Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Airbus a320 eller boeing 737?

Tråden startades av guest96

Hej skulle vela höra vilken av maskinerna ni helst flyger med flög idag för första gången airbus och man kan inte jämföra den med 737 alls fy så otroligt ostabil maskinen kändes vid landning och vid lite luft gropar känner mig alltid säker i 737

Publicerad den 2014-03-07 21:14
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

Lastare
2014-05-22 12:22

Moderna skärmar på ATP kanske ja, men det rinner fortfarande olja under motor och nitar sitter löst på dom när vi lastar. Sånt ser man inte på 320 och 737. Antagligen för att åldern tar ut sin rätt. Ur lastar synvinkel 320 bäst med containers.

Skärmar?
2014-05-20 22:56

Hur kan man sitta och argumentera skärmar?
Det sjukaste är att West Airs ATPer med efis mod har modernare skärmar än båda maskinerna….och detta på ett flyg från sent 80 tidigt 90 tal.
I dagsläget 2 maskiner moddade

Rulle
2014-05-16 12:50

Hej!

Som pax föredrar jag 320-serien framför 737 varje dag i veckan, då rymden i kabinen är betydligt bättre samt maskinen känns mer stabil. Vad gäller sittkomfort är ju det beroende på vad bolagen stoppar in för nåt i kabinen. De tunna Recaro-stolarna är lika osköna i en 320-200 som i en 737-800….

Sen att Airbusen är som en sofistikerad dam som inte tillåter dig att göra fel, är ju helt klart bra

Flyga Boeing lär vara som att m*st*rb*ra, skönt och trevligt på alla sätt och vis…. Tills du blir påkommen….

Mvh
/Rulle

RE: 737
2014-05-16 11:39

Ska du prostituera dig så gör det med rätt typ, Airbus har makten för de kryper för bolagen i Europa för att sälja in sin flygplanstyp så billigt som möjligt för att ta marknadsandelar, kolla själv!

737
2014-05-16 10:20

Finns det några jobb att söka på Airbus i skandinavien, det känns som att Norwegian och 737 är det självklara valet?

MaxPax
2014-03-09 18:34

Jag skriver ENDAST som passagerare.

Jag flyger nästan uteslutande B736, B73N, B738, A320 och A321. Ca. 5 flygningar per månad. Kan inte påstå att jag märkt någon större skillnad angående stabiliteten.

Möjligtvis är sittkomforten något bättre i SAS 737 jämfört med deras A321, men det är nog mest personligt.

Max

A
2014-03-08 22:42

Vad gäller skärmarna i 320 så är det många år sedan som det levererades med dom gamla skärmarna. Men jag håller med, dom var kass i solljus. Men dom senaste 10 åren så har bussen LCD skärmar precis som 737 även om dom är något mindre. Kan dock hålla med att 737ans skärmar kanske upplevdes som något tydligare vad gäller färgval och presentation, men det är ju en vanesak.
Det är ju på systemhanteringssidan och styrsystemet som dom stora skillnaderna finns. Både på gott och ont.

Julius
2014-03-08 06:06

Den här diskussionen är underbar! Oftast börjar det med en fråga från en resenär eller liknande, men bara några inlägg senare så har den helt spårat ur med argument som att Boeing 737 flyger på högre höjd eller Boeing har nyare skärmar än A320 – och därför är ett bättre flygplan.

Mardrömmen är om alla spotters och incheckningsagenter som tror de är flygbolagsdirektörer skulle få komma till skott och faktiskt bestämma någon gång… God help us.

guest96
2014-03-07 23:52

skönt att höra från dom med erfarenhet av typen nedvärderer inte airbus men jag vart lite skrajj hehe

Host
2014-03-07 23:24

Fog?
4:1 subjektiv åsikt.
20 seriens bussar har skärmar från åttiotalet. Börjar påminna om md80 där allt som inte går att integrera får en egen liten ruta inskruvad där den ryms.
NG gammal som gatan, ergonomisk mardröm tack vare Southwest men klart smartare än lilla bussen i dagens läge.
Max och neo slår väl jämt ut men fördel Neo för cockpitergonomi.
Performancemässigt tvättar Boeing Bussarna i samma konfiguration vilken dag som helst.
73 från Norden nonstop till Canarias utan techstop. Komfortmässigt 2-4k fot högre höjd hela vägen.

A
2014-03-07 22:50

Detta är en debatt så förts i många trådar tidigare och är en ständigt återkommande fråga.

Men vad som är bäst och vad som avgör i slutändan vilken typ ett flygbolag väljer är helt beroende av ekonomi.
Vilket pris man kan få på planet, mängdrabbatt, optioner mm. Detta jämförs med driftskostnader, utbildningskostnader och kostnaden av att eventuellt behöva ha en mixed fleet antingen i en övergångsperiod eller under en längre tid.
Även när ett bolag kan få sina flygplan levererade kan inverka på vilken typ man väljer.
En sak är säker, vad piloterna vill flyga spelar ingen som helst roll, hade det varit mest ekonomiskt och commerciellt gångbart hade vi kanske fortfarande flugit DC3or.

Som pilot med erfarenhet från båda typerna så kan jag nämna några skillnader från vårt perspektiv.
737an är en 60 tals konstruktion och 320an från sent 80 tal. Lite volvo 145 mot saab 9000.
Systemmässigt så är 737an mer hands on, en hel del system är inte så automatiserade som 320.
737NG ser ju väldigt fin ut med alla sina skärmar i cockpit men datorerna där pratar inte riktigt med varandra i samma utsträckning som hos 320.
737an är rätt trång i cockpit och relativt mycket vidbrus. 320 har betydligt större flightdeck och man har ett bekvämt bord att fälla upp framför sig till allt som pappersarbete, kartor och matbrickan.
Tystare i cockpit och system som är lättare att få överssikt av gör 320 till en mycket bättre arbetsmiljö.
Att den är mer lättarbetad gör att du kan ängna mer tid åt situational awareness som är det viktigaste i dagens luftfart.
Visst var kanske 737an roligare att handflyga då den krävde mer. Men flyga skall inte vara roligt utan säkert och med styrsytemet i 320 så går det nästintill inte att göra bort sig.
Av de 200 kollegerna som alla flög 737 förr och nu flyger 320 så har jag bara hört en säga att han föredrog 737.
Nu vet jag att många Boeing fans kommer att argumentera men jag har flugit 737-700 strax över 1000 timmar och A320 närmare 4000 timmar så lite fog för mina argument har jag iaf.

Eurobonus Gold
2014-03-07 21:53

Beror på flygplats, väder och den som sitter bakom spakarna
Svårt att jamföra
Delar inte din upplevelse att A320 skulle landa som en skadskjuten kråka i jämförelse med 737 an

PAX
2014-03-07 21:35

Hur menar du då?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500