AOC SAS
Har SAS ett AOC i varje land? DK,SE,NO
svar
@sv Jonny Rutten
Här är jag! Just färdig med mitt ex-jobb! Sköönt! Nu kan man lämna denna fallfärdiga bransch med gott samvete!
Johnny Who? Det verkar som dom flesta på detta forum skulle läsa på ett å annat. Kul läsning iaf! 😀
Vart tog Jonny Rutten vägen? Han kanske läser på. ;o)
@Anton
Naturligtvis har de det eftersom man har gjort det här “undantaget” för dem.
Summan av kardemumman är fortfarande att SAS lever i ett previlegierat förhållande som snedvrider konkurrensen till nackdel för aktörer.
@TS
Tack för ett bra och informativt svar!
SAS har ett AOC registrerat i Sverige. Det är en variant som EASA inte kanske tycker är den mest förenliga enligt regelverket men de har ändå accepterat den. STK är som redan skrivits i tråden borta och de inspektörer som arbetade där är införlivade i de tre ländernas tillsynsmyndigheter. Sverige, Norge och Danmark har ett särskilt beslutsforum (OPS Utvalget) som hanterar myndighetsbeslut kring SAS just p.g.a. att ländernas ordinarie regeltolkningar kanske skiljer något. Tillsynen är uppdelad, Sverige har hand om den flygoperativa tillsynen, Norge den tekniska tillsynen och Danmark simulatorerna. Flygplanen är registrerade i olika länder vilket är accepterat av EASA p.g.a. hela bolagsbildningen. (Kan inte alla detaljer men i grova slängar är det så det fungerar). Vad som händer framöver går dock inte att sia något om med EASA OPS regelverket som bolaget ska in under i vår…
Om SAS har sitt AOC i Sverige… Hur kan dom då ha flygplan registrerade i Norge och Danmark???
Behöver man inte norskt och danskt AOC för det?
Vad betyder då SCA-001D? Är det en dispens?
Ja, SAS Commuter var ett bolag registrerat i Danmark och hade eget AOC.
I fall någon söker källor till mitt påstående att SAS AOC är registrerat i Sverige, kommer här en länk till Transportstyrelsens hemsida
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygbolag/Flygplan/Godkanda-flygbolag-flygplan-med-AOC/
Inte meningen att kapa tråden, men Runes ironiska frågor fick mig att tänka på en annan:
Var Scandinavian Commuter ett eget bolag med eget AOC?
SAS huvudkontor ligger i Sverige. Alltså är AOC:t registrerat i Sverige.
Kul!
Hur är det med Scanair? Har de eget AOC?
JAA=EASA
@KalleSus
Då återstår bara frågan, nämligen i vilken JAA-medlemsstat detta SAS-AOC är registrerat?
SAS flygplan är forfarande registrerade i både Sverige, Danmark och Norge.
This is your wake up call!
Snowflake nedlagt och var endast ett varumärke.
Hur är det med Snowflake? Eget AOC??
Jag klipper och klistar ur diverse akter.
Den första är från SAS-groups företagspresentation 2007 http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/Bolagsstyrningsrapport_07eng.pdf
“SAS Danmark A/S, SAS Norge AS and SAS Sverige AB are tax-
able entities for the SAS Consortium’s results.
The SAS Consortium also holds the traffic rights for SAS
Scandinavian Airlines and the Air Operator Certificate (AOC) for the
airlines in Scandinavian Airlines (excluding Scandinavian Airlines
Norge).
The SAS Group’s intercontinental airline operations
(Scandinavian Airlines International) are a business unit in the
SAS Consortium.”
Det andra klippet har jag hämtat från worldairlinenews.com 1 oktober 2009:
“Effective yesterday (September 30) the SAS Norge division is now operating under the SAS AOC. Scandinavian Airlines Norge is the result of the merger of SAS Norway and Braathens. The airline was first known as SAS Braathens, but changed its name to Scandinavian Airlines Norge in 2007.”
Slutsatsen:
Ursprungligen har moderbolaget SAS (SAS Consortium) ett AOC för all sin verksamhet. I samband med uppköpet och sammanslagningen med Braathens skapades AOC SAS Norge för den norska verksamheten.
Från och med 1 oktober 2009 gick dock verksamheten i Norge åter in i moderbolaget, och sedan dess har man alltså bara ett AOC!
Ni Norwegian kramare läs hur Norwegian beter sig!
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article17569541.ab
Vägrar betala ut ersättning till drabbade passagerare……..