Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

de desperata facken, del II

Tråden startades av Tomas..

för något år sedan skrev jag ett inlägg om hur transport o htf betedde sig…kort sagt handlade det om maktmissbruk o maktspråk…our way or the highway…htf förlorade o transport “vann”…(en sådan seger till o jag är förlorad..(pyrrus))…

sedan dess har det varit ganska tyst från htf:s sida…

tills nu!

nu har nämligen den danska kabinen demonstrerat sin “styrka” genom sin olagliga strejk som inte bara kostat SAS 100 miljoner utan även kraftigt skadat kundernas förtroende för bolaget…

o nu när ryanair öppnar nya linjer från växjö kan inte längre htf tiga stilla…

man måste helt enkelt göra nåt!…annars tappar man i både anseende o makt…kort sagt, buss på ryanair!!!

inget har förändrats sedan man sist stod utanför några svenska flygplatser med sina spypåsar..(förutom att ryanairs bokningar gick i taket)…

o nu är det alltså dags igen…är det någon som för en enda sekund tror att htf på allvar tycker synd om ryanairs anställda?…är inte sanningen att man är piskade att göra nåt för att inte tappa sin älssskade makt o inflytande över flygande i sverige…att de anställda på ryanair inte är anställda i sverige o att de som kommer att flyga på växjö inte ens är stationerade i sverige bekymrar dem föga…

vilka avtal har kabinen i aeroflot o iranair som båda trafikerar arlanda?

för att nämna några..varför står inte htf med sina spypåsar där?

svaret är givet:

de hotar inte den egna älsssskade makten!!!

Publicerad den 2007-05-15 22:03
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

NiclasZ
2007-05-15 17:40

FEDEX

Det spelar ingen roll för Cabincrew vad du skriver. Hon hatar Ryanair och skriver vad som helst för att svärta ner bolaget och dess personal. Att hon själv säger att hon tjänar lika mycket som en flygkapten i de flesta bolag borde få vilket skatteverk som helst att haja till.

För några månader sen kunde man i aftonbladet läsa om SAS-anställda som bodde i Malmö, jobbade i Köpenhamn och stod skrivna i Frankrike. Men det skiter Cabincrew i. Hon vill bara åt Ryanair som tog bort hennes glamour!

Bitter?

FEDEX ><((((º>
2007-05-15 13:49

För det första så är flygpersonal undantaget i den regeln, förövrig så har skatteverket att följa EU när det gäller beskattning av inkomst. Kommer inte i håg dokumentnumret, men det kan du säkert få hjälp med från BRU.

Om det fungerar för mig så fungerar det för alla andra med.

Hur och var och när man rapporterar sin inkomst är dock ett personligt ansvar 😉

CabinCrew
2007-05-15 12:28

Svenska skattemyndigheten anser att du har din permanenta bostad i det land där du spenderar din huvudsakliga nattvila.

För att endast betala skatt utomlands får du inte ha mer än 72 övernattningar i Sverige under en 12-månadersperiod (36 under en 6-månadersperiod). Har du fler än så är du skattskyldig i Sverige.

För att klara detta hos Ryanair med NYO-bas måste du antagligen jobba max 25%

http://www.skatteverket.se/skatter/internationellt/utlandskaarbetsgivareutanfastdriftstalle.4.906b37c10bd295ff4880001233.html

http://www.skatteverket.se/download/18.1e2bda7104d2f415098000807/33911farg.pdf

Kanske dags för skattemyndigheten att begära ut badgeuppgifter från Skavsta Flygplats och jämföra dem med skatteinbetalningar?

FEDEX ><((((º>
2007-05-15 11:46

CabinCrew nu slår du till igen med din ovetskap……..

Du skriver följande: “All personal anställd av Ryanair på Skavsta är skattskyldig i Sverige varken de får sin lön här eller inte. De gäller såväl svenska piloter som öststatsvärdinnorna. Jag vill tro att den svenska personalen är medveten om detta men hur är skatteviljan hos öststatarna? De som jobbar hos skattenmyndigheten i Nyköping har aldrig hört talas om några fyllnadsinbetalningar från annat än svenska piloter….”

Är det en egen “lag” som du har hittat på? Enligt vad jag och skattemyndigheten vet så betalar man skatt i det land man har sin permanenta bostad. Att man har bas i NYO är väl inte ensbetydande med att man bor där eller hur, man behöver inte “bo” i Sverige överhuvudtaget?

Jag har själv haft “bas” i olika EU-länder, men enbart betalat skatt där jag har min permanenta bostadsadress.

Lönen har altså betalats ut oskattat där jag har arbetat och jag har själv fått se till att min skatt har betalats “rätt”.

NotRyan
2007-05-14 17:39

Hej Tomas

Kan inte du utveckla följande:

1. Vad har den svenska kabinen att göra med den danska, är dom anställda i samma bolag? Dom har precis lika mycket med varandra att göra rent formellt som dom har med Spanairs eller Blue 1:s kabin enligt mitt sätt att se på det.

2. Vilken verksamhet bedriver HTF i Danmark?

Mvh
/NotRyan

NiclasZ
2007-05-14 17:30

Idag står det i DI att HTF förbereder ett varsel för sin kabinpersonal på SAS.

LaPaige, är inte detta att organisera personal hos SAS svenska kabinpersonal?

CabinCrew
2007-05-12 21:43

Du “Tomas..” att jag “bryr mig om” Ryanairs personal har du kanske fått om bakfoten. Möjligtvis tycker jag synd om er (engelskans “take pity” – förlåt mitt förstaspråk är inte svenska).

Kanske har du missuppfattat detta på samma sätt som vilka länder som HTF verkar i?

La Paige
2007-05-12 20:15

“htf organiserar svenska kabinen i SAS o är därför högst inblandade i vad som sker i danmark…

Du har uppenbarligen fått detta om bakfoten. HTF organiserar inte kabinavdelningen på SAS. Däremot så representeras de medlemmar vid kabinkåren som är HTF-anslutna av fackliga representanter. Däri föreligger en viss skillnad! Något du verkligen fått om bakfoten är att HTF skulle ha någon som helst inblandning i vad som sker i Danmark! Förklara är du snäll!

Däremot kan man väl inte påstå att HTF gör alltför mycket…

Tomas..
2007-05-12 18:37

otur?

problemet notryan är väl att du inte tänker alls…

trots alla försökt att dra tråden nånstans där den inte hör hemma, så ska jag försöka bena ut begreppen en gång till…

notryan…tror du att det är en tillfällighet att htf kommer med sitt utspel just nu…i samband med den danska kabinknflikten o introduktionen av nya linjer från sverige?…

det är DET jag vill belysa…att inget har hänt sedan htf sist stod på svenska flygplatser med spypåsar…men att man för att visa sig gör detta utspel…

inget annat…

NotRyan
2007-05-12 18:16

Men Tomas, SAS svenska kabin har väl inget med den danska kabinen att göra, än mindre har väl HTF det.

Nu hade du väl otur när du tänkte….

LaPaige, förklara för Tomas är du snäll, så han förstår…

Mvh
/NotRyan

Tomas..
2007-05-12 16:36

bergreppet krokodiltårar för en helt ny innebörd när man hör cabincrew “bry sig om” de antställda på ryanair…

eftersom den evige ryanairhataren cabincrew gör allt vad som står i hennes makt för att skriva ner ryan så är det väl rätt naturligt att det finns en motpart?

htf organiserar svenska kabinen i SAS o är därför högst inblandade i vad som sker i danmark…

CabinCrew
2007-05-12 04:23

Det är nog inte bara HTF som tycker synd om Ryanairs anställda. Jag tror att de flesta passagerare och vi andra i branschen undrar hur någon frivilligt kan hamna på Ryanair och hur någon står ut?

Personligen tycker jag HTF är ett skitfack men jag förstår inte varför de skall få skit av Ryanairs eviga föresvarare “Tomas…”?

Vad HTF har med danska vilda strejker förstår jag inte alls?

1. HTF är inte verksamma i Danmark.
2. Vilda strejker är inte utlysta av facket.

All personal anställd av Ryanair på Skavsta är skattskyldig i Sverige varken de får sin lön här eller inte. De gäller såväl svenska piloter som öststatsvärdinnorna. Jag vill tro att den svenska personalen är medveten om detta men hur är skatteviljan hos öststatarna? De som jobbar hos skattenmyndigheten i Nyköping har aldrig hört talas om några fyllnadsinbetalningar från annat än svenska piloter….

“Tomas” kanske du kan hjälpa till att upplysa om svenska skatteregler där på Skavsta?

La Paige
2007-05-11 22:13

Har heller inte påstått att dessa är anställda i Sverige, däremot baserade här. Det innebär ju dock att de har en etablering i Sverige och kanske också förklarar varför man även stod i Västerås, Malmö och Göteborg. Vad vet jag?

Sedan om det är en slump eller inte. Det finns ju säkert de som menar att HTF endast är ute efter att få in ytterligare medlemmar och därigenom medlemsavgifter.

Tomas..
2007-05-11 22:06

den enda flygplats ryanair har bas på i sverige är skavsta…ändå stod man på västerås, sturup o säve oxå…varför då?…de besättningar som flyger dit har inget med sverige att göra…

vidare är ingen personal anställd i sverige…o ingen har bett dem komma dit…

tror du att det är en slump att htf gör sitt utspel precis nu…?

det är det jag vill belysa…att inget har ändrats sen sist…det har gått mer än ett år sedan förra gången…o precis när man öppnar en ny linje från växjö som inte opereras av skavstabaserade besättningar kommer samma sak en gång till…

La Paige
2007-05-11 21:52

Skillnaden från Aeroflot och Iranair är väl att ingen av dessa har någon besättningsbas i Sverige, vilket kanske förklarar HTF:s propaganda om Ryanairs arbetsvillkor!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500