Hur länge kan Austrian Airline Fokker 100 flyga??
Jag tänker på t ex OE-LVL och OE-LVN. Kärror som närmar sig 22 bast. Dessa kärror rullade åt American Airlines under tidigt 90-tal. Och än idag är dessa kärror i luften 7 dagar i veckan från 07 på morgonen till 22 på kvällen och transporterar b la sträckan ARN-VIE.
Fantastiskt trevliga kärror förvisso, men när brukar man ställa ner en kärra för gott? Hur många gånger kan man renovera en kärra osv? Rent generellt sett så verkar Austrian ha en rätt risig flotta med många gamla generationens 777or.
/BingoJanne
svar
Nu är det så att Fokker slutade att tillverka flygplan för att inga bolag ville köpa deras produkter, medan Boeing producerar (42) 737 per månad. Mer behöver inte sägas.
Inget nytt från Rekkof?
Ett av flyghistoriens dummaste beslut torde vara när Linjeflyg köpte 737 istället för F-100.
Man var världsledande i att operera och underhålla Fokker. Förvånansvärt få reservdelar från F-28 passade till F-100 men mycket av verktyg och utrustning. F-100 var dyr att underhålla för oss som var nya på typen men Linjeflyg kunde allt som vi måste lära oss den hårda vägen (jag var tekniker på Transwede).
F-100 var oerhört modern trots att det i botten var en 25 år gammal konstruktion.
Äldre flygplan, dit hör F-100, var konstruerade för den tiden. Man hade tekniker överallt där man förväntades landa och fel blev åtgärdade före nästa flygning. Numera vill man operera utan tekniker och planera allt underhåll i förväg med hjälp av MEL..
Moderna flygplan, dvs alla nya flygplan utom 737 som är en ännu äldre konstruktion än F-100, är konstruerade för dagens sätt att operera. Det betyder att piloterna från cockpit kan isolera trasiga system och flyga vidare på MEL utan att någon maintenance action enligt AMM krävs, således ingen tekniker.
Denna skillnad och att moderna flygplan drar mindre bränsle kommer troligen att leda till att Fokkern snart är borta men det är nog fortfarande ett av de effektivaste flygplanen på kortdistans. För övrigt har sign “Papa Jones” tidigare i tråden sagt det mesta i frågan.
Kanske hade LIN överlevt om man valt F-100 istället för Boeing, det tror i alla fall jag.
ca. 3.2h vid MTOW
Underbart flygplan att flyga!
Fokkrarna har alltid varit maintenance törstiga. I alla fall var dom det för 15-20 år sen när jag flög dom och jag tror inte dom blivit bättre med åren. Vet inte hur reservdels tillgången ser ut från Rekoff numera men det borde inte blivit bättre med åren i alla fall. Färre och färre bolag använder typen idag vilket är lite synd, i alla fall för oss piloter då den var en väldigt trevlig arbetsplats!
Det har varit en del ställ problem genom åren och det verkar ha blivit sämre nu sista åren tyvärr men det kan ju vara tillfälligheter vad vet jag.
Fortfarande är den dock relativt modern längst fram i alla fall och står inte långt efter Bussarna utan FBW till trots. Minuset är den relativt dåliga räckvidden och dåliga lastvolymen i lastrummen.
samt att AC packarna sitter under cockpit golvet och för ett jvla oväsen.
/PG
NLM har väl en hög med F70 i drift, men det är väl formellt KLM som äger dom
Nu blev det väl något fel va?
Skulle Mavia ta in Fokker . . . . . . .?
Austrian har ju sedan länge ett interim-kontrakt med Malmö Aviation att de ska ta över alla F70/100 vid utfasningen av deras Avro-flotta.
Austrian håller just nu på att utvärdera ersättare till F70 / F100 för leverans 2018-2020.
Snackas mycket på Tyska forum om E-175 och E-190 (E2)
Men koncernkollegan Swiss har ju beställt C – series.
Formelt sett är väl Lufthansas, de äger ju hela rasket.
Formelt sett er ikke F-100 maskinene Austrians, men Tyroleans
r det inte antalet cykler (starter resp landingar) som styr?
Delta parkerade sin sista DC-9-50 6/1-2014. Så Fokker 100 är väl inte så gammal.
Norwegian flyger fortfarande 737:or från 80-talet. En del SAAB 340 i inrikestrafik är över 25 år gamla. Den stora begränsningen brukar vara när flottorna av flygplanstyper tillverkade i mindre antal krymper så blir svårt att hitta delar. Ibland blir det t.o.m. svårt att hitta en simulator eller så blir kostnaderna för att hålla en simulator fungerande så höga att de få bolag som har typen inte längre har råd.
Flög med Austrian Fokker 100 från ARN till VIE för ett par veckor sedan och slogs av att planet kändes helt nytt! Inredningen kändes och doftade nytt och man såg inga repor etc. Antar att man tänker köra ett tag till om man håller inredningen i det skicket?
Visst är det ekonomin som styr, men tillgången på piloter är knappast en faktor som påverkar när man slutar flyga en flygplanstyp! Piloter hänger som bekant i klasar i närmaste träd. Fråga vilken flygchef som helst.
Kan man verkligen räkna riktiga år som ålder på ett flygplan? då iprincip allt byts ut under C och D-checkar med ett par års mellanrum?
Är väl mer bränsleekonomin och tillgång på piloter men rätt rating och reservdelar för flygplanstypen som får bolag att byta plan? Ekonomin kort och gott…
Tack för svar Aviator! Uppskattas
/BingoJanne
Vad snackar du om Lars-Göran? Vissa av 777orna är tametusan 16år gamla! Om dom har sängar eller inte struntar jag i. Nu snackar vi mekanik gubben!
OCH åter till min fråga om FOKKER 100! Har vi någon Fokkerexpert i tråden?