Statliga och militära flygplatser ska ledas av LFV
Glädjande! Hoppas att flygvapnet har fler flygplatser än flottiljerna som anses kräva en stabil provider.
Detta är en bra början och man får hoppas och tro att även samfällda TMA;n undantas från avreglering längre fram.
svar
Bara läsa i dagens Aftonbladet där Säpo berättar om det spionage Sverige utsätts för:
“Det handlar inte längre bara om solglasögonprydda män i trenchcoats utrustade med spionkameror eller förstesekreterare på ambassader.
Dagens spioner är smartare.
Vill man ha tag på data bildar man ett it-säkerhetsföretag och erbjuder sina tjänster till svenska myndigheter och företag. Antalet fientliga elektroniska attacker mot känsliga myndigheter och företag har ökat markant.”
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article18680022.ab
Eller så kan man bli provider för flygtrafiktjänsten på lämpliga flygplatser…
Det är ju skillnad på att ha enskilda individer som inte är svenska medborgare och att ha utländska providers med ofta oklara ägarförhållanden.
Men förhoppningsvis träder lagen i kraft innan sommaren och sunt förnuft vann över ideologi.
Läs igen:
FM kräver inte. De önskar.
@Kalle:
Du skriver:
FM önskade:
“Ny paragraf: Vid vissa flygplatser kan Försvarsmakten ha
utökat krav på svenskt medborgarskap för operativ
flygtrafikledningspersonal.
Försvarsmaktens motiv: För att kunna hantera
Försvarsmaktens operationer ur ett säkerhetstjänstperspektiv
under alla beredskapsskeden anser FM att vissa flygplatser är
av större intresse. Därför ställer Försvarsmakten större krav
vid dessa flygplatser.”
Om FM kräver detta så måste NAUC och några andra av LFVs tjänsteställen stänga ner sin verksamhet då LFV har flera utländska medborgare anställda. Eller gäller FM krav inte för LFV?
TS är ett stort misslyckande och har ingen förmåga att göra det som är bra för branschen. Inte tillräckligt med kunskap och har åsikter om saker som inte borde vara deras sak att tycka till om.
TS kommer alltid att misslyckas att följa upp vilka providers som kommer till Sverige.
Javisst, FM och TS ska samråda innan man utser en ny provider. Men samtidigt kan inte TS ställa vissa krav på providern vilket tex framgår nedan:
FMs förslag på text
“Utöver den civila luftfarten även kunna hantera
förekommande militär luftfart under alla beredskapsskeden.
Skäl för förändring. Försvarsmakten anser att varje utövare av
flygtrafiktjänst i Sverige ska kunna hantera förekommande
militär luftfart under alla beredskapsskeden.”
Transportstyrelsen svarade:
“Transportstyrelsen har inte mandat att föreskriva
om skyldighet att i händelse av höjd beredskap
ställa krav på krigsplacering/tjänsteplikt utan
detta måste regleras av staten på annat sätt.”
FM önskade:
“Ny paragraf: Vid vissa flygplatser kan Försvarsmakten ha
utökat krav på svenskt medborgarskap för operativ
flygtrafikledningspersonal.
Försvarsmaktens motiv: För att kunna hantera
Försvarsmaktens operationer ur ett säkerhetstjänstperspektiv
under alla beredskapsskeden anser FM att vissa flygplatser är
av större intresse. Därför ställer Försvarsmakten större krav
vid dessa flygplatser.”
Transportstyrelsen svarade
“Transportstyrelsen kan inte ställa krav på
medborgarskap.”
Tyvärr så är det många vuxna människor i Sverige som är så naiva! 🙁
“FM och Transportstyrelsen ska godkänna en ny leverantörs designering och risken är obefintlig att en leverantör som FM inte vill ha får verka i svenskt luftrum. Regelverket är tydlig på detta område.”
Det måste ju ha skrivits med ironi! Har du bott i Sverige de senaste 10-15 åren och sett vilka företag som tillåts verka i Sverige. I bransch efter bransch ser man att våra myndigheter inte har en chans att kontrollera de olika företagen som vill etablera sig.
Godkännanden baseras ju på att man kan lita på dessa företag! 😀
Skola, äldrevård, apotek, elmarknaden, taxi, flygbranschen, sjukvården; Det finns hur många exempel som helst där vi naiva svenskar tror att vi har någon övermyndighet som har möjlighet att stoppa detta. Så är inte fallet! Hur kan man inte förstå detta.
Det senaste och kanske mest skrämmande exemplet är väl inom flygbranschen där ett bolag som heter Avies tillåts att trafikera i Sverige. Hur kan någon vuxen människa fortfarande tro att vi har en fungerande kontrollfunktion i Sverige?!
