Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför inte mer trafik på Malmö airport?

Tråden startades av Filip

Varför har inte Malmö airport lite mer trafik än CAD dom har idag.

Publicerad den 2014-10-07 18:33
Skriv ett svar
Antal svar: 36

svar

Mats Jönsson
2015-02-08 10:34

Det finns ju numera direktbussar från Sturup till centrala Köpenhamn (Gråhund). Tror dock dessa försvinner i och med Ryanairs uttåg. Det diskuteras mycket i Danmark om de skall tillåta charter från Roskildes flygplats, som idag bara har affärsflyg.

Wizz kanske ökar på med någon linje till, men passagerarunderlaget är ju ändå rätt begränsat. Flