Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Det huvudsakliga argumentet här (och från Swedavia) för att inte lägga ned Bromma är ju att trafiken på Bromma i peaktid inte får plats på Arlanda i peaktid. Vad är det som avgör det? På Swedavias seminarium i Almedalen kunde man aldrig riktigt förklara detta utan i förbifarten sades det bara något om antal bryggor på Terminal 4.
Är det antal gater/bryggor som är det huvudsakliga problemet? Är inte detta en relativt lätt sak att bygga ut? Eller är kapacitetsbristen på Arlanda av annan natur (t.ex. inflygningsrestriktioner pga miljötillståndet eller liknande?). Jag är ingen expert, men Arlanda är ju inte så litet så trafiken på Bromma borde väl få plats?
OBS! Snälla, ingen haveridiskussion nu som i de andra trådarna, helst bara svar från några som vet något. Och missta inte heller detta för ett anti-Brommainlägg, jag vill mest av allt förstå argumenten, för de verkar lite tunna.
svar
Ganska öde på Arland.
Norge är bedre en Sverige och Danmark sammanräknat.
Jag är varken röd eller grön men jag tror de vill få bort okynnesflygandet. Att du och jag åker till N.Y. över helgen för att shoppa istället för en tur till stan. Förra året åkte jag själv och min familj på vad som kan räknas som 17 okynnesresor. Alltså ungefär var tredje helg. Troligtvis eftersom jag halft tröttnat på gubben och han också halft tröttnat på mig. Att resa bort är en liten nödandning. Visst skulle vi kunna åka till Trosa men när en helg i Bangkok inte är mycket dyrare och det finns mycket mer att göra där är valet ganska lätt. Nu har jag blottat mig färdigt idag.
Vore det inte bättre om man stängde ARN och byggde bostäder där med?!
Stäng BMA samtidigt. MP och c:o vill ju inte ha några flygplatser.
Nej dom vill bara ha tåg som drivs med EL från kärnkraftsverk….
Ena sidan vill stänga flygplatsen av populistiska skäl (MP och V)
Den andra sidan vill öka trafiken till flygplatsen utan att tala om det (Alliansen)
S vill behålla men noterar att avtalet inte följs.
Argumenten om att “Arlanda är fullt i peaktid” är precis som Lars skriver väldigt tunna.
Med lite excelkunskaper går det att enkelt slå ihjäl dessa argument. Swedavia baserar inte sina beslut på sådana siffror (om det är på grund av politisk inblandning eller för att man helt enkelt inte besitter kunskapen låter jag vara osagt..)
Man avser att bygga ut terminal 5 i första hand.
http://www.svd.se/naringsliv/arlanda-byggs-ut-for-13-miljarder_8897486.svd
Skulle man inte kunna bygga ut/om T3?
Mvh/Max
Sluta tjafsa om Norge/Sverige. Med undantag för galningen Lasse, så är det kul att vi får lite knput från våra Nordiska grannar.
Linkan, ni iøst får med stor sikkerhet en rød regjering fra i høst. Vil bety høyere skatter. Her har vi en borgerlig regjering, som i høst får legge frem sitt første statsbudsjett med muligheter til å redusere skatter.
Mulig det er det Hr Braathen mener.
Vi vet dessuten ikke alle detaljer i Hr Braathens forretninger til å avgjøre om det vil lønne seg for han å være her eller der i fremtiden.
Pretto, les litt etter på Flygtorget de siste år, hvor mye “skit” har ikke Norwegian måtte ta(også før langruter kom) fordi det er et norskt bolag…….litt av det gjengjeldes, og det er et faktum at svensker ikke har humoristisk sans…….eller selvironi
Man sitter och är förbannad varför alla krig startas och förundras över varför folk inte kan komma överrens. Hur svårt kan det vara?! Men så ser man att tex sådana som “pf” (och många med dig) tycker det är så otroligt viktigt vilket land som är bäst/sämst eller rikast/fattigast. Hur viktigt är det egentligen för dig?! “Min pappa är starkare än din pappa”… 🙁
Hela detta forumet består av folk som inte borde behöva bry sig om vilket land/flygbolag som är “bäst”! Tjafs, tjafs och åter tjafs!
Folk har så svårt för att bara vara vänner och acceptera att man kan tycka olika och det märks väldigt tydligt här, tyvärr!
Väx upp! Det är så otroligt synd att sådana som ni ska förpesta detta forumet i tid och otid!
Och det har inget att göra med att du är norrman, jag tycker väldigt bra om de flesta länder med demokrati och hoppas att de som inte har det ska få det. Men det blir svårare med personer som “pf”. Jo, det finns givetvis många fler på detta forum men du är typexemplet.
Dagens Citat:
“Det känns som att Sverige är på väg i rätt riktning, medan Norge tyvärr går helt åt fel håll”
Norske mångmiljardären Per G Braathen förklarar varför han flyttar familjekoncernen till Sverige.
Hemskt ledsen “pf” men jag tror ingen av oss förstår ett ord av vad du skriver…. det är som en flashback av bruksrkooperativet “jag”s klassiska klipp.
Rhoca Gil, planlegging startet i 1975, borringen startet i 1993, ennå ikke ferdig…..
sikker på at det ikke er matretten Halland med sås du taler om……..det består av fisk med Rhoca Gil……
Tydeligvis å slippe svensker løs på noe så komplisert høres ut som en komplett miljøkatastrofe, jfr kombinasjonen RG og fisk……Noe for inginiørene på Knugliga Høgskolan
Hellre fattig än IQ-befriad…
Tacka gud för att ditt land har olja. Intelligensreserv tycks helt saknas.
Har detta något med ditt övriga hatkrig att göra?
Varför skall man åka söderut först när man ska flyg norrut. Norra Sverige svarar för minst 50% av BNP.
A-380, det har neppe ditt fattige land råd til……
Bygg en ny och modern flygplats på Södertörn eller utanför Södertälje med direkt anslutning till stambanan och E4. 90% av flygen går söderut, så varför ska 90% av alla passagerare behöva resa 4,5 mil norrut för att sedan flyga söderut. Slöseri med tid, pengar och flygbränsle. Besparingen blir 5-10 min för varje flight. En NAX eller SAS kärra som gör 8 flighter per dag sparar ca 1h per dag, vilket gör det möjligt för samma kärra att göra en flight till extra per dag på samma tid.
Med en flygplats söder om stan blir upptagningsområdet större och om man bygger smart så kan den nya flygplatsen äntligen erbjuda bra bytesmöjligheter vilket gör det möjligt för flygplatsen att bli en riktig hubb och konkurrent till CPH.
Arlanda kan göra om till en flygplats för lågprisflyg och privatflyg.
Bromma kan bebyggas med bostäder.
Skavsta kan stängas eller göras om till motor/racing bana (efterfrågan finns).
Win – Win – Win – Win – Win – Win för alla.
om swedavia satsade sina pengar på ARN istället för Bromma skulle trafiken kunna flyttas… trångt på terminal 4.. bygg nytt.. se till att får bort Schengen/non Schengen så man kan utnyttja flera gater på fler terminaler…
saken biff.. Bromma bort…
pf: Vi i Sverige har faktiskt också stor erfarenhet av tunnelbyggen. Kan nämna ett lysande exempel på Sveriges lyckade tunnelbyggen: Hallandsåstunneln.
Nils, selv om man satte opp begge Svinesundsbroene, ville det ikke hjelpe…..vel en ting er at vi har mange ingeniører som kan dette med tunneller her i Norge skulle en til Gotland bli realitet. Kompetanse finnes her, også skulle ni svensker finne olje og gass på veien.