Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Skillnader mellan ARN och CPH

Tråden startades av William

Ja vad finns det för skillnader värda att notera ? Förutom att de ligger i olika länder då såklart.

Publicerad den 2014-03-09 21:13
Skriv ett svar
Antal svar: 35

svar

Mikael
2014-04-14 21:22

ARN har fått en del nya långlinjer tack vare bolag som ser potentialen och att det finns en stor efterfråga om direktlinjer. Dessa bolag har också fått ett stort uppsving. Hade SAS varit framme och satsat på långlinjer från ARN hade dom säkert fått samma gensvar. Nu vågar eller kan inte SAS satsa på ARN och då får dom se sig besegrade av bolag som kan och vågar. Finns ingen anledning att flyga ner till CPH för att byta och sen flyga samma väg tillbaka när man kan flyga mer direkt från ARN med andra bolag än SAS.

Mikael
2014-04-14 21:06

ARN har fått en del nya långlinjer tack vare bolag som ser potentialen och att det finns en stor efterfråga om direktlinjer. Dessa bolag har också fått ett stort uppsving. Hade SAS varit framme och satsat på långlinjer från ARN hade dom säkert fått samma gensvar. Nu vågar eller kan inte SAS satsa på ARN och då får dom se sig besegrade av bolag som kan och vågar. Finns ingen anledning att flyga ner till CPH för att byta och sen flyga samma väg tillbaka när man kan flyga mer direkt från ARN med andra bolag än SAS.

TM
2014-04-14 20:47

En väsentlig sak som lyfter ARN över CPH är att CPH har ingen flyglinje till Mogadishu.

Politik
2014-04-14 18:08

CPH är ju danmarks största arbetsplats och dom gör allt för att få det att växa, vi har inte alls samma stöd här hemma tyvärr. Skulle vara väldigt välkommet att ha lite mer stöttning för att få arlanda att växa, då det verkligen behövs och skulle gynna sthlm

Markus

Driftvägen
2014-04-14 12:46

CPH är duktiga på att attrahera flygbolag, linjer och passagerare.

ARN är duktiga på att attrahera butiker, restauranger och juicebarer.

råger
2014-03-13 10:15

Jag har inget emot CPH eller SAS öht.
Tidtabell och pris / kvalitet avgör.
Då blir det sällan SAS tyvärr.
Norwegian Longhaul väntar jag nog med i några år tills dom kört in sig
Norwegian Europa/Skandinavien/Inrikes helt OK bara dom har bra tidtabell
och det fins billiga biljetter kvar.
Om tex SAS har samma pris och tidtabell som Norwegian så väljer jag
självklart SAS för eurobonus.

The Observer
2014-03-13 09:47

Hej Petter!

Det är en konflikt som ständigt ligger och pyr.
Folk från Stockholm eller Svealand och Norrland generellt som har Arlanda som sin närmsta hub är frustrerade över att det som vi uppfattar som “vårt” flygbolag inte satsar på det som vi uppfattar som “vår hemmaplan”.
Svenska skattepengar går till att stötta SAS som i sin tur fokuserar mycket av sin verksamhet till Kastrup. En Stockholmare kan inte flyga direkt till exempelvis Tokyo utan byter kanske i Köpenhamn istället. Då registreras man som 4 resenärer i deras statistik. En som landande från Stockholm, en som startande till Tokyo och sedan vice versa.
Stockholmsregionen bjuder därför Kastrup på en hel del passagerarunderlag och deras fina statistik skulle inte alls vara densamma om inte man matats med pax från Norge och Sverige.

Vi i mälardalen säger då ofta att vi INTE vill byta i Köpenhamn. Vi vill flyga direkt. Stockholm är en tillräckligt stor marknad för att ha fler direktlinjer osv.

Svaret kommer då omgående ofta från danskar eller skåningar. Öööhh… Arlanda ligger uppe i Norrland. Sämsta flygplatsen som finns.. Heja Kastrup! Skulle aldrig i livet flyga från sunkiga Arlanda. Öööhhh…

De flesta Stockholmare tycker nog ganska bra om Kastrup som flygplats, men inte så bra att vi ALLTID vill mellanlanda där.

Petter
2014-03-13 08:08

Hej alla glada och bittra!

Jag fattar inte riktigt varifrån allt hat mot Arlanda kommer ifrån. Vad är det som är så dåligt? Jag frågar på riktigt, för jag är långt ifrån en van resenär. Jag flyger kanske 5-7 gånger per år med familjen, typisk svenne-banan-resenär alltså, och jag förstår inte vad som är så uselt med Arlanda. Men det kanske är brist på andra erfarenheter som gör att jag tycker att Arlanda är helt ok, vad vet jag.

I mitt tycke är ARN i alla fall en trevlig plats. Om man jämför med andra knytpunkter för kollektivtrafik i Sverige så anser jag att ARN placerar sig i topp. Det är förhållandevis rent (jämför med t.e.x. Stockholm Central), det finns stor personaltäthet och lätt att få hjälp om man har några frågor. Jag har också många gånger upplevt att jag fått hjälp av SAS personal fast jag flugit Norwegian, och av Nordic Aeros (eller vad dom heter) fast jag flugit SAS. Det tycker jag tyder på att de som arbetar där har en känsla för service i första hand. Jag tycker också att bussarna som tar en från långtidsparkeringen är suveräna.

