Usa lågpris kontra Norwegian.
Konstigt , men interesant att ett lågpris bolag som INTE flyger longhaul är på platts för att bekämpa Norwegian , i detta fallet deres 6.500 piloter.
Så läs detta;”Når vi adresserer emnerne i Norwegians ansøgning handler det ikke om transport at ‘døde’ fragtcontainere, men om sikkerhed og bekvemmelighed for amerikanske flypassagerer,” skriver flykaptajn Mark Richardson, der er formand for SWAPA.
Ifølge SWAPA er det kun muligt for DOT at godkende ansøgning fra Norwegians irske driftsselskab, hvis det i henhold til den amerikanske lovgivning vil være i “offentlighedens interesse” jvf. 49 U.S.C. § 41302.2. Og det mener SWAPA ikke vil være sandsynligt.
“Da Norwegian Air Shuttle allerede har et AOC (driftstilladelse, red.) i Norge, har hovedkvarter i Norge, har træningsfaciliteter i Norge og følger den velansete norske lovgivning, så er grunden til, at Norwegian Air Shuttle har tilført komplekse elementer fra Irland, Thailand og Singapore til selskabets operation ganske indlysende, selv for folk, der ikke har den fornødne indsigt i branchen,” mener Mark Richardson.
svar
Southwest har börjat flyga internationellt (Karibien, Centralamerika), dock ej long haul ännu. Dom tittar mycket noga på.möjligheterna att flyga till Europa. Detta kan dom dock inte göra med vinst med sin nuvarande flotta (73N). Dom krattar sin egen gård genom att slänga skit på Kjos. Det kostar inga pengar.
Är det svårt att få jobb som pilot för passagerarflygplan men ändå bo kvar i Sverige?
@svar RIKARD , Dansk JA , men också skandinav , dessutom smutskaster jag inte , men
refererer till en artikkel om hur olika instanser tänker protestere over Norwegians forsök att opnå LIBERIA status innom luftfarten , INGA vinner på detta på den långa banan ,ALLA är forlorare….
Ja , Sas har fortfarende mycket att ta tag i på alla niveauer , helt enig , men vi spiller med dom regelerne som finns i skandinavien och tar ansvar derefter.
Men tänk nog en gång på varför Southwest går in i problematikken med Norwegian ??
I princip har dom inget att frukta rent rutemässigt så mon ikke det är for det den usympatiske modellen Norwegian har valgt för sin LH satsning der är orsaken.
@DDD
Åtminstone söker de personal till sitt blivande kontor i Dublin.
De måste ha sitt huvudkontor på Irland för att kunna få ett irländskt AOC.
Nu är det så att NAI har sitt blivande AOC i Irland. Och inom en snar framtid så är alla kabinanställda på Norwegian amerikansk kabinpersonal som kommer flyga mellan USA och Europa. Dessa kabinanställda kommer att ha marknadsmässiga amerikanska avtal.
Förövrigt tycker jag att det är mer än märkligt att en dansk SAS anställd, som du pierre, med ett sådan engagemang försöker smutskasta ett konkurrerande flygbolag. Försök att lägga ner samma glöd att göra ditt SAS till ett bättre bolag. För där finns det fortfarande mycket att uträtta.
Det är inte det som är “the issue” i amerikanernes protester…
Norwegian har också öppnat kontor i Irland nu med fast baserad personal där.