Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

ATR 72 eller Saab 2000 rating

Tråden startades av Lasse

Ja vad tror ni?
Vilket ska man satsa på om man är lowtimer och lyckats spara ihop en liten slant.

Saaben är dyr men man borde bli hyfsat unik medan jet time ökar med sina nya atr.

Att ha sin bas i Sthlm är slutmålet, även om det kan ta ett par år.

Vad tror ni?

Publicerad den 2013-12-10 17:15
Skriv ett svar
Antal svar: 42

svar

Gaah
2014-01-10 14:49

Jag har också bra källor i berörda bolag.
Håller med Jens till fullo.

Jettime är väl också konkurrent till SAS vad det gäller alla charteruppdrag som finns för 737 under sommaren.

Men framtiden får utvisa. Om BR åker ut beror det nog mest på att de inte är danska som JT. Danska svågerpolitiken styr SAS med järnhand idag!

John Joseph
2014-01-10 14:11

@Jens

Jag drar mina slutsatser på grundval av mina källor, du drar dina på grundval av dina källor. Vem som har sämst källor återstår att se.

Jens
2014-01-10 13:56

@John Joseph

Du har en dålig källa inom Braathens koncernen.

Braathens och SAS har ett samarbete som sträcker sig många år tillbaka, konkurrenter eller inte.
Innan Braathens Regional var det Transwede.

Hur det går i framtiden kan jag inte svara på, men vad det gäller uppgifterna om kontrakten och omförhandlingarna i tidigare inlägg så är dom uppgifterna felaktiga.

John Joseph
2014-01-10 13:11

@Jens

Talade med en person inom Braathenskoncernen och denne bekräftar det jag skrev. Problemet är att SAS inte vill ha Braathens, som är en SAS-konkurrent, utförandes deras produktion. Därför går man successivt över till JetTime. Det var ok så länge Thunrederierna med A. Källsson i spetsen ägde bolaget, för då var Goldenair en oberoende aktör.

Stefan
2014-01-10 12:50

Jet time har ju ett stabilt kontrakt med SAS ett tag framöver i alla fall. Hur många ATR ska man ha totalt?

Någon som vet mer vilken erfarenhet man kräver från sökande och om man har behov av folk? Har dom krav att man ska kunna ett skandinaviskt språk lär dom väl inte bada i ansökningar med folk som har AtR rating eller?

Jens
2014-01-10 11:16

“Om du påstår att det är felaktig information, vilken är då den riktiga?”

Jag påstår inte, jag vet. Och givetvis kommer jag inte att tala om innehållet BRs kontrakt, finns ingen anledning till det, men dom uppgifter som fanns här är felaktiga.

John Joseph
2014-01-10 08:30

@Jens

Om du påstår att det är felaktig information, vilken är då den riktiga?

Jens
2014-01-10 01:25

“BR har en del SAS-uppdrag som ska omförhandlas nu, och andra som ska omförhandlas senare, bl a i höst. Om det inte går deras väg försvinner iaf inte allt på en gång.”

Felaktig information.

Stefan
2014-01-10 00:17

När sker omförhandlingen? Är det senare i vår eller är den pågående?

Hoppas det löser sig på ett bra sätt

John Joseph
2014-01-09 23:32

BR har en del SAS-uppdrag som ska omförhandlas nu, och andra som ska omförhandlas senare, bl a i höst. Om det inte går deras väg försvinner iaf inte allt på en gång.

Stefan
2014-01-09 22:03

Ok det låter ju bra i så fall. SAS blir ju en väldigt viktig kund.

Hoppas både jet time och br får förtroendet framöver med

Svenne
2014-01-09 20:37

“Någon som vet om man fått mindre att göra hos SAS sedan jet time började med atr eller är det oförändrat?”

Man har ökat produktionen på dom kärror man använder på SAS linjer sedan JetTime kom in i bilden, fler timmar i luften per dag. Man har börjat flyga längre flygningar nu när JetTime kör dom korta sträckorna.

Stefan
2014-01-09 19:50

Ja br känns ju som en lite skörare tråd med andra ord

Någon som vet om man fått mindre att göra hos SAS sedan jet time började med atr eller är det oförändrat?

John Joseph
2014-01-09 19:11

@Stefan

Logan ska ha 2st SB20 i ABZ.

I JetTime och BR fall så ligger deras framtid lite grann i SAS händer i o m att de har gansks mycket uppdragstrafik åt dem just nu, men det kan ju snabbt förändras.

JetTime har ju en ganska stabil egen produktion att falla tillbaka på. I BR fall är det ju bara indirekt egen produktion som utförs åt Sverigeflyg (AGH, HAD, RNB, KLR, VXO och SDL) samt lite åt Mavia (OSD). I värsta fall kan de åka ner på 2 ATR och 4 SAAB.

Stefan
2014-01-09 14:51

Där ser man, jag hade inte sett den nyheten om Darwin.
Tro vilka som tar över dom maskinerna. Blir kanske logan som tar ett par st.

Ingen som vet något om jet time och br regional?

John Joseph
2014-01-09 14:39

Läste att Etihad Regional (f d Darwin Airline) ska byta ut alla sina SAAB 2000 mot ATR72 600-800. Darwin skulle ju plocka in 4 st SAAB 2000 till men nu har tydligen Etihad satt stopp för det.

Spiken
2014-01-08 21:29

Shorts 360 rating, ger det något jobb?

Stefan
2014-01-08 18:46

Är det någon som vet något om jet times behov av ATR piloter? Går det lätt för dom att rekrytera? Är dom intresserade av Low timers med atr rating?

Samt är det någon som vet om br regional har behov av folk framöver? Atr och Saab.

Hoppas det finns folk som redan jobbar på dessa bolag och som kanske har lite mer inside info.

//
Stefan

ABA
2013-12-19 00:14

ATR känns ju lite mer som en framtidsatsning än Saab som kommer försvinna.

Vet någon om Jet Time anställer lowtimers med till ATR?
Det är ju en bra chans att få hamna i Stockholm i så fall.

Annars finns ju inte så värst många ATR här hemma.
Br och DAT har men jag vet inte om dom anställer lowtimers?

Flybe Nordic kräver väl flytande finska tyvärr…

Jonny Rutten
2013-12-15 18:49

@Garg

Välkommen i klubben “Född fri men skattad till döds”!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500