Med det sagt, jag har aldrig flugit från CPH, så jag har ingen aning om det är mycket bättre där, men jag tycker nog att ARN får en del väl oförtjänt och onyanserad kritik emellanåt.

Janne
2014-03-12 20:47

Besök en toalett på CPH och den är ren.
Besök en toalett på ARN och den stinker urin och är allmänt skitig.

Sven
2014-03-12 20:25

Det man kan säga med säkerhet är att om man kommer med förslag till Swedavia om innefattar någon slags långsiktighet, så kommer dessa förslag förpassas till papperskorgen.

Testa istället att föreslå att tex väktarna ska försöka sälja taxfreevaror i säkerhetskontrollen, det nappar nog Swedavia på.

Bo i bilen
2014-03-12 12:39

Vi kanske skulle skapa en ny tråd med idéer om vad som kan förbättras på ARN?

Sedan mejla länken till Svedavias Informations”Direktör”….

Bosse

Lars B.
2014-03-12 12:06

Man skulle kunna skriva en hel Doktorsavhandling på det som kan förbättras på Arlanda.

Har flygit från ARN 2 – 3 gånger i månaden de senaste 17 åren, både inrikes och utrikes. Jag som kund på ARN har aldrig någonsin blivit utfrågad eller kontaktad av Svedavias personal om mina åsikter och synpunkter. Jag får nya idéer varje gång, och många kostar inga pengar. Jag tror det finns många som jag som kunde bidraga med bra idéer ur passagerarnas syn, om bara Svedavia var intresserade av att lyssna.

Kastrup har sina fördelar, men där finns också en hel del att göra. Kastrups ledning jobbar dock aktivt med både affärsresenärer och privatresande för att få deras åsikter. Det finns både “focus groups” och “Clinics” angående Kastrups utveckling där frekventa resenärer får vara med och tycka till, inte bara Danskar.

Mvh/Lasse

Lågprisprofilen
2014-03-11 14:05

Arlanda är rent layoutmässigt en katastrof och måste vara en av de absolut sämsta flygplatserna i världen i sin storleksklass. Omöjligt för CPH att vara sämre på den punkten. Dessutom har CPH enormt mycket bättre kollektivtrafik. Med andra ord har Arlanda inte mycket att komma med.

Med detta inte sagt att man vill tillbringa tid BÅDE på sunkflygplatsen Arlanda och Kastrup, och oftast ytterligare en flygplats, CPH är som bekant ingen stor hub, innan man når sitt mål.

CG
2014-03-11 12:24

Inte konstigt att Kastrup har mindre inrikestrafik än Arlanda, Danmark är ju lika stort som Småland. Jag inbillar mig att det Nederländska inrikesflyget också är marginellt. Kastrup är stort på utrikes pga att resenärer från Gardermoen och Arlanda tvingas ner i lilla Danmark. Med fler direktlinjer från OSL och ARN blir det förhoppningsvis ändring på det. Ska bli intressant att se hur SAS linje mellan CPH och SFO påverkas av Norwegians satsning på OAK och LAX.

Tobbe
2014-03-11 12:17

Självklart Mikke!
Jag undrar bara generellt om du känner till något danskt flygforum?

Mikke
2014-03-11 11:55

@ Tobbe
Nu diskuterer vi Kastrup versus Arlanda, så må du forstå at der også kommer dansk input. Puss puss

Tobbe
2014-03-11 11:27

Mikke:
Finns det inget danskt flygforum?

Mikke
2014-03-11 08:44

Arlanda ligner noget fra Sovjet Unionen = CCCP(Måske ikke overraskende alt den stund Sverige er Asien, mens DK er Europa)
Kastrup er fresh, coll, smart og tidsvarende.

Martin
2014-03-11 08:21

Själv har jag ingen att anmärka på när jag reser från vare sig Arlanda eller Kastrup. Flödena fungerar bra på båda flygplatserna, och bemötande från olika personalgrupper är vad man kan förvänta sig.

Nu har ju Arlanda förvisso fått en del nya långlinjer, vilket naturligtvis är bra, men om efterfrågan varit större hade någ fler bolag redan startat nya långlinjer. Bolagen vill ju så klart gå plus på varje linje. Arlanda är helt ok, och är och kommer att förbli en mellanstor flyplats.

B
2014-03-10 23:45

Martin har helt rätt i att det är mycket pajkastning här och att Flygtorget inte avspeglar den riktiga världen.

Det tar fortfarande inte bort faktumet att man på Arlanda ser flygtrafik som någonting nödvändigt ont. Än mindre har man kunskap om hur man ska attrahera flygbolag att trafikera flygplatsen. Men vad gör det när man ska bygga fastigheter för ett par miljarder…..

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500