Bara ID-biljetter på eget bolag.
Flygbolagen har inte råd att låta andra bolags personal använda ID-biljetter på deras flygningar längre och det kommer avvecklas med början på ett stort europeiskt bolag från 1/1-2015. En tillförlitlig källa.
svar
Jag flög till HKG t.o.r. på nittiotelet (SK) för SEK600, business dit och economy hem. Kändes lite lyxigt dit.
Vilket ickeskandinaviskt bolag skulle ni pendla på då? Skulle vara kul att de dig på DY hahaha
Skulle RSV blande sig med et tiltag mod ID rejser så rejses der bare med andre selskaber end Sas da de “fremmede” ikke har indberetnings pligt og ej heller gad og gider at bruge resourser på noget man ikke får penge for ,og sådan fungerede det fint senest for de ansatte.
@E
Om en ID-passagerare betalar 200-250 Euro extra för att resa i BusinessClass istället för Economy, i mån av plats.
Att uppgradera blir inga extra pengar för flygbolaget……………
Om ID-passageraren blir downgraded skall pengar betalas tillbaka…dålig affär för flygbolagen.
Att Du inte gillar sattet som din arbetsmarknad utvecklas har jag full forstaelse for, markligt vore dock annars.
Men, darifran till “dravell”….
“Man får in pengar för platser som annars skulle ha varit tomma alternativt göra klappsäten till intäktsgenererande platser.
Jag ska tänka på er när jag åker business T&R New York för €400 nästa gång.”
Sa lange Du aker klappsate fungerar ju resonemanget men, om Du tar upp en plats i businessklass for 400 pund sa faller sjalvklart resonemanget.
Da hade det ju varit battre att uppgradera den passageraren i Economy med mest poang, och fatt denne att uppskatta bolaget
ID plåtar är nice men subpart Q måste även ge oss chansen att nyttja dessa. Ska man resa med hela familjen dit alla andra vill resa kan man lika gärna åka bokat…. Det är inte värt den lilla besparingen.
ID biljetter är snart ett minne blott. RSV i Sverige beskattade denna förmån som ett första steg på mitten av -90 talet. Nu har RSV även steg 2 snart redo att sjösättas. Denna förmån är lite väl vidlyftig sett ur deras perspektiv.
Nej folk som använt denna förmån har varit osmarta att berätta fööör öppet
om denna förmån. Så nu kommer steg 2 snart från RSV då.
För oss som har tillgång till denna för,ån tycker jag det skall bli tråkigt
att snart få köpa en biljett till ordinarie pris då ID biljetten kommer beskattas så hårt. Det var en fin tid, synd att folk babblat med icke flygfolk om denna fina förmån.
R.I.P ID biljetter!
@Pierre
Den dagen det inträffar så byter jag bransch helt och hållet.
@svar FlagcarrierUtomland , tåbeligt indläg fra dig , tänk dig om en ekstra gang näste gang du forsöger dig med indläg , svin bare folk til men så skal ikke forvente forståelse fra samme når hvis du en dag er i en strejke eller andet hvor der er brug for stötte, måske udflagning af din arbejdsplads , så er du nemlig bare en forkälet ansat som de ikke har megen sympati for.
Jante-Sverige, var hälsade arbetarbröder!
Här är man olycklig, missunnsam och avundsjuk.
Jag ska tänka på er när jag åker business T&R New York för €400 nästa gång.
ID-biljetterna sköts hos oss digitalt och i ett gemensamt system med nästan ingen arbetsbörda för annat än datorer.
Man får in pengar för platser som annars skulle ha varit tomma alternativt göra klappsäten till intäktsgenererande platser. Samtidigt som man kraftigt underlättar för pendlande personal och gör livet roligare för den hårt arbetande personalen. ID-travel är en av de få ljuspunkterna i den massivt sjunkande flygbranschen för oss arbetande. Det är även en förmån som gör arbetsplatsen mycket mer konkurrenskraftig när man söker utländsk personal.
Se så! tillbaka till arbetet och försök själva bli lyckliga istället för att sitta här och muttra. Det är bäst för alla.
@svar ABC , til din orientering kan Vueling flyve med Sas og omvendt , alt styres via My Id travel , udstedelse , refundering og ombookninger , tvivler meget på at ID rejser på andre selskaber skal forsvinde fordi det faktisk ikke er som påstået, svärt at administrere og trods alt også er en form for penge der kommer ind , desuden er der med i My Idtravel vel omkring 60 selskaber og det det bliver faktisk flere og flere samtidig som også tillägs sider bliver lagt til såsom hotelbooking.
ID tixs är crap å har så varit de senaste 15 åren. Annat äre med AD-tixen som vi kan ställa ut. Där kan vi rent tekniskt boka å biljettera i vilken bokningsklass som helst. Prissättningen sätter vi åxå litt huller om buller, mer beroende på vårt samvete än biljett regler.
I.o.m. att pappersbiljetterna försvunnit är ID-resorna utanför det egna bolaget alltför svåra att hantera. De två största bolagen inom europa (Ryanair och Easyjet) har aldrig haft ID-biljetter med någon annan än det egna bolaget. Detsamma gäller Vueling, Norwegian och Wizz. BA har inte haft det på flera år och detsamma tror jag gäller de största charterbolagen. ID-resenärer på stby är en win win men de bokade ID-biljetterna är snart lika dyra som att köpa en biljett på nätet. En stor besparing som jag tycker kan göras är att ta bort möjligheten att checka in baggage på stby biljett.
Trodde BA redan gjort det sedan långt tillbaka..?
Vilket bolag?