Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Avbruten landning i sista ögonblicket..?

Tråden startades av Callepilot

Nån som vet mer om detta? Det sägs i artikeln att hög fart, kort bana och att flygplanet stallade, något som den höga farten talar emot…

Vet inte hur 737:an är i go-arounden, men det vet säkert någon här. Måste man trycka fram nosen för att undvika för hög pitch med risk för stall eller hur är den att flyga i de lägena?

http://nyhederne.tv2.dk/2013-12-02-tv-pilot-afbr%C3%B8d-landing-i-sidste-%C3%B8jeblik

Publicerad den 2013-12-02 16:55
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

Piotr
2013-12-03 10:10

Har du avsett att göra auto-land har du även en kopplad G/A, så det är bara trycka på TOGA och åka med. Annars har du två lägen på TOGA förutsatt att du har auto-throttle inkopplat, ett klick ger reducerad GA thrust som ger en ROC på ca 1500-2000 ft/min, trycker du två gånger får du full GA thrust vilket självklart bidrar till ett pitch-up moment eftersom motorerna är monterade under vingen. Det gäller att trimma då hela tiden.

Olles bror
2013-12-03 09:09

Först och främst kan man nog utgå ifrån att det tidningarna skriver skall man ta med en stor nypa salt. En journalist har ju ingen aning om flygning av en 737:a.

Om man gör en inflygning med en 737 med hjälp av autopilot, vilket oftast sker, så är det egentligen två scenarior. Har man avsett att göra en automatisk landning så trimmar maskinen automatiskt nos-upp läge innan landning. Detta sker för att få rätt nosläge vid landning. En go around i detta läge kopplar ur autopiloten och maskinen kommer att vara i otrimmat läge för stigning. Detta förstärks ytterligare av att motorerna sitter under pitchaxeln (vingen) och när full effekt ges ökar detta nos upp momentet. Detta kan leda till att man når ett svårkontrollerat läge.
Om man gör en inflyning och tänker landa manuellt, slipper man det otrimmade läget som pitchtrimmen ger.
Men en lätt lastad 737:a ger även den ett stort nos-upp moment pga att motorerna sitter lågt.

Stor skillnad mot Airbus som tar hjälp av autopiloten vid en go-around.

Man bör veta vad man gör om man sitter där fram.

Jag håller även med er andra som tycker det är ett skämt att tilldela Turkish Airlines “Årets bästa flygbolag”. Som pilot undviker man vissa bolag, och detta undviker jag…

Ha en fin dag alla:)

Neo
2013-12-03 07:59

Samma gäng som flög en B737 rakt ner i marken under en vanlig ILS med tre piloter på flight deck.

Jag vet inte vad det är för en byfåne-organisation som utdelar “Airline of the year” till dem men jag skulle aldrig sätta min fot ombord på Turkish. Varken som passagerare eller besättning. Deras oanständiga kombination av självbelåtenhet och inkompetens innebär, bevisligen, livsfara.

christer
2013-12-03 07:42

http://www.worldairlineawards.com/awards_2012/europe.htm

“ständigt dessa turkar…” läser jag i ett inlägg.

Noterar att Turkish Airlines blev utnämnda till Best Airline in Europe 2012 vid Farnborough Air Show.

737
2013-12-02 22:28

Ständigt dessa turkar. Skulle vilja påstå för låg fart och kraftig vindby med en “pumpande” pilot vid spakarna. 72 pax på en 737a blir en väldigt lätt maskin.
En G/A i sig är inget märkvärdigt oavsett flygplanstyp, så hög nos, tailstrike innebär en amatör vid spakarna.

Callepilot
2013-12-02 18:02

Jag såg inte ens att det var en video, läste bara texten, men ja, det är den videon!

Annan video
2013-12-02 17:31

Verkade inte kunna kolla på danska nyhetssidan. Är det denna video?
https://www.youtube.com/watch?v=Ikf69Lc0oG8

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500