Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Det här visste jag inte!

Tråden startades av Firestarter

Enligt Aftonbladet (länkar SvD) så tjänar flygledare mer än piloter i genomsnitt. Det visste jag inte tidigare. Tänkte bara rulla fram en boll och se vem som kickar..

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=9B90E13845E6A26CC02DD95CCF7D2D3C.sonny4?cid=25991131&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2fnaringsliv%2fpengar%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d8843492%26amp%3bsidan%3d1%26amp%3bnew%3dtrue

Publicerad den 2013-12-29 20:11
Skriv ett svar
Antal svar: 44

svar

Dogge
2013-12-31 15:24

It’s a feature not a bugg! Jo, den har man hört några gånger. Förväntningarna på nuvarande system vara skyhöga och beskrivningarna man fick innan var att allt skulle vara “självspelande”.
Jodå, så vi har hört det för. Tyvärr är testkörningar och förväntningar och teknikers oförmåga att få det att fungera i operativ miljö något som gör att jag tror att det tar långt mer än 20 år innan man behöver reducera antalet flygledare. Och oavsett så lär trafikökningarna leda till ett ökat, inte minskat, behov av flygledare.
Det tror jag alla är överens om, att vi måste ha bättre system för att möta trafikökningar. Men att det skulle leda till någon direkt minskning av personal tror jag faktiskt inte någon tror. Inte som är insatta i ärendet.

Kenny
2013-12-31 09:32

Du skriver verkligen med ödmjukhet och framstår inte alls som en tribaltatuerad 80-talist som vet och kan allt… 🙁

Peter Pan
2013-12-31 08:02

Och sen vill jag bara understryka vikten av att vi får inlogg här på Flygtorget. Det finns för mycket troll!

TG
2013-12-31 02:17

Tänk vad alla vet saker här på FT, om folk skulle behöva skriva sina riktiga namn i inläggen skulle de nog vara lite mer ödmjuka. (Inte de tatuerade 80-talisterna dock, de vet alltid bäst förstås)

Peter Pan
2013-12-31 00:25

@Dalton.. Chineser,nato samspel, visst,Är det någon som har noll koll när det snöar på arlanda är väl du! samt alla chineser som har level 6 i engelska…(De som flugit i china förstår vad jag menar)
Jag tycker det flesta svenska trafikflygare borde praktisera lite i usa,gärna i JFK när det snöar.. så att de får lite verklighets uppfattning… och ERFARENHET.
Du verkar ha missförstått hela mitt inlägg.
Det jag vill säga är att när det blir ekonomiskt/tekniskt försvarbart så av polletteras flygledarna,Till min stora glädje!
När jag flyger in till PVG så bränner jag alltid 2-3 ton extra fuel pgr av DÅLIG ATC!!Vilket jag givetvis lägger på extra innan start,Det fungerar oftast mycket,mycket bättre i HKG!

Dalton
2013-12-30 22:55

Nisse:
Men då har vi ju ungefär samma åsikt. Du säger 20, jag säger 20-30. Det mest troliga blir nog längre än så.
Att det blir mindre antal flygledare stämmer förmodligen bara om trafiken inte ökar!
Inget av det du nämner är speciellt konstigt och krävande,,, om det gällde ETT flygplan max två. Men i ett verkligt scenario så kommer det ta betydligt längre än 20 år att få att fungera fullt ut. Tänk bara på alla flygplanen, civila, öststat, kineser, VFR, militär osv osv som ska kunna samspela.
Har man varit med ett tag vet man vad man blev lovad när de andra systemen presenterades! 😀 Eller vad brukar dom säga; It is not a bug it is a feature! Givetvis med fransk brytning! 😀
Skulle man bara se till kostnader så skulle flygledare kunna ha 10 gånger så hög lön! Detta handlar inte om kostnader utan om politik och företags förmåga att lura dumma providers och politiker. Om någon ute i den verkliga världen hade fått reda på vad S2K och Coopans har kostat så skulle många få sparken! Det måste vara Sveriges mest dolda sanning! Det är inte klokt att det har fått fortgå i så många år! Som skattebetalare blir man verkligen ledsen!
Peter Pan:
Du kan lägga ner du har verkligen noll koll! 2D VS 3D, säger det dig något. Förarlösa tåg är verkligen ingen nyhet och verkligen inte komplicerat och har inte varit på många decennier! Vakna och läs lite nyare Illustrerad Vetenskap.

Flugledare
2013-12-30 22:25

Men hallå, vänta bara tills rätt person kommer in i bilden. Då blir ni alla flygledare arbetslösa. Fjärrstyra tornen från ett centralt ställe sen anställa en duktig svensktalande öststats man/kvinna som jobbar och håller koll på plats, naturligtvis på kontrakt och får 18000kr/månad och ingen pension. Anställd via utländsk agentur. (Som vi får konkurera med!) Glider sen hem till Ukraina på semestern som en kung. Det är bara en tidsfråga. Tänk er för när det är löneförhandlingsdags. Rätt var det är kommer ni bjuda under varandra för att få jobba kvar! Det är bara en tidsfråga!

Peter Pan
2013-12-30 17:08

@Simon,,, jag säger 15år,Det räcker med marginal.

Alla vet att tågen kan köras med automatik.I Dubai så byggdes tunnelbanan på typ 4år med full automatik.Inga förare mao. Varför byggs inga automatiserade eller höghastighetståg tåg i Sverige?
Jo, Svaret är enkelt..Det är för dyrt. Man skulle i princip vara tvungen att bygga om hela stambanan.
Det är billigare att lära ut en lokförare att följa alla säkerhetsföreskrifter.

Samma sak gäller flyg.Tekniken finns i viss mån, men är idag inte riktigt fullt utvecklad.Det krävs enorma resurser i form av pengar för att genomföra detta.Kommer ni i håg den första platt tv? Hur dyrt det var och hur lång tid det tog att komma till Sverige!
Samma sak gäller flyg och trafikledare… Det är en fråga om pengar.Så länge det är billigare att ha människor så har vi jobbet kvar..

Nisse
2013-12-30 16:37

Hej Dalton 🙂 Jag har lite mer än minsta lilla insyn i detta jag pratar om.
Det implementeras gradvis. Det är klart att om flygledare är överkomliga i pris i framtiden, så kommer det inte att byggas ut fullt, men om dom gnäller för mycket och kräver för mycket så kan det vara lönande att automatisera ytterligare.
När systemet är fullt utbyggt så kommer mycket mindre antal ledare att övervaka systemet och ingripa manuellt där så situationen kräver.
Tekniken finns redan aktiv idag som test där flygplan kan utöva separation mellan varandra både på höjd samt bredd i en luftled. Dessutom så kan systemet även leda in flygplanen till ils samt glidbana
Och där kommer ledarna att var mer aktiva för eventuella ingripanden.
Systemet är även designat för att kunna tvinga ett flygplan till hold om piloten inte följer dator eller ledare. Det finns så mycket mer här men det räcker nu.
Jag tror att det kann vara i full drift om ca 20 år så ser planen ut, men det kan även ta 100 år om man går den mjuka vägen och istället designar systemet till att bli ett avancerat vertyck till flygledarnas arbete. Vi får se men mycket finns redan idag semiaktivt i flygplanen idag vilande.
Hej

John Joseph
2013-12-30 16:35

Hjälper det mot det där hemska, Rabies eller vad det heter?

John Joseph
2013-12-30 16:33

Det fungerar inte på det vis som du berättar. Det finns bara inte på kartan. Jag vet inte varför du försöker lura i oss detta!

John Joseph
2013-12-30 16:24

Läs: “…sen är steget inte långt…” Vad i meningen är det du inte förstår?

Vidareutveckling heter det i min värld! Tänket finns ju redan! I andra ändan finns ju drönare. Hur svårt ska det vara?

Pi-lot
2013-12-30 16:22

Jag tjänar 20 efter skatt!

FL
2013-12-30 16:05

Men det varken KAN eller SKA implementeras i ACC-miljö! Vad är det du inte fattar?!
Det är helt olika världar med olika systembehov. Därför är din mening helt vansinnig.

John Joseph
2013-12-30 15:08

Tydligen är det några som inte är läskunniga, och det förvånar mig inte ett dugg i dagens bokstavsdiagnossamhälle!

Har aldrig skrivit att det SKA implementeras. Har bara skrivit att det KAN!

Gott Nytt År till er alla!

ESSA
2013-12-30 14:58

Du måste lära dig skilja på tornflygledare och ACC-flygledare.

Kenny
2013-12-30 14:49

Det är denna meningen som är oerhört korkad och helt utan insikt!

“SAAB har redan utvecklat ett system utan FL i vissa torn iaf. Sen är väl steget inte långt innan det kan implementeras i ATCC.”

Vad menar du med detta? Att det ska implementeras i ATCC…?! Ska flygledare sitta på ett annat ställe än ACC;et och styra ACC;et…!!! Sen kan man ju ha ytterligare ett ACC som styr det andra som styr det första…! 😀
Din mening är helt vansinnig och obegriplig. Det bevisar med all önskvärd tydlighet att du har läst lite för många “vetenskapens värld” och inte förstått. Det finns den typen av tidningar för vuxna också! 😀

råger
2013-12-30 14:46

En 50 årig flygledare med 25 års erfarenhet har väl en tredjedel av vad
motsvarande SAS 330/340 pilot har för halva arbetstiden.

simon
2013-12-30 14:44

“I framtiden” skriver du… 😀 Det är ju inte så svårt att sia om det! Hur långt menar du? 10, 100 eller 1000 år? 😀
Därmed saknar ditt inlägg relevans.

FL TWR
2013-12-30 14:40

Det skiljer i lön…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500