Finns ett politiskt parti som vill lägga ner all flygtrafik söder om Sundsvall. Gissa vilket? Gissa också vilka partier som stödjer Putins politik, dvs förstatliga verksamheter? Man kan undra var benämningen “oseriöst” passar bäst in?
Vad skönt!
Det finns överhuvudtaget inga risker för oseriösa aktörer. Det låter ju hur bra som helst.
FM och Transportstyrelsen ska godkänna en ny leverantörs designering och risken är obefintlig att en leverantör som FM inte vill ha får verka i svenskt luftrum. Regelverket är tydlig på detta område.
Det nationella och internationella regelverket ställer tuffa krav och därför kan flygledningstjänster vara konkurrensutsatta utan risker att oseriösa leverantörer finns i antingen Sverige eller på den europeiska marknaden.
Och vad skulle försvarsmakten gilla att ha ryskt bolag som bedrev flygtrafiktjänst på Visby?
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9609967
Flygtrafikledningen i Sverige fungerar utmärkt 2014. De aktörer som driver flygtrafikledningen i kontrollzon och terminalområden gör detta med hög kvalité och säkerhet. Samtliga operativa flygledare i Sverige är utbildade att leda civil och militär trafik. Även ACRs vad jag känner till.
Riskerna FM ser är att marknaden kan tillåta utländska oseriösa leverantörer att träda in i Sverige ifall statens flygplatser tvingas upphandla. Finns inga som endast är intresserade av de förlusttyngda regionalflygplatserna. Samtidigt ska man veta att 49% av NATS är till salu och tyska DFS är intresserade. Inget problem för engelsmännen eller tyskarna. De har inte konstellationen S, SD, MP och V som är emot flygets utveckling och rörelsefriheten i Sverige.
Nu är det ju torn och inte enroute som diskuteras, men bortsett från det, så tjänar den civila luftfarten massa pengar på att militären är integrerad. I övriga länder så är stora luftrumspaket ständigt avstängda åt militären, och den civila luftfarten tvingas till stora omvägar.
27 maj verkar det som om detta tokiga experiment äntligen är över. Vi får bara hoppas att marknaden blir för liten för andra bolag att bedriva verksamhet.
Sunt förnuft måste råda, inte ideologi!
Så bara för att andra saker är dåliga så ska även flygtrafikledning drabbas…? Hur korkat är inte det resonemanget!
Om vi höjer blicken litet kan vi också beklaga oss över att utländska företag sköter om andra vitala delar av vårt totalförsvar, titta på vilka som driftar IT-system åt våra känsliga myndigheter, inte fasen är det homogent svenska företag i alla fall.
Tramset om att det krävs en svensk myndighet att sköta trafikledningen faller på att det i botten finns ett utländskt riskkapitalbolag som äger den driftpartner man valt. De har då fullständig åtkomst till all data om all verksamhet som bedrivs.
/h
Avreglering eller inte, spelar ingen roll. Det finns helt enkelt ingen “marknad” för militär flygledning, varken i Sverige eller i resten av världen. Det är anledningen till att alla världens försvarsorganisationer sköter sin flygledning själva och militär verksamhet är undantaget samtliga EU-direktiv och förordningar. Det Försvarsmakten tror sig tjäna på det “integrerade luftrummet” förloras tiofalt i arbetet att försöka bedriva militär verksamhet enligt civila regelverk. Kostnaden för uppfyllandet av civila säkerhetsmålsättningar anpassade för chartermaskiner fullastade med 100-tals civila semesterfirare är inte motiverat en JAS-kärra vars luftvärdighet baserats på militära grunder, med en risktilläggsavlönad pilot i en Martin Baker-fåtölj.
Kostar det inte pengar att genomföra en upphandling? Hamnar inte Swedavia och FM i en BadWill situation om man går ut och upphandlar för att sen ropa “VETO!” och anlita LFV…
Känns som att det är bättre för alla parter isf att man vet förutsättningarna innan…
Eller?
@Observer: Låt gällande luftfarts lag ligga. Alla godkända SES-certifierade leverantörer kan lämna anbud när Swedavia begär in anbud. Därefter ska de vunnena anbudsgivarna söka tillstånd hos tillsynsmndigheten för luftfart, Transportstyrelsen, att få leda flyg i luftrummet runt och på de flygplatser de blivit tilldelade. Då kan Försvarsmakten bestämma på vilka flygplatser de anser att LFV ska vara exklusivt ansvariga. Konkurrens är bra och förmedlas också av LFVs nya generaldirektör.