Acceleration prop vs jet
Har den senaste tiden åkt Saab 2000 några gånger och då fått uppfattningen att acceleration vid start är tydligt bättre än på små jetmaskiner, t ex 737-600 och RJ100.
Någon som vet om jag uppfatta det hela rätt? Accelererar större propmaskiner ofta bättre än mindre jet?
Sen ska vi ju inte tala om landningar och när en Saab 2000 reverserar bladen… tur man har bälte ibland…
svar
Lol Gee!
.
Och fläktar har man i köket ovanför spisen!
Propeller har man på båtar.
Kanske Boeing borde fila på en B787 med gummisnodds motorer.
Då skulle man kunna bygga planet med färre moderna eldbefängda elsystem….
172a modifierad med JAS motor, intressant idé
Har man runt 50 miljoner samt en gammal DC3a ( vilket många har ) kan den modifieras med turbopropmotorer och vips har du en Basler BT 67 ! Något för SAS gamla Daisy kanske ?
Fick precis en inre bild med en modifierad 172a med JAS motor…
Och en väldigt lycklig pilot bakom spakarna
“Sen väger ju inte en Saab jättemycket heller i jämförelse med jetkärror.”
Det var något nytt, visste inte att alla jetkärror vägde mer än en Saab 2000.
Dessutom brukar man ju anpassa motorerna efter vikten, hade iof varit kul om man
fick mer acceleration i en en c172 än i en JAS bara för att cessnan är lättare.
Enkelt förklarat kan man säga att en propp är effektivare än Jet under 10 000ft men över den höjden blir luften snabbt tunnare och proppen får mindre att bita.
Sen väger ju inte en Saab jättemycket heller i jämförelse med jetkärror.
Propeller maskiner acc oftast snabbare än alla jet maskiner oavsett storlek på dessa.
Beror på att prop greppar tag i luften lättare än en jet maskin till en början.
Detta bara till en början,observera sen att jet maskiner lätt acc ikapp prop maskinen sen när farten ökar.