Löjliga priser Transportstyrelsen
Varför har Transportstyrelsen så SKRATTRETANDE höga avgifter??
Någon som vet om deras arbetsbörda gör dessa befogade eller utnyttjar dom bara sitt monopol??
Jag ger exempel:
Förlänga CPL (notera endast certifikatet som ska få nytt datum) 2660 kr PER ÅR.
Utökning med klassbehörighet 1 850kr. (Engångsavgift)
Utökning med FI eller liknande 710 kr. (Engångsavgift)
Löjligt höga administrationskostnader, eller??
svar
Det kostar att ha jobbskatteavdrag… Det är inte flygare som får betala jobbskatteavdragen, även restauranger, sjöfart och min bransch åkerierna får dra sitt strå till stacken för att kunna sänka skatterna. Åkerierna får betala 500 kronor per fordon bara för tillsynen av kör- och vilotider till TS
Det är inte Transportstyrelsen som bestämt att avgift skall tas ut. Det är regering och riksdag!
Ställ frågan till Reinfeldt och Borg. Under deras tid vid makten har stora fördyringar för oss piloter och flygplansägare inträffat.
Bra att Flygtorget äntligen tar upp detta.
På en direkt fråga till ekonomiskt ansvarige på TS om utvecklingen inom flyg kan gå samma väg som inom sjöfarten, d v s total utflaggning, blev svaret – Javisst. Följdfrågan blev då; Hur hanterar ni det. Svar – Då krymper vi bara verksamheten.
En kommande utflaggning av delar av den svenska infrastrukturen är alltså redan diskonterad i Norrköping. Vet våra folkvalda om det? Är media informerad?
Prissättningen har som sagt en synnerligen vag koppling till det arbete TS uträttar. En flygplats i Norrland fick betala lika mycket för TS besök som de lägger ner på snöröjning under ett år.
Budgeteringen drivs som backkasting – d v s man räknar ut hur mycket pengar man behöver skinna branschen på för att slippa byta till enklare kontorsstolar, och så debiterar man utan att blinka ut detta belopp. Monopolist, javisst!
Det en del verkar glömma i tråden är att många inte har en arbetsgivare som betalar dessa avgifter.
Även för en privatflygare så är det dyrt, som allt annat inom flyg.
Det är för att TS fakturerar dig årsvis samtidigt för alla med EASA cert istället för när du förnyar det på “ditt” datum (JAR cert).
Så sina pengar får dom in ändå.
En parantes,
I de nya certen så står endast utfärandedatum gällande CPL. Alltså ingen förfallodatum.
Varför skulle detta innebära en kostnad på 2660:- / år?
Som tidigare har poängterat, det är inte TS som sätter ramen för avgifterna, det gör regeringen.
Gör något åt saken istället för att gnälla på ett forum, rösta på partier som inte förordar självfinansiering.
Kostnaderna står inte ens nära att vara i proportion av insatsen från TS när det gäller cert. Vad är det som motiverar närmare 4 000 per år för ett ATPL? Hur många jobb timmar per cert är beräknas för denna hutlösa prislapp. TS är ju bland de dyraste i världen. Hur kommer det sig?
Kontakta Trafikstyrelsen. Sänd förslagsvis ett E-Mail och ställ frågan.
Trafikstyrelsen
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Mandag – torsdag kl. 9-16
Fredag kl. 9-15.30
Telefon: 7221 8800 (Mandag – fredag 9-15)
Fax: 7262 6790
E-mail: info@trafikstyrelsen.dk
Hur exakt gör man om man vill flytta sitt CPL eller ATPL utomlands?
Jag har inte fått flygjobb och drabbas varje gång jag ska betala den här avgiften och skulle vara tacksam om någon kan förklara hur man gör.
Är det enkelt?
