Vad blev bättre hos Norwegian egentligen ?
Vad var det som hände för en månad sen vad blev bättre för piloter?
svar
Rutten lever bara upp till sitt namn. En typisk forumshaverist.
Media ger gärna sken av att facket bara fick till ettårigt avtal, men det var facket själva som valde den strategin.
Bolaget ville skapa flera självständiga baser vilket skulle splittra fack och piloter en gång för alla. Det blev det stopp för.
Med facit i hand så slutade matchen 1-0 till facket …den här gången.
LH had 97, 8% dispatch reliability in October. What’s your concern Mr.Rutten?
@sv Jonny Rutten
Det är därför man läser historia!
Har man, som jag, varit i flygbranschen i ett tredjedels sekel, så har man noterat att i stort sett 95% av dess hysterisatsningar gått åt h-e, inte bara här, utan i hela världen.
Sen är det upp till var och en och tycka vad de själva vill.
NAS 737-trafik går bra, inte tu tal om det, men risken är att LH-satsningen får koncernen att förblöda, inte minst pga all negativ publicitet som kommit av den urusla regulariteten på LH.
Till detta får man sen lägga de tekniska problemen med Dreamlinern. Brand ombord på ett flygplan i utrymmen där man saknar släckningsmöjligheter (ex batteriutrymmen) ökar ju inte folks önskan att åka med i den flygplanstypen. Det var det jag menade med förtroende.
Kan vi sluta blanda in Lufthansa i alla Norwegiantrådar?
Hur kan du ha insikt i NAS LH’s ekonomi. Säg nu inte bara att “det kan vem som helst räkna ut”.
Det Ryanair gör bra är att möjliggöra resor för 1000tals europeer som annars aldrig hade haft råd att resa. Så en liten elouge får dem för den biten. Vad det gäller piloterna så verkar ju Ryan vara ett bra avstampsbolag att gå vidare ifrån efter 3-4 år. Norwegians nya avtal är dugliga. Men mer kan göras gör att trygga piloternas anställning.
Du har helt rätt att det tar år att bygga upp en stabilitet och slå sig in i en ny marknad. Efter kaoset i sommar så har LH börjat få lite mer ordning på saker och ting. Visst har det kostat pengar men det stora blodflödet har stoppats. Ju fler flygplan som levereras desto lättare kan man hantera förseningar och dylikt. Nu finns dessutom en plan att sätta in ett par 737 ist för 787 på JFK om det verkligen skulle krisa.
Visst är LH en vingklippt satsning hittills men det börjar bli bättre nu. Har kunderna lessnat? Fortfarande 90 procents beläggning får se om det håller i sig till våren. Det märkliga fenomenet Ryanair bevisar gång på gång att det får att misshandla sina passagerare och de återvänder likförbannat! Människan upphör aldrig att förvåna!
Vissa saker bra, andra helt hål i huvudet! Ta bara LH-satsningen. NAS kommer att förblöda pga den. Dessutom med den tekniska katastrof som nu B787 visat sig vara. Titta dessutom på kabinfaktorn och på regulariteten. Det tar år att bygga upp ett förtroende, men man raserar förtroendet med ett misstag!
Det blev fel, vintermånaderna ska det ju vara!
Hm, ja nu ska ju 200 maskiner levereras, 14st 737 detta år och förmodligen minst lika många om inte fler nästa år. I våras kom de nästan veckovis medan under sommaren inte varit så många leveranser.
Jag drar slutsatsen att föregående talare inte är så insatt i det hela, tur är väl det att det inte är han som drar i trådarna hos norrbaggen.
“Ruttna Johnny får nog se en hel del nya rutter öppnas i framtiden tack var nytt AOC. Fyra nya 737 skall levereras innan nyår. Entreprenör var ordet….. ”
Det är ju en lysande ide att expandera inom LCC in i contermånaderna. Smart drag, Kjosen.
Vad kan vi inte och vad vill du förstå bland spaken på 737? Visst,mongo och NAX/SAS kan alltid bli bättre tillsammans på Fornebu,men är vi helt säkra på detta? Putin och svärdfiskar kanske får lunch
Jag behöver inte förstå, är bara en simpel 737 jockey hos BK. Vad har entreprenörskap att göra med frågeställningen hos trådskaparen?
Det är inte alla förunnat att förstå!
Vad har detta med denna tråd att göra?
Den starke entreprenören ser alla möjligheter men missar grunden.
Har han tur kan han segla långt utan grundstötning.
En stark entreprenör hindrar ofta organisationen att ta egna beslut. Detta innebär att företaget faller med entreprenören.
Tycker du att SAS har letts på ett bra sätt utan entreprenörer?
Core lever vidare i ett nytt dotterbolag med befintligt kollektivavtal..Dock löper det bara över ett år. För tidigt att sia om det blev bra eller dåligt för de anställda. Facken kan ha hamnat i ett försämrat förhandlingsläge i framtiden. Från företagets sida ger detta positiva synergieffekter.
Kontraktarna som idag är anställda på diverse bemanningsbolag skall tillsvidareanställas i ett nytt dotterbolag. Basen i HEL är först ut nu 1 april. Bra eller dåligt? Hade du hoppats på core så kanske inte men det öppnar upp för att nya fack bildas och där med kollektivavtal. Lön skall vara efter basering av land samtidigt som de säger att ingen skall gå ner i lön. Om det efterlevs eller inte är för tidigt att säga.
Ruttna Johnny får nog se en hel del nya rutter öppnas i framtiden tack var nytt AOC. Fyra nya 737 skall levereras innan nyår. Entreprenör var ordet…..
de sköt upp/förlängde nuvarande villkor tills en ny upphandling nästa år.
exakt samma villkor kommer alltså att gälla till 30 september 2014
Hade de gjort allt rätt hade Norwegian varit största bolag i Norden!