Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

En till ATPL Fråga

Tråden startades av Per

Då passar jag väl också på att fråga en fråga.

What will be the effect on an aeroplane’s performance if aerodrome pressure altitude is decreased?

Rätt svar är: It will decrease the take-off distance required.

Jag tycker att det ska vara tvärt om, då högre tryck ger bättre kräm i spisarna?

Tack

Publicerad den 2013-11-26 12:51
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

Re: Johan Nilsson
2013-11-27 12:23

Härligt med ett utvecklat svar från en som vet.
Finns så måbga forumtroll här i strängen som inte tar åt sig och som leker piloter.
Att ha 8000 timmar på FS imponerar inte.

Johan Nilsson.
2013-11-27 09:50

Högre tryckhöjd + lägre hpa. Lägre tryck alltså. Lägre tryckhöjd = högre tryck.

Krax
2013-11-27 08:58

Den var redan besvarad sedan länge…

perf engineer
2013-11-27 07:57

Dags igen alltså…

“aerodrome pressure altitude is decreased”

Alltså, tryckhöjden för flygplatsen minskas = närmare havsnivån och alltså ett högre tryck, “bättre kräm i spisarna” som nån skrev

Nu kan ni stänga tråden, tack.

Ior
2013-11-27 07:27

Dom sämsta brukar annars vara dom med runt 1000 timmar tt, när man tror man varit med om så mycket.
Nja, jag har knappt 8000h så jag tar inte åt mig

AB
2013-11-27 01:21

De värsta (läs sämsta) som jag flugit med, är dem med 2000h, med kanske ett färskt ATPL, då de verkligen tror de är kaptensmaterial och erfarna.

Ior
2013-11-26 21:59

Nja… Tror du har delvis rätt.
Jag har båda kunskap och jobb som pilot. Dock några år sedan man läste ATPL teorin.
Har nu mera ett ATPL cert 🙂

Fredrik
2013-11-26 21:52

Anledning till dåligt med svar, kan ju vara att majoriteten inte har certifikat, det märks inte minst på nivån av diverse inlägg. En annan del av kommentarerna kommer säkert från någon som har certifikat, men som inte lyckats landa ett jobb, troligen pga bristande kunskap på flertalet områden, inte minst det tekniska och teoretiska, eller som inte har mer än ett PPL.

Ior
2013-11-26 21:35

Lugnt! 🙂
Hojta till om det är något mer, kul att väcka gamla kunskaper till liv.
Mycket av det där funderar man inte på i verkliga livet utan kommer helt naturligt.
Startar man från en flygplats som ligger högt och det är varmt så behövs mer thrust.
🙂

Per
2013-11-26 21:18

Jo Ior förklarade vad jag hade tänkt fel. Tack ior!

Ior
2013-11-26 20:16

*smack* är det ingen om gjort ATPL här eller??

Rätt svar står i frågan som frågeställaren ställer! * suck *
Hur svårt är det! Detta är grundläggande basic fan PPL nivå!

Jaså
2013-11-26 18:53

Jaså det fanns ingen svar på frågan!

Re: Per
2013-11-26 16:13

Bara lite nyfiken vad blev svaret på frågan? 😉

Per
2013-11-26 15:44

Tack för svaren!

Re: Ior
2013-11-26 15:31

Du besvarade inte frågan utan svarade bara ditt eget inlägg tvärtom! 🙁

Ior
2013-11-26 13:22

Om TRYCKHÖJDEN minskar = Hpa (InHg) ÖKAR!
Tryckhöjden är trycket på en given höjd, minskar tryckhöjden öker således lufttrycket. It´s that simple…

Du tänker rätt, men tvärtom…

Arne
2013-11-26 13:04

Här är det viktigt att komma ihåg de två första lagarna i ATPL-teoribesvaring.

1. Läs frågan.
2. Läs den förbannade frågan.

capt solo
2013-11-26 12:58

helt rätt …därav den kortare startsträckan

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500