Inte bara cert kostnaden är vansinnig, det gäller i princip hela kedjan. Avgifter för Flygplan och avgifter för verkstäder. Ett exempel:
Vi flaggade ut vår firma kärra för två år sedan och sänkte våra avgifter från 18600 SEK till 300 Euro, dessutom sjönk våra kostnader för CAMO (ARC mm) från 15000SEK till 500Euro. Detta på grund av att CAMO organisationerna betalar lägre avgifter i andra länder… Så bara genom att fylla i lite papper och byta regga på maskinen så har vi sparat ca25000 SEK om året, och detta på en liten firma kärra! Jag är mycket förvånad att det fortfarande finns något flygbolag som håller sina kärror på SE reg då deras konkurrenskraft blir avsevärt sämre gentemot andra EU flygbolag. Får detta fortgå så kommer inte TS ha något att reglera om 5år…Och det finns bara kvar biljett försäljningsföretag i Sverige med utländska bolag som sköter produktion…sorgligt
Om man konventerar till ett danskt cert för att få en lägre årskostnad är man då tvungen att göra en eventuell PC på danska skolor eller kan man göra det på en svensk? Det är väl samma standard eftersom EASA ska efterlevas?
Det är billigt idag att ha och behålla ett CPL om du inte har ett flygjobb. Tidigare krävdes att du hade minst 70 timmar / år.
Skulle du idag måsta hyra en klubbmaskin 70 timmar för att behålla ett CPL skulle det kosta minst 70.000:- / år.
Det är också billigare att ha och behålla ett PPL idag, då inga flygtidskrav ställs. Tidigare var du tvungen att flyga minst 10 timmar / år. Kostnad minst 10.000:- /år.
@göran,Du har en poäng där,men avgifterna är fortfarande skyhöga och fler och fler anställningar konverteras till kontrakts anställning.Jag tror att den vanligaste anställningsformen som pilot om 5 år är kontraktsantälld dag avlönare.
Man måste jämföra olika länders avgifter.Det är inte okey att Transportsyrelsen tar ut typ 20000kr/5år medans andra länder tar ut hundra lappar ,om ens det.
Riktiga bolag betalar certavgifter = är du ej prostituerad = inga problem
Till försvararen,
Om personalen på TS tycker att det bara stramas åt och duktiga medarbetare försvinner så borde de kanske gå till sin arbetsgivare staten och förklara att denna avgiftsfinansiering är helt galen inte fungerar för precis som några andra skriver här, så börjar allt fler titta på olika former av utflaggning av cert m.m.
Detta leder direkt till att det blir ännu mindre antal att ta ut avgifterna på som i sin tur leder till ännu mindre personal på TS men viktigast av allt är att då spelar det ingen roll hur kompetent och flygsäkerhetshöjande personal som du skriver försvinner från TS för då kommer svenska TS ändå inte ha någon kontroll över de som flyger i Sverige när alla är utflaggade. Så nu är det hög tid att TS egen personal börjar agera mot dessa avgifter!
Sen kan man ju fråga sig vad vi får mer i certen nu med dagens priser mot för vad vi fick för tex 20år sen då ett cert kostade en bråkdel, men vem vet, snart kanske de rullar ut en röd matta när vi hämtar ut certet på posten…
Jag rekomenderar alla som tycker att förnyelse priserna är absurda jämfört med andra EASA stater att flagga ut sina ATPL certifikat till England,Det är enkelt och billigare.
Vill du ha säkrare flyg så släng ut alla jurister på TS och plocka in lite folk som vet vad flyg handlar om istället.
Men kasta skit på TS personal har du tid med…
Eftersom det finns patetiska “piloter” som förutom att betala utbildning och typerating själva även jobbar dygnet runt för att de inte har stake att säga ifrån så behövs TS för att med kontroller och tillsyner kunna bevaka att flygsäkerheten hålls på en acceptabel nivå.
TS har sparat mycket mer än de borde och kompetens försvinner eller utarmas för att ledningen på TS stramar åt. Vill du ha billigare cert eller vill du ha säkrare flyg? Nästa som “kastar skit” kanske kan göra det på rätt nivå… det är varken tufft eller sexigt att ge sig på TS personal.