydligare med sånt, för hur många av senaste trådarna baseras på färsk fråga…?

Marcus
2016-09-15 17:08

Folk kan vara så jäkla elaka på detta forum, är ni verkligen piloter ni som skriver?

I den bransch jag jobbar är vi schyssta och hjälp samma.

Fredrik, läser du på distans? I så fall hopppa in ett klassrum. Alternativt be din nav lärare printa in det du har svårt för.

Skriv gärna här, från vissa andra här är jag utbildad Pilot OCH teorilärare för PPL och ATPL i bland annat nav.

Jag hjälper gärna, dock vill jag inte lämna ut min mail på detta forum.
Ha de

Marcus
2016-09-15 15:36

Kör du PPL distans? Kan i så fall vara bra att köra lärarledd kurs.

Annars är det bara att bita i, plugga mycket. Det behövs även i grunden och inte bara i ATPL.

Vad har du svårt med? Skriv gärna så kanske vi kan hjälpa istället för att gnälla och skälla som många gör här…

Bernoulliinthehood
2016-09-15 13:42

Kan rekomendera oxford’s PPL literatur, mastiga jämfört med KSAB men mycket bra, vågar nog säga bäst i sin klass.

---O---
2016-09-13 21:56

Svaren du får här är inte schyssta, men så är ju det här ett ovanligt grinigt forum. Felet med PPL-undervisningen är att den kan vara så tafflig, inklusive direkta motsägelser KSAB-böckerna emellan (hoppas trafikflygarna får redigare material). Som tur är så även proven, så vid omtentor kan man känna igen svaren, vilket kan behövas då vissa av frågorna inte har någon som helst koppling till undervisningen och krävde andra förkunskaper. Jag gjorde min PPL ganska nyligen, är normalbegåvad (med ett par universitetsexamina), men tyckte det var delvis knepigt av nämnda skäl.

Dating
2016-09-11 08:04

Finns det ingen bra provbank man kan öva på? Har själv börjat läsa PPL och KSAK 1000 frågor verkar rätt dåliga och huller om buller.

Pucko
2014-01-24 13:54

Haha, sopa! PPL är ju enklare än att lära sig räkna till 100…

MATI
2014-01-24 10:30

Det är inte vanligt att man hör om de som bommar 5 prov i ett ämne. Oftast brukar en sån elev sluta självmant efter att han/hon inser att det här är inte dennes “grej”
Ifrån min ppl-grupp var vi endast 50% som klarade det. Det lustiga var att den halvan som inte klarade det satt och snackade jobb redan första dagen i skolan!

Alla fixar inte ppl men de flesta gör det och jag vet inte vad ditt problem är men du behöver skriva provet först hos skolan. Om du har skrivit skarpt sedan och inte fått godkänt och sedan gått tillbaks till skolan så borde de ha gett dig extra mycket fokus.

Vilken skola har du gått på?

Ja fick göra totalt 3 omprov, vart tredje prov fick jag skriva om och just navven som var mitt sista prov ville jag klara så att jag hade kommit undan med 2 omprov men det ville sig inte men jag skrev om och klarade det sedan.
Men det var inte utan extremt(nästan) mycket fokus inför varje prov/omprov som jag hade klarat det.

Anders1
2014-01-24 00:52

Fem omprov är extremt. Lider du av dyslexi begär extra provtid. Om inte så stoppa flygandet och satsa 100% på teorin. Skaffa en privatlärare och säg ALDRIG att du förstått när du inte gjort det. När du klarat teorin fortsätter du flyga. Jag tror du kommer fixa det men kanske borde stanna på PPL.

Flygarn
2014-01-23 19:42

Ge inte upp!
Det är kämpigt men Du klarar det -den stora ansamlingen av teori kan ses oövervinnlig-
men en sak i taget så är Du snart klar allt som behövs är motivation och envishet.

Lite tips
2013-07-06 11:35

Nu vet jag inte riktigt bart du bor, men om du bor på västkusten så skulle jag rekommendera dig att kontakta Aeroklubben och fråga efter deras teori ansvariga, Han hjälpte mig när jag hade kört fast.
Den killen kan lära vem som helst teorin och till skillnad från många andra lärare så lyckas han fånga intresset hos eleverna

Karl
2013-07-06 11:13

Jag har lagt ner PPL 3 gånger och lagt över 80.000:- på det och inser mina begränsningar då jag inte fixade de svåra delarna.

Det var roligt att testa på det men tyvärr får jag aldrig mer se skymten av pengarna eller bruka mina flygkunskaper.

Bengt
2013-07-05 13:25

Intressant att se att en del tycker att om man inte klarar av kraven så är det fel på kraven.

Hur går flygandet?
Om flygandet går bra så får du studera mera och helst skaffa hjälp av en bra teorilärare.
Om flygandet inte går bra så är det nog tyvärr bättre att du satsar pengarna på något annat.

Torgny
2013-07-05 12:22

Studera mer. Punkt slut. Alternativ ge upp eller flytta utomlands och ta ditt PPL. Sverige har svårare PPL teori, typiskt svnska myndigheter som krånglar till allt.

Håller med om att teoriproven var patetiskt svåra ibland. Hade också en del omprov, men tillslut grejjade jag det, med lite tålamod och anamma. Du kommer klara det om du studerar hårdare.

Annars åk till USA, du kan ta JAA PPL cert. Mycket enklare teori.

Fi
2013-07-05 12:14

Jag känner några PPL:are som tog sitt cert när de passerat 60 års åldern. De hade endast 7-årig Folkskola, de klarade proven.
Det är vilja och motivationen som är viktigast (plugga).

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500