SAS long-haul dissas av resenärerna
http://www.airlinequality.com/Forum/sas.htm
– Flew Beijing to Copenhagen with Scandinavian Airlines. Seats are uncomfortable and staff are very unfriendly. One free soft drink only even on long haul flights, and no extra snacks in addition to the bad meals they served. The inflight entertainment is terrible, very old fashioned, cannot play movies on demand, you just have to hope the movie you want to watch is starting at the right time. Hardly any movies to choose from either.
Det är främst Y-klass som tycks vara slitet och uträknat.
Finns flera negativa kommentarer om ni bläddrar ned.
svar
Tycker nog att Frankfurt eller Köpenhamn går på ett ut som flygplats, är ingen höjdare att sitta några längre tider på någon av dem, jag brukar sitta i Loungen och då är det väll ok men, fortfarande, inte vill jag sitta på någon flygplats.
Däremot har jag aldrig drabbats av nattstoppet, både om man flyger från Asien eller US så landar man tidigt på morgonen.
Däremot, att byta i US är ALLTID en mardröm, tycker man inte det är man nog förblindad av SAS kärlek.
Dels är inrikes US alltid kasst, ingen mat eller dryck osv.
Men, det stora problemet är att jag inte kan planera tiden.
När jag landar i US vet jag ALDRIG hur lång tid immigration tar, det kan ta 15 minuter men, det kan också ta 2 timmar.
När det tar tid så missar jag min connection eller, så tvingas jag boka med kanske 3 timmar till godo i US.
På Frankfurt räcker det med 1 timmer för att ha en legal connection.
Jag dissar inte SAS long haul helt och hållet, flyger de direkt, om jag skall mellan Stockholm och NY med slutdestination NY så väljer jag självfallet SAS före att mellanlanda på kontinenten. Då surar jag mig igenom att jag får betala för vinet hellre än att förlora två timmmar.
Men, om jag ändock måste mellanlanda, antingen i Köpenhamn eller, i US, då väljer jag Lufthansa.
Eftersom det sista alternativet, att jag oftast måste mellanlanda, oftast gäller så har jag mina poäng i Lufthansa, de få Europa flighter jag gör försöker jag därför göra med dem.
Men, igen, flyger SAS direkt, då skippar jag mina 25% extra points på Lufthansa.
Att flyga via Frankfurt är ingen höjdare. Flygplatsen är alltid stäng nattetid (inga flyg får starta eller landa). Vid en försening blir man flugen till någon annan destination.
Flygplatsen är mycket stor och besvärlig. Jag tar hellre ett byte i USA än i Europa (av erfarenhet).
Inte för att alkohol är det viktigaste när jag väljer flygbolag men:
Om jag ändock måste byta plan, antingen i Köpenhamn eller tex Frankfurt så är det ju likgiltigt om jag flyger tex Lufthansa eller SAS.
Att flyga till tex Miami med SAS är otänkbart, då skulle jag tvingas byta till inrikes i USA, något alla vill undvika.
Men, annars, de gånger jag flyger economy, då väljer jag bort SAS då jag tycker det är provocerande snålt att jag måste betala om jag vill ha ett glas vin till maten.
Inte för att Lufthansa i economy är någon lyxupplevelse, långt därifrån, men, där får jag en drink innan maten, vin till maten och konjak till kaffet.
Om SAS eller Lufthansa har trevligast CC har jag aldrig upplevt någon skillnad.
Ja när skall SAS ha bytt ut inredningen på sina LH Airbus330/340 plan igentligen?
Ngt datum/månad/år som är deadline?
Jag tror tyvärr inte att ny inredning kommer att få kunder tillbaka. De som valt andra bolag ha redan vant sig vid riktig service (KLM, BA, TK etc.) Möjligtvis kan SAS få repeat business från förstagångsresenärer.
Om SAS tror att deras Long-haul skall blomstra på grund av en “ny standard”, så tror de fel. Denna “standard” har funnits i andra bolag i 10år.
Jag vet att Pierre påstår att det är väldigt hög kabinfaktor på USA, men den “nya standarden” gör inte att de automatiskt kan höja priserna nämnvärt.
Mvh/Leffe
@svar pf , fint nok og en god besparelse , det tager man gerne med , denne undersögelse var vist fra E24.no tror jeg den hedder eller også blev den bare offentliggjort der , men der er ca 10 dage gammel , andre på Flygtorget har omtalt den også i et par tråde og perioden var på et halvt år og inkl. bagage og mad hos Norwegian for at göre det mere sammenlignligt.
Til NYC via Istanbul ? , Hmm god tur siger jeg bare , ikke servicemässigt eller andet, men frygtelig lang dag det bliver.
Ärliga priser säljer biljetter. Läs den här:
Pierre, jeg kjenner ikke til den undersøkelse du beskriver. Mange slike undersøkelser er lite seriøse, mer av typen “finn noen datoer og få det resultat man ønsker”.
I mitt tilfelle i jan14 var besparelsen ca 5-7 tusen norske kroner å reise en vei OSL-NYC Norwegian vs SAS, da var mat og bagasje med i sammenligningen. Via http://www.skyscanner.com ble alle selskaper sjekket. Jeg hadde gladelig reist TK om IST hadde det vært billigest.
@bulten i bo…..ja, man kan spørre. Det virker bare komisk og panisk. I stedet for forsøke å konkurrere med Norwegian, er det bare hyling og skriking. Sånn blir en organisasjonskultur som i 45 år ikke hadde konkurranse. Hele SAS agenda har vært, bli kvitt konkurransen,så kan vi ha monopol, og 15 millioner skandinaver skal tvinges gjennom idiot flyplassen Kastrup!
@pierre Holmgren. Hur orkar du sitta och försvara den här skiten? Sitter du i ledningsgruppen? Du får bara turister i toalett klassen eller v/w klass. Som tur är så lyssnar våran arbetsgivare på oss när vi säjer att vi inte vill flyga SAS på longhual. Vi får ofta kommentaren att Lufthansa biljetterna var billigare. Och då med service i monkey class.
935 i mandags gikk med 3 svinedyre purser. Mange Mange pengar – svinedyre
@svar Gunnar & pf , Gunnar kommer du frem ???
Pf , du gör en stor sag af en lille ting i en tid hvor det eneste der täller åbenbart er prisen og der er Sas billigere end Norwegian i 6 ud af 7 tilfälde, uvildig nylig undersögelse.
Flyger bara Norwegian på Long haul nu!
Pierre og Kim, vi skal komme i håg at det finnes langt flere der ute enn Norwegian og SAS. Når ikke engang SAS klarer å markedføre sitt produkt ovenfor kundene, så kan det nok være rett det du sier Kim….at det bare blir dansker som reiser Long-haul med SAS.
de er bare tokige dansker som åker med SK
@svar pf , ja jeg må indrömme , når nu Lasse ikke er med på tråden haha , at jeg også ryster på hovedet over mange mystiske beslutninger og tiltag hvor man faktisk gör det svärt hvor det kunne väre let.
Overordnet tror jeg dog på strategien ,men det virker om der tadig er en underskov af mellemledere som gör deres bedste for at finde på ting der holder deres egen stol varm.
Pierre, hjertelig takk for ditt svar.
Jo, jeg regnet med at servicen på økonomi er slik du beskriver-men, du burde dele min oppgitthet over SAS HQ !
For en utenforstående virker det meget amatørmessig at de ikke engang klarer å markedsføre/selge sine egne tilbud…..og, da kan man jo lure på seriøsiteten på alt det andre de holder på med…..
@svar pf , Nej du skal ikke betale for mad , der er endda tre serveringer på en SFO flight fra CPH og du får en flaske vand i stolen allerede når du går ombord , en Cola eller anden läsk til maden og selvfölgelig kaffe og the samt vand bliver skänket hele tiden.
Det der mad kaffe og the, sädevalg og dagens avis er bare et gentaget mantra fra kortruter , derudover er der jo også bagage inkl. samt puder og täpper og bedre plads ikke mindst.
Kan godt fölge hvad du mener hvis det står som du beskriver.
Jeg skratter/ler av SAS og deres reklamekampanje for billige priser på long-haul.
I reklamen heter det at følgende er inkludert
-Eurobonuspoeng
– 24 t åpent kjøp
-Setevalg
– 1 bagasje, 23 kg
-Kaffe, te og avis
So, that’s it, Pierre Holmgren ? Fra når må pax i økonomiklasse reisende med SAS betale for måltider og drinker ombord ?
Jeg fråger meg, hvilken intelligent person på SAS HQ, har nå fått jobb over sommeren?
u class only with SAS!