Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Har Swedavia några kort i rockärmen?

Tråden startades av Selma Olsson

Det förefaller som att tekniken för kurvade inflygningar blir för dyr. Speciellt mot bakgrund av att endast två banor i Europa har behov av dylika inflygningar (för att tillstånd ska ges i framtiden).

Man kan även tänka sig scenariot att Miljööverdomstolen går på Upplands Väsbys linje och nekar ARN inflygningar över Väsby.

Så vad gör Swedavia då? Hur stämmer detta med planerna på framtida expansion?

Skulle det fungera med starter norrut på bana 3 och landningar söderifrån på bana 1 (vid nordliga vindar)? Hur mycket mindre attraktivt blir ARN då med tanke på de längre taxningstiderna till start? (Den nya pir G ligger lite mindre illa till för det scenariot faktiskt :)).

Eller kan man tänka sig att man rabatterar landningsavgifterna för de bolag som installerar tekniken så att sloten gäller landning bana 3 (om det är nordliga vindar)? Lämpligen kunde de plan som har teknik/utbildad besättning skilja ut sig hos ATC genom speciellt prefix, t.ex. Scandinavian 113 Turnpike (eller nått).

Vilken är månne Swedavias strategi om domstolen säger nej?

Publicerad den 2014-01-31 11:45
Skriv ett svar
Antal svar: 3

svar

Kurt
2014-02-01 15:53

Ni behöver inte bekymmra er för flygtrafiken.
Swedavia har totalt förlorat omdömet.
Arlanda skall byggas om till en shopping galleria med flygförbindelser.
Man tror att fler butiker skall locka flygbolagen till att öppna långlinjer till hela världen. Hur korkade är man egentligen på denna statliga institution som saknar all förakring med verkligehten.
Riv först hela skiten och bygg om det till en fungerande operativ flygplats – det
borde vara prioritet 1 (ett).

Sven
2014-02-01 15:30

Man försöker flytta över en del av inrikestrafiken till Bromma, ett sannerligen inkompetent beslut som kommer skapa stora problem i Sverige. Matartrafiken försvinner. Man gör väldigt lekmannamässiga beräkningar på en passagerarvolymökning som aldrig kommer inträffa. Synd bara att Peter Norman inte inser allvaret i situationen

ole..
2014-01-31 12:10

just nu är väl just nu expansionsplanerna köttbenet för regionen, kan man skapa ca 35 000 nya jobb på Arlanda så gissar jag att pressen på nästa instans i överklagandekedjan blir större… vågar de säga nej till delar av regionens framtid för att en liten skitkommun inte vill att det ska bullras över dem..

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500