Firmaflyg
Hej
Jag är anställd på ett företag som reser ganska mycket.
Dom vill i sin tu att jag ska använda mitt eget flyg för att transportera dom till diverse destinationer.
Hur gör man med kostnaderna för dessa flygningarna (slitage och brännsle)?
Jag menar, jag vill inte stå för all soppa och slitage på maskinen.
Mvh
Klas
svar
Ett privatägt plan kan du endast hyra ut vid max 12 tillfällen / år.
Hyr du ut planet fler gånger måste du ha tillstånd för uthyrning. Alt enligt Transportstyrelsen.
Du kan dock hyra ut flygplanet till en flygklubb som i sin tur hyr ut det obegränsat antal ggr. utan problem till medlemmar.
Bränsleskatten kan endast återbetalas till den som betalt bränslet.
Lånar du flygplanet av klubben och använder deras tankkort är det endast klubben som kan begära bränsleåterbetalning (egen erfarenhet).
Det finns många regler!
Dessutom finns många som flyger utan att följa reglerna, luftfartyget inte luftvärdigt, inget giltigt certifikat mm.
Om du är anställd i firman och ditt yrke är något annat än pilot så räcker det med PPL. Om det är ett klubbflygplan så ber du klubben fakturera bolaget, om det är ditt privata flygplan så fakturerar du bolaget. Glöm inte att bolaget kan begära tillbaka bränsleskatten då det är firmaflyg…Den smidigaste lösningen ur skatt och moms perspektiv är dock om bolaget självt äger maskinen alternativt att de hyr flygplanet av ett annat bolag.
TS ligger inte på Bredden längre utan i Solna… men annars var det rätt.
Hej Klas,
Jag föreslår att du tar upp din telefon och slår en signal till Transportstyrelsen / Luftfart i väsby och pratar med en inspektör eller annan initierad representant för “Myndigheten”. Förklara hur du tänkt och hör vad dom har att säga. Det borde inte vara något oöverstigligt problem att lösa den frågan om man har rent mjöl i påsen och kör med öppna kort, dom gillar det där i bredden!
/TS
@fd flygbolagsman
Hårklyveri är bara förnamnet.
Om jag låter min lokala flygklubb hyra ut mitt plan till det företaget jag jobbar för?
Eller är det bara att skjuta sig själv i foten?
Eller ska man rent av erbjudan en andel (1 av hundra andelar)
Hur ska jag lättast göra för att detta ska funka?
Nej, det ska inte vara något bruksflygtillstånd. Sådana utfärdas inte för personbefordran, det var förr i världen.
Du kan/får flyga personal i ditt företag under förutsättning att du har ett CPL.
Om företaget äger flygplanet är det inga bekymmer, och detsamma gäller om de hyr in ett som du sedan flyger.
Det som kan ställa till besvär är om du äger ett flygplan som du avser använda för detta. Då blir det likställt med att du erbjuder en transport.
Hårklyveri kan tyckas…
@PPL:are
Jag är innehavare av ett CPL.
Så det betyder om jag lagligt ska kunna ta med mina kollegor i mitt plan så måste jag ha ett bruksflygtillstånd?
Mvh
Klas
Jag flög en hel del eget plan i tjänsten tidigare. Det var bättre förr soppan kostade drygt 4 kr/lit och reguljära flygbiljetter var dyra.
Jag fick ersättning motsvarande en reguljär biljett. En flygning på ca 2*360 nm t/r reguljär flygning kostade då drygt 4.000:- soppa till mitt plan gick på 1.000:-. Det blev således 3.000:- till att täcka andra kostnader.
Att du skulle flyga annan personal med ditt plan och få betalt är ej lagligt om du inte har CPL och ett bruksflygtillstånd.
Äger företaget flygplanet och du har CPL går det bra.
Jag fraktade bra mig själv.
Ring Tomtar o Troll AB då de brukar sponsra sådana resor.