Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sterlings framtid

Tråden startades av Kallestropp

Vore intressant att höra vad alla experter tror om Sterling. Som verkar expandera med storm steg. Kommer dom att klara det rent ekonomiskt eller kommer det att gå åt pipan.

Publicerad den 2007-03-21 12:56
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Malmax
2013-03-26 16:05

Det enda gemensamma med det Sterling som konkade häromåret och det Sterling som körde Caravelle och 727 (och även DC-6B) är namnet… Det “riktiga” Sterling var knutet till Tjäreborgs Reiser och ägdes av en dansk pastor, Eilif Krogager.

Karamell
2013-03-26 14:27

Jag åkte även med deras Caravelle!

TQ
2013-03-26 13:32

En gång fög jag Sterling B727 till Cypern två gånger (tur och retur), på den tiden var taxfree verkligen taxfree.

Efterklok
2013-03-26 12:57

Och såhär 6 år senare vet vi ju alla hur det gick.

notswissair
2007-03-21 12:56

737
Ryan startade LCC i Europa, de var unika.Det är mycket svårare att vara en härmande eftersläntare till en banbrytande och unik vinnande idé. Om Sterling ska överleva måste dom hitta något eget som är unikt Sterling, bara låga priser det räcker inte. Särskilt inte om man inte har större finansiella muskler än Sterling.

737
2007-03-21 10:02

Notswiss, glöm inte att ryanair startade som ett litet skit bolag. De bev inte uppätna, de åt av andra. Är med på en hel del av vad du menar, men jag tycker inte man kan säga att resultatet blir samma jämt.

notswissair
2007-03-21 03:28

Nej Sterling kommer inte att lyckas tror jag. Det finns idag en global trend att the “winner takes all”.Större bolag slukar all småkonkurrens. Exempel på det är Boeing och Airbus som var så effektiva att Lockheed, MD och Fokker försvann, Ica är det ställe man köper mat i Sverige,runt om i världen dricker man kaffe på Starbucks osv. Det verkar inte finnas plats för små aktörer.
Vi glömmer ibland att Sverige är ett litet land och tror att vi ska kunna ha flera konkurrerande bolag på svensk inrikes. Det finns inte utrymme för mer en ett stort bolag, idag är det SAS. Och SAS verkliga konkurrenter finns på ju utrikeslinjerna.SAS har aldrig varit ett rent monopolbolag utan alltid konkurrerat med Air France till Paris tex. Det har ofta varit en osund konkurrans eftersom utländska statliga bolag fått statsbidrag vilket SAS aldrig fått. Ändå blir vi svenskar glada när bolag som Transwede,
Flynordic, Goodjet och Flyme dyker upp. Det enda som händer är att marknaden förstörs ingen tjänar pengar utom i några fall skumma ägare. SAS förmåga att ge sig på den verkliga konkurrenterna AF,BA Alitalia Finnair minskar.Jag tror att framtiden för flyget i Sverige ser ut så här SAS eller Lufthansa sköter huvudlinjerna Ryan tar hand om Lågpris. Men att Sterling utan att vara ett nätverksbolag med ett bonusprogram av klass, och utan att vara bättre en Ryanair skulle överleva i en värld där det finns färre
och färre “brands” det tror jag inte.

Stardust
2007-03-19 21:40

De gjorde en förlust förra året på över 200 miljoner. Allt hänger på Islänningen Palmi Haraldsson. Vi får se hur länge de vill skjuta till pengar. Palmi har väl inte det bästa ryktet vid det här laget om man säger så.

011430121
2007-03-19 20:12

Vad är det som går så bra?????
Håller man tidtabellen eller vad är det som går så bra, det samma hörde vi om FlyMe

Sterlings svenska inrikes ruter måste nog blöda kraftigt.
Det är bara att gå in och kolla priserna på deras hemsida.
Ingen kan flyga med lönsamhet när priserna ligger på 150-250 kronor på avresedagen eller någon dag före avresan.

Om jag inte mins helt fel så var väl Sterling ett kraftigt blödande före tag för något år sedan!

cabinclear!
2007-03-19 14:09

Det blir nog hur bra som helst.Kul för dom att det går så bra….

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500