Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

ANA ej till ARN

Tråden startades av Maj-Britt Pedrosson

Nicket Daniel hade tidigare inside info om
ANA och en uppstart till Arlanda i januari.

Kapaciteten som möjligen skulle kunna sättas in på ny rutt hamnar
istället i Düsseldorf.

http://airlineroute.net/2013/12/24/nh-s14update3/

En annan Star hub.

Nu måste Swedavia tänka till lite kring ARN och långdistans. Jag räknar
Inte DY:s halvcharter dit.

1. Hur skapa longhaul utan draghjälp av SAS?
2. Synd att borgarna alltid förordat BMA. Hade kapaciteten flyttats
därifrån till ARN hade förutsättningarna förbättrats. Malmö Av eller
annan aktör hade haft konkurrerande linjenät från ARN med SAS.
3. Bygg om ARN så att fingrarna förbinds. Gemensam incheckn med tåg till fingrarna. Skycity airside.

Eller annat….

Det kostar Sverige 1,2 miljarder årligen att ARN är så dåligt globaliserat. Skandal det inte finns linje till
Tokyo, Singapore och amerikanska västkusten ( bortsett från Kjos halvcharter med oregelbunden frekvens)

Publicerad den 2013-12-24 15:50
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

pf
2013-12-26 13:32

Gregor Bentzen, bra svar.

Det man overser er flere linjer til Kina. Ta 1 %(mulig det er opp til 3 %) av den kinesiske befolkningen, de som utgjør de rike og som har råd til å reise til vestlige land på ferie. Det skulle utgjøre minimum 15 mill mennesker. Disse skulle vi gå mer etter her i Skandinavia. Våre finnske venner har forstått det, med linjer til flere store byer, bl.a. Chongqing, en av verdens mest folkerike med ca 30 millioner.

Det jeg tror er at finnes en meget restriktiv luftfartsavtale med Kina, hvor SAS og Air China er designerte for trafikken. Så med 11 eller 12 fartøyer i langdistanse kan man regne ut hvor interesserte SAS er i annet enn Beijing. Skal vi i norden få nytte godt av den kinesiske trafikken i større grad MÅ andre få slippe til, f.eks Norwegian, som fra vår siden f.n. er den eneste som kan ta å starte long-haul til Kina. Flere kinesiske selskaper må også kjenne sin besøkelsestid.

At forholdet mellom Norge og Kina politisk er betent, pga at en dissident fikk Nobels fredspris for noen år siden er så-med ny norsk regjering arbeides det for bedre forhold. Mulig at et irsk Norwegian kan satse på Kina med mer liberal luftfartsavtale. Dette kan også innebære ruter til ARN.

Sim
2013-12-26 12:05

@Daniel

Citat:
“De uppgifterna jag har fått är att ANA ser arlanda som en bra feederflygplats och ligger centralt till samt att det finns stor efterfrågan ifrån Sverige och övriga Skandinavien till och från Japan samt stort passagarar underlag plus att båda är med i samma allians. Vi kommer se en minskad trafikvolym ifrån Finnair och framför allt på buisnesssidan. Min uppgiftslämnare säger även att ANA kan har möjlighet att sätta in en 777/200ER 5ggr/veckan. Dock under senare delen av året kan man gå upp i frekvens då bolaget förnyar sin flotta med framför allt 787. Hört rykten att Air China ska starta 2015 linje till Shanghai ifrån Stockholm?”

“Vad alla är experter bakom datorerna och hur många vet igentligen vad som händer eller svävar ut på rykten och vad alla andra säger? Vi kommer se en ny långlinje ifrån Arlanda innan året är slut och ifrån ett star alliance bolag till Japan. Vi kan väll säga såhär är vän med en högt uppsatt på ANA finansavdelning så aja.. Spekulera vidare ni. Dock pratas det om 5 ggr/veck med 777-200 med ANA och trafikstart i mars.

Återkommer när jag hör något mer om detta!”

Mars gällde, inte Januari… Borde inte “@Daniel” återkommit om han hade mer information om denna nya destination?

Sussie Agathon
2013-12-25 19:32

Daniel: Har du snackat med din vän om ANA?

Skulle ju vara triplesjua och uppstart nu i januari.
Vad säger han/hon i frågan?

Gregor Bentzen
2013-12-25 19:28

@pf

Norge tar all business pga bättre statsfinanser
och bättre framtidstro. Med TG, QR, UA och snart EK
har OSL snart samma utbud som ARN.

Sverige toa. Regeringen Reinfeldt har inga
visioner. Arlandas trafikavdelning blåser
konfetti om Vueling ökar med en frekvens
I veckan. “En bra dag på jobbet”.
Sorgligt! Sett till Stockholms geostrategiska läge
och ekonomiska bärkraft borde vi haft CX, SQ och NH m fl.

Men SAS-ägarna Wallenberg har haft ett skamgrepp
på sossarna. Och regeringen Reinfeldt glada de kan
ta Brysselflyget från Bromma.

pf
2013-12-25 16:50

Endelig en svenske som forstår seg på ting !

Men, bør du også fortelle hvorfor OSL tar all business?

Gregor Bentzen
2013-12-25 16:13

Det verkar vara omöjligt att få Arlanda att lyfta.
Arlanda snart reducerad till lågprisnäste.
Oslo tar all business. Sverige är toa!

Lågprisprofilen
2013-12-24 16:48

När jag flög från T2 igår noterade jag även att man tagit bort kallvattnet från toaletterna. Jag tolkar det som ren girighet för att sälja vatten på flaska a’ 60 kr litern.

Med tanke på avståndet mellan T2 och T5/ARN C så borde man snarast utfodra de tappra resenärerna med gratis blåbärssoppa a’la Vasalopp.

Henry
2013-12-24 16:31

Swedavia satsar på att göra om Arlanda till ett shoppingcenter. De bryr sig inte om flygtrafik. De vill “leka affär”.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500