Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Novair framtid?

Tråden startades av Felix

Har hört att novair kommer stänga ner sin verksamhet! Stämmer det? tråkigt i så fall!

Publicerad den 2014-03-18 09:07
Skriv ett svar
Antal svar: 26

svar

Labamba
2014-03-23 12:51

Det är bara att inse, novair kommer inte finnas kvar 2016, redan nu är personal som jobbat sedan -98 uppsagda…

ABC
2014-03-22 19:03

Att servera 75 ekonomipax per person är inte särskilt stressigt ens på en kort flygning.

Aviator
2014-03-22 18:58

Maximerat antal Pax och minimerat antal CC.

Dessutom ryktades det (mest elaka tungor) att CC sprang omkring med silvertejp för att temporärt fixa allt som satt löst…….

ABC
2014-03-22 18:16

Hur är det möjligt att bli “stressad” på flygningar som är 10 timmar + ?

DW
2014-03-22 17:48

Såklart att det var stressigt ombord på Tuifly Nordics Boeing 747 med tanke på antalet CC i förhållande till antalet passagerare. Sedan var väl de flesta CC även i sina drygt tidigare 20 år med mycket liten, om ens någon, tidigare flygerfarenhet. Då blir det så.

Familjen Kynningsrud
2014-03-22 13:59

Personligen hoppas jag verkligen att bolaget kommer att fortsätta finnas i framtiden. Jag och min familj åker regelbundet på semestrar varje sommar och vinter och har alltid trivts väldigt bra då vi åkt med Apollo/Novair. Outstanding kabinpersonal som verkligen är proffs på det som de sysslar med! Inga sura miner, ögonbrynshöjningar eller rent av gliringar, vilket inträffat hos en del andra bolag vi åkt med, ifall man ber eller undrar om någonting. De verkar ha väldigt roligt tillsammans på jobbet. Piloterna tycker jag också verkar bra utifrån min horisont, vi kommer ju dit vi skall och vi gör det helskinnade och oftast i tid.
Deras Airbussplan är rymliga tycker jag också, inte som när man får flyga i en Boeing 737 där jag, som är 187 cm över havet, börjar få smärre panikkänslor redan då vi kör ut till startbanan bara för att det är så trångt för benen och man har vetskapen om att man skall sitta fastkilad i X antal timmar framöver.
Värst var det för ett antal år sedan då vi flög till Phuket med Fritidsresor. Vi flög med en Boeing 747. Vi kände oss mer som en flock djur än människor, trångt och så mycket folk ombord och flygplanet kändes väldigt gammalt och personalen var väldigt stressade ombord.

MrY
2014-03-22 08:29

Visst är det så att andra erbjuder billiga stolar så länge Novair finns kvar som en joker när man förhandlar. Men den som tror att det är samma stolspris som erbjuds Apollo om inte Novair finns borde nog ta en kvällskurs i förhandlingsteknik och hur det ekonomiska spelet fungerar utanför Era pojkrum…. :))

Locoust
2014-03-20 21:04

@Niklas är pruduktionskostnad samma som sätespriset eller är det någonting helt annat?
Du tycks ha koll på dessa siffror. Eftersom du vet/tror att Novair har den högsta pruduktionskostnaden I skandinavien så skulle det vara intresant att veta hur dom andra bolagen har för kostnader. Skulle du kunna informera oss om detta?
Samma sak med sätes priserna. Vad har SAS för sätes priser om du vet/tror att dom är 200kr billigare än Novair.

Niklas
2014-03-20 15:50

Novair har Skandinaviens högsta produktionskostnader och Apollo kan köpa produktionen från externa leverantörer (SAS) för en säteskostnad som är minst 200 kronor lägre per säte än den interna produktionen. Facken kommer givetvis inte att gå med på att ytterligare ett flygbolag skall sänka lönerna. 2016 när A321 leasarna går ut så är det slut.

Johan
2014-03-20 15:34

till MrY:
Novair’s flygbolag har inte en chans mot de stora bolagen.
Det är bättre att fokusera på att sälja biljetter, och köpa in produktionen så billigt som möjligt.

Per
2014-03-20 14:33

Som passagerare får man väldigt bra “känsla” av novair. En bra start på en charterresa.

ABC
2014-03-19 23:45

Jag tror bara ett fåtal resenärer drar paralellen mellan Apollo och Novair. Det finns väll en uppsjö av bolag som kan sälja billig kapacitet? Målar något östeuropabolag flygplanen i Apollo-färger och klär kabinpersonalen i Apollouniformer är det väll snarare en varumärkesstärkande åtgärd!

MrY
2014-03-19 23:30

Apollo behöver ett eget bolag för att hävda sig, inte minst i förhandlingssyfte för att få ett vettigt stolspris på resterande 75 procent av produktionen. Så förhoppningsvis får vi se Novairs sol på himlen även i framtiden… (vore synd annars)…

MrX
2014-03-19 18:36

De säger ju upp folk (fastanställda) nu… Så det är väl ett tecken på att det inte är jultomten som knackar på dörren… Men det är ju som vanligt i branschen, den enes död är den andres bröd…

Anders
2014-03-19 17:10

Det finns stor chans att de försvinner, men de kan lika gärna bli kvar ett tag.

Julius
2014-03-19 15:38

Novair går med vinst precis som Wideroe gick med vinst för att SAS betalade löjligt mycket pengar till dem!

Tyvärr, kommer “Navigator” försvinna från frekvensen innan 2015 är slut tror jag i och med att leasing går ut på deras A321

Riktigt synd – FIRST CLASS operativt och anställningar i ett svenskt bolag (även om kabinen fått ta mycket stryk genom kontrakt och uppsägningar).

Mer vinst
2014-03-19 15:35

Förmodligen är vinsten inte tillräcklig för hela koncernen. Kan man köpa billigare kapacitet än Novair, så ökar vinsten för hela koncernen. Hoppas att Novair blir kvar.

Framtid
2014-03-19 14:50

Det är bara en tidsfråga innan flertalet charterbolag hyr in produktionen från Norwegian eller annat lågprisbolag.

Bröstmjölk
2014-03-19 14:40

hehe, ja så länge kunden Apollo betalar det som krävs för att visa svarta siffror. Apollo verkar vara ett generöst företag:-)

Kondulit
2014-03-19 13:35

Även om deras resultat har gått ner dom senaste åren visar dom svarta siffror. Varför lägga ned något som går med vinst?

http://www.allabolag.se/5564900875/Nova_Airlines_AB

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500