Svårt att få jobb som pilot i Sverige?
Är det svårt att få jobb som pilot för passagerarflygplan och ändå bo kvar i Sverige?
svar
Det är inte bara flygbranschen som sliter… ;
Skärp kraven för utbildare så att utbudet av skojarskolor minskar!
Flygbolag och flygskolor använder gärna termer som “kommande pilotbrist”, “Stora pensionsavgångar” osv.
Fler utbildar sig i hopp om att enkelt få jobb men istället står det många sökande till varje ledig tjänst vilket i sin tur gör att bolagen kan pressa vilkoren.
Håller med! Stäng alla statligt finansierade flygskolor. Satsa istället pengarna i de skolor där resurser behövs!
Vfr ska det finnas gratisutbildningar till alla yrken utom pilot? behåll tfhs,.
När skall regeringen sluta att bidra till ökad brist på pilotjobb i Sverige. Stäng tfhs med flera skolor
När skall regeringen sluta att bidra till ökad brist på pilotjobb i Sverige. Stäng tfhs med flera skolor
Glömde att tillägga att det både är, kommer och borde förbli svårt att få jobb i Sverige. Marknaden är övermättad, oberoende vad nyköpta möjligen kommande kolleger tror sig ha rätt till.
Branschen lever i en brytningspunkt. De som nu satsar på en utbildning som ekonom, ingenjör, jurist etc på ett relativt billigt sätt kommer att stå med dubbeltrumf om några år efter sin pilotutbildning, OM de väljer att gå vidare på den linjen. Killarna och tjejerna som kokar kaffe åt dem på kontoret har alla en köpt A32/B73 rating med 0h på typ utan annat än köpt pilotskola/-rating att komma med.
Utflaggning/outsourcing är dagens melodi.
Det som gör det komiskt att det ofta är ledning/publik som heijar för det.
På frågan varför de inte outsourcar sina egna tjänster först till utländska bemanningsbolagskonsulter som säkert kunde komma till samma slutsats beträffande aktieägarnas/ledningens/ publikens analyser men till ett betydligt mindre pris brukar det bli pinsamt tyst.
Beträffande anställning på en av de sista mohikanerna, BLX, gör nog inte en köpt rating eller erfarenhet på typ större skillnad om du inte bär med dig en referens och personlighet bolaget vill ha.
En realistisk bolagskostnad för en typskolning rör sig kring 12-15k USD, småpengar jämfört med vad en misslyckad rekrytering med linetraining etc kostar. För övrigt kanske något för alla pundhuvuden som överväger att betala 25k€ för en rating att fundera på…
Löser lite vad skrivs här och det är ju inget unikt.
Kolla hur det gått för textilbranschen, sjöfarten etc etc.
-problemet med pilotyrket är… ett utdöende glamourös yrke!
Det är dags att förstår att överetableringen och automatiken gjort att yrket spelat ut sin roll som högrisk/välbetalt/glamouröst yrke.
Snart är kontraktsanställning och socialdumping den vanligaste anställningsformen för piloter i Europa.
Motivation måste vara en drivande faktor för detta yrke.Att ständigt förkovra sig i nya procedurer och manualer.Att ha ett kringflackande socialt hotell liv.
-Skulle jag vilja byta till ett normalt svensson jobb (inköpare/tekniker/montör/ingenjör? Nej aldrig!
Om jag vore direktör/riksdagsledamot/börsanalytiker skulle jag bara garva åt dessa piloter..
Borta bra,men hemma bäst!
Med andra ord, det absolut bästa första jobbet att komma igång hos är Ryanair.
Det är generellt extrem svårt att få jobb i hemma i Sverige.
Den lättast vägen just nu är att ha flera års erfarenhet på B737 och sedan gå igenom nålsögat hos SAS eller TUI. Norwegian anställer också piloter med flera års erfarenhet på B737 men då genom bemanningsföretag med bas utomlands.
Med andra ord i princip noll chans för något med endast grundutbildning och väldigt dåliga chanser för piloter med erfarenhet men på “fel” typ. Att ha ett typcertifikat utan faktisk arbetslivserfarenhet på typen har också nästan helt spelat ut sin roll.
Något stort måste ske om det ska ändra på sig inom de närmsta 5-10 åren. Överetableringen bland piloter världen över är enorm.
Stor chans e det inte. Men om du har typkurs så har du ok chanser. Men typkursen kostar mellan 200-300.000kr. Så det tillsammans med grundutbildningen på 600.000kr = 1 miljon.
Max – Vad menar du med gratiskurs? Är det inte stor chans att få jobb i Sverige för SAS om man har type Rating?
Det finns solskenshistorier, och bottengravar. En tuff bransch på sån sätt, då timing, tur, kontakter och pengar är avgörande. Men för några få kan karriären bli riktigt, riktigt bra. Mitt första tips är att gå en gratisutbildning. För efter den kommer du behöva betala en typkurs troligen. Har du redan skulder från grundutbildningen är du körd.
Har själv varit ute i Europa och jobbat några år men känner att jag vill flytta hem. Tyvärr är det så att det i princip inte finns några pilotjobb i Sverige vare sig du har erfarenhet eller inte.
Viking: Det finns jobb, dock endast om du har kontakter.
Jag håller dock med att det inte skyltas öppet med att det finns……
Fast Din kalkyl stämmer inte.
Det finns INGA pilotjobb i Norden just nu! 🙁
I Sverige finns i storleksordningen 5 lediga jobb på 500 arbetslösa piloter, i Europa 50 lediga jobb på 5000 arbetslösa piloter. Knappast en framtidsbransch. För att du sedan skall komma på fråga till dessa lediga jobb krävs att du har rätt typutbildning och erfarenhet på typen. Det enda bolagen ger dig är en 14 dagars obligatorisk bolagskurs som du får gå utan lön. I vilket industriföretag i Sverige skulle sådana villkor accepteras?