Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

FLygbranchen i Australien

Tråden startades av Danne

Hej alla där ute!
Har alltid haft 2 drömmar, flyga o bo i Australien. Så, min tanke e ju då att kombinera de båda o läsa mitt cpl i Sydney. E det någon som vet hur branschen ser ut där nere? Någon som pluggat där nere?
Någon som vet något alls?

Publicerad den 2013-12-02 19:34
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

PAX
2013-12-06 07:39

Qantas meddelade i morse att dom drar ned med 1.000 anställda inom administration, marktjänst och flygpersonal.

Ser inte så ljust ut tyvärr.

Danne
2013-12-05 19:19

Toppen
Tack för info

PAX
2013-12-04 10:52

Vad jag förstår råder det inte pilotbrist i Australien, utan snarare tvärt om. Visserligen har många piloter som blev arbetslösa i och med Ansett Australia’s konkurs fått jobb inom Virgin Australia, men samtidigt går Quantas riktigt illa och spår en nedgång i flottan, framför allt på WB.

Sedan är det jäkligt svårt att får arbetstillstånd i Australien, så länge man inte kan påvisa att man har en unik kompetens. Annars “stjäl man” jobb från någon Australiensare.

Du kan väl kolla lite här:

http://www.pprune.org/australia-new-zealand-pacific-90/

Lycka till!

Danne
2013-12-03 16:34

Jo jag är medveten om att certet inte gäller hemma men som sagt är ju min förhoppning o bli kvar där nere o arbeta, är ju så svårt o hitta jobb här hemma så kan lika gärna chansa tänkte jag.
Funderade på o läsa atpl hemma innan jag stickerpå tfhs och sen konvertera men då blir kruxet att det inte blir heltidsstudier och då kan man inte få studentvisum i Australien

Ingen här på forumet som flugit där nere?

Ior
2013-12-03 13:28

I Australien kommer du få ett Icao CPL, dvs om du vill komma hem senare måste du läsa om all teori för att få ett EAA cert ( jag plockar bort S eftersom det står för safety och det går inte ihop med dom..).
Sen får du konvertera dina behörigheter men det är mer bara en extra kostnad och inte något svårt, i praktiken flyger flygplan likadant var du än är 🙂

Jag tog mitt JAA först, sen lästa jag ICAO ATPL teorin och konverterade åt det hållet i stället, anledning? Jo.. Europas teori är så mycket djupare att ” deras ” teori blev väldigt mycket lättare 🙂

Osäker
2013-12-03 13:10

Kolla upp ordentligt innan du börjar…jag tror det kan bli extra arbete och kostnader om du vill jobba i Europa senare. Det är lite jobb och kostnader relaterade till att “konvertera” det Australienska certifikatet till ett EASA certifikat.

Firehandle pull
2013-12-02 22:18

Står inte Australien typ i brand ?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500