Blir LaPaige SAS strejkbryterska?
LaPaige som är kabinanställd hos SAS spred stort missnöje över danskarnas strejk nyligen.
Nu verkar det som SAS drabbas igen – av SAS Sverige! Frågan är om LaPaige är solidarisk med arbetsgivaren eller sitt fackförbund?
Ska bli intressant att se vilken sida hon väljer….
Att SAS åter igen hamnar i ett läge då man tappar kundernas förtroende får betecknas som en katastrof.
Inrikes resenärer väljer tåg eller bil – man kan helt enkelt inte lita på SAS. Går flyget eller inte?
SJ tackar och tar emot på inrikes – likaså Ryanair på Europaflyget.
Va f-n håller man på med på SAS?
svar
lapaige…
ja, det är svårt att tolka det på nåt annat sätt än att det är pga htf:s strejkhot som SAS får ställa sina flyg…om sen inte alla SAS kabinanställda berörs är väl inte det avgörande, eller hur?
f.ö får ryans anställda gå med i vilket fackförbund de vill…men det betyder inte att ryan måste förhandla med dem…
Evis,
Thank you friend! 🙂
Tomas,
Ja? Misstolka mig rätt! HTF tar endast ut de som är HTF-anslutna. De finns de som inte är anslutna och därmed heller inte kommer att strejka. Sedan finns det också en kvot anslutna som inte kommer att strejka. De som arbetar på IC kommer inte heller att strejka. Därmed kan man inte påstå att HTF organiserar hela kabinkåren på SAS Sverige.
NotSAS,
Under de gyllende dagarna hade man faktiskt också möjlighet till den behandling och de förmåner som erbjöds till de anställda. Det förnekar jag inte. Att vi sedan också idag behandlas riktigt illa och att förtroendet gentemot vår ledningen är nästintill obefintlig förnekar jag heller inte. Jan Carlsson ökade också statusen bland flygvärdinnorna, främst genom att ställa mycket höga krav i samband med rekryteringar, vilket ledde till goda löner och allting därtill. Har för mig att någon här på forumet har nämnt detta.
SAS problem var att de reagerade alldeles för sent i samband med lågkonjunkturen, 9/11 och lågprisflygbolagens bildande. De ansåg väl inte att det sistnämnda var något större hot utan att de flesta passagerare, inklusive de affärsmän som betalade mycket dyra flygbiljetter, skulle stanna kvar. Att då omställa sig från att ha varit ett flygbolag med monopolmarknad till det motsatta var väl ingen lätt övergång. Jag förnekar inte att det också var en svår personlig övergång: Att sänka sin lön och samtidigt arbeta mer. Att också behöva se ett sådant stort antal kollegor bli uppsagda var inte kul. Inte heller ledningens tillgångasätt och hot. sSympatiserar trots allt detta inte den danska strejken eftersom de ingick i ett avtal och sådant ska efterföljas. Det har vi i Sverige gjort. Vårt kollektivavtal löpte ut i februari i år. Fyra månader tidigare försökte vår kabinkår att föra diskussion med vår ledning men de har inte lyssnat. Om vi i Sverige fick arbeta efter Danmarks nuvarande avtal skulle ytterst få av oss klaga. Så bra är de jämfört med våra.
Så, att det råder ett ledningsproblem är det ingen tvekan om saken. Har aldrig påstått något annat även om jag kanske verkat väldigt lojal. Jag är verkligen ingen som dansar efter någon i ledningens pipa eller dylikt. Besitter ytterst litet förtroende för dem och tycker rent ut sagt att det ibland är vedervärdigt. Vad är det då som gör att jag och mina arbetskamrater stannar kvar? Vi trivs med varandra och är en mycket tight kabinkår. Som en familj som alltid stöttar varandra och håller samman. Vi har fruktansvärt roligt på arbetet och trivs som flygande individer.
Att sedan HTF delade ut spypåsar vid NYO är jag övertygad om att det berodde på att deras anställda inte fick (får) ansluta sig till ett fackförbund, vilket SAS anställda är berättigade till.
Vi får bara hoppas att allt löser sig innan imorgon. LaPaige keep up the good work….
Bästa LaPaige,
När du som fortfarande är ung och med många år i yrket hos SAS, känner att du är utarbetad, då är det något fundamentalt fel i SAS personalpolitik.
Jag minns att jag sa att SAS personal NUMERA inte har den attraktionskraft som den en gång i tiden stolt visade upp. Under det glada 80-talet då SAS ekonomi låg på topp, då man skar guld med täljkniv, på både inrikes och utrikes flygresor, då satsade man på personalens välbefinnande och vann därmed passagerarnas förtroende. Hög klass med excellent service var en ledstjärna på Janne Carlssons tid.
När senare sötebrödsdagarna tog slut och konkurrensen blev för tuff för SAS – då försvann servicen och därmed förtroendet från passagerarna.
Resultatet kan vi se idag. Missnöjd personal som efter åratal av slit och uppoffringar för att “rädda” sitt företag har skördat sina offer i form av utbrändhet.
Jag har aldrig någonsin betvivlat att SAS kabinpersonal gör ett sjutusan till jobb med både lojalitet och plikttrohet gentemot arbetsgivaren.
När SAS kabinpersonal söker sig ut i världen för att hitta kanske drömjobben med bra lön och bra arbetsvillkor hos högt klassade flygbolag så är det vid första gallringen inte självklart att resumés från SAS klingar bäst i gallringsproceduren.
Emellertid har det visat sig, vid eventuellt efterföljande intervjuer, så vinner de sökande lätt på grund av utmärkta egenskaper som t ex hög social kompetens, lojalitet och inte minst stor flexibilitet och anpassningsförmåga. Där vinner skandinaver skyhögt jämfört med bortskämda amerikanska brats.
LaPaige, vad jag menar när jag rekommenderar dig att söka dig bort från SAS är; du som är ett föredöme för kabinkåren – förtjänar verkligen en bättre arbetsgivare än slavdrivaren SAS.
Kanske förstår du danskarnas aktion bättre idag än vad du gav uttryck för när de strejkade. Kanske de tyckte, precis som HTF nu tycker – att SAS överhuvudtaget inte vill diskutera förändrade arbetsvillkor i form av t ex längre raster?!
Vad gäller HTF så undrar jag varför de inte står med spypåsar vid Arlanda. Förmodligen var det mer populistiskt att dela ut spypåsar till Ryanair:s resenärer vid Skavsta.
Vilken är den mest ruttna organisationen? HTF eller SAS?
Fundera på den frågan ett tag……
la paige…tidigare sa du att det inte var htf som organiserade kabinen i SAS…
ändå läser man ÖVERALLT att det är just htf som tar ut SAS svenska kabin i strejk…
NotSAS,
Du tycker inte att SAS gick för långt med en olovlig strejk? Vår strejk är lovlig! Det är där skillnad ligger. Sedan är det strejk som strejk. Det håller jag med om. Oavsett vilket kommer det att kosta väldigt mycket pengar och det bästa vore väl om båda parter kunde komma till en lösning. Den identiska nämnaren i dessa två situationer är att ledningen varit otillmötesgående.
Strejken kan vara värd priset förutsatt att de krav som ställs går igenom. Det kan bli både bättre och sämre. Och inte endast jag har gjort väldigt stora uppoffringar för att rädda våra arbeten. De senaste sex åren har varit väldigt tuffa. Till saken hör väl den att de flesta är väldigt utarbetade och kanske inte orkar med de nuvarande villkoren. Till och med jag är ganska ung och känner mig rent ut sagt utarbetad. Förväntar mig inte att du ska förstå men om du var bekanta med våra arbetsförhållanden skulle du förhoppningsvis också ändra uppfattning om orsaken till varför vi strejkar.
Att jag sedan skulle lämna SAS. Minns du inte då du sade att om man arbetat på SAS är man med all sannolikhet inte eftertraktad på arbetsmarknaden?
Hej LaPaige,
Du sa att den här gången har SAS Danmark gått för långt när de strejkade olovligt.
Nu säger du att situationen är rent ut sagt ohållbar vilken den har varit väldigt länge.
Jaha, tidigare var du villig att göra stora uppoffringar för att “rädda” SAS Sverige från dålig lönsamhet. Vad hände med den patriotiska viljan? Är det så att SAS kabinanställda helt enkelt inte står ut längre med piskan på ryggen hela tiden? Är måttet rågat nu – så att det är värt en strejk och därmed svidande kostnader för SAS Sverige?
Har SAS Sverige råd med en strejk? Nej, självklart inte. Danskarnas strejk kostade SAS 100 miljoner kronor.
Har HTF råd med en strejk? Ja, självfallet. Strejkkassan är välfylld – men är det värt priset?
Vinner man striden så vad finns kvar att gå tillbaks till?
Lyd mitt råd – lämna SAS. Det finns många flygbolag som behandlar anställda med respekt. Kryp inte i skiten – sök dig bort medans tid är. En duktig flygvärdinna får alltid plats i ett flygbolag som uppskattar välutbildad personal.
Som så många gånger förr – avslutar jag med att SAS stinks and sucks!
Var det av exakt samma anledning? Arbetar du vid SAS eller grundar du det på hörsägen? Har för mig att du nämligen arbetar på Novair. SAS Danmark har, säger jag igen för vilken gång i ordningen minns jag inte, de bästa avtalen inom SAS-koncernen. Hade deras strejk varit olovlig skulle det varit en annan sak. Har aldrig uttalat mig huruvida det är rätt eller fel att använda sig av lovliga strejker så jag skulle inte vilja påstå att det råder om någon dubbelmoral.
Men herregud LaPaige. Det var av samma anledning SAS Danmark strejkade. Nu är det ok för dig att strejka bara för att HTF står bakom. Det kallar man vist dubbelmoral
Skillnad mellan olovlig och lovlig strejk. Är också solidarisk till mitt fackförbund och är redo att gå ut i strejk nu på fredag, tillsammans med majoriteten av mina kollegor.
Den nuvarande situationen bland oss kabinanställda i Stockholm är rent ut sagt ohållbar, vilket den varit väldigt länge. Långa arbetspass med minimal vila. De flesta som yttrar sig verkar dessvärre inte veta särskilt mycket om våra befintliga arbetsvillkor. Du tror att vi skulle strejka för att vi är sysslolösa?
Din fråga vad SAS sysslar med kan du framföra till vår VD som tillsammans med sina kollegor varit allt annat än tillmötesgående. Förhoppningsvis kan han också förklara orsaken till det höga sjukskrivningsantalet och allting därtill.