Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför bara boeingerfarenhet till B787 NAX

Tråden startades av hjhj

Vad är det som gör att de bara söker folk med Boeing erfarenhet till 787 till NAX. Känns som att B737 och B787 har ganska stora skillnader?

Publicerad den 2013-10-21 21:25
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

EU
2013-11-20 09:58

Första passagerarplanet som nyttjade FBW var Concorde 1969. Ett plan byggt i Europa.

Magnus
2013-11-20 02:42

Nu var det inte FBW jag tänkte på. Jag är väl medveten om att det inte var Airbus som var först med FBW även om dom kanske var först i civilt flyg? Vad gäller Joystick så har väl även Super jet 100 det, samt Comac det? Troligen skulle Boeing också ha det om det inte var för att det skulle medföra ökade kostnader i pilot träning.

Jag hoppas Boeing får ordning på sin nya fågel och snart börjar utveckla nästa nya modell. För jag tror B787 kommer vara en kanon bra flygplan om några år när dom fixat alla barnsjukdomar.

Jonny Rutten
2013-11-19 23:36

@Latmasken

Nä, men tråden kom att handla om det pga att någon hävdade att Boeing imiterade Airbus med bl a den elektroniska FBW-tekniken.

latmasken
2013-11-19 17:41

Ett flygplan består väl inte bara av FBW?

Jonny Rutten
2013-11-19 17:21

@Sv Jonny Rutten

Sen kan ju diskuteras om Maxim Gorkij var ett civilt, miltärt, eller civilmilitärt flygplan. Förmodligen det senare eftersom det förhöll sig så under Sovjettiden.

Sen är det väl inte stålwirar man menar med fly-by-wire! I sådana fall hade man väl FBW på Kitty Hawk! 😉 Det är väl elektronisk FBW som menas…

The first pure electronic fly-by-wire aircraft with no mechanical or hydraulic backup was the Apollo Lunar Landing Research Vehicle (LLRV), first flown in 1964.

777
2013-11-19 16:57

är inte 777 FBW?

Sv Jonny Rutten
2013-11-19 16:36

FBW first tested in the 1930s, on the Soviet Tupolev ANT-20.

Även en PA28 har FBW “Flyg med tråd (vajer)”.

Jonny Rutten
2013-11-19 13:55

@Cptn Fresh!

Tack, även om jag anar ironin! Du vet väl varför John Lydon tog sitt artistnamn?

Signaturen Magnus menade att Boeing härmade Airbus, men Airbus uppfann inte FBW-systemet. Däremot har de ensamrätt på att använda systemet med joystick. FBW ÄR en militär uppfinning som även används civilt.

Cptn Fresh!
2013-11-19 11:27

Du blandar äpplen (Trafikflyg) och päron (Militärt) lite vårdslöst tycker jag. Passande sign du har.

Jonny Rutten
2013-11-19 10:53

@Magnus
Nu var väl knappast Airbus först med FBW-tekniken om du tror det. Militärt utvecklades den i USA på 70-80-talen och lanserades på F-16 Fighting Falcon. Även vår J35 hade mot slutet ett embryo till FBW.

Magnus
2013-11-19 10:08

Nu är det snarare så att Boeing försöker härma Airbus en tvärt om. Särskilt om vi pratar B787. Gick precis typ kurs på den och tekniskt tänkte jag hela tiden hum det är juh precis som airbas har haft i 10 år…

Så jag tycker det var bra att Boeing äntligen vågar bygga ett nytt flygplan. Att det sedan gick som det gick var kanske rätt väntat.

Re: Stephan
2013-11-18 08:47

Redan besvarat av föregående skrivare!
Boeing är Boeing och det är ingen fördel att man suttit i något europeiskt skit man plagierat av.

Jonny Rutten
2013-11-18 07:14

Vänder man på det så kräver många Airbusoperatörer, t ex TCAS, erfarenhet från “FBW av Airbustyp” pga att det kräver kortare kurser = billigare. Man har redan tänket!

Stephan
2013-11-18 01:00

Det är väl rätt naturligt att man vill ha erfarenhet från Boeing? Då Boeing är Boeing…

Sen kanske det är massa tekniska skillnader men allt annat är samma.

Ingvar
2013-10-21 21:31

Kortare typkurs kan vara en anledning = billigare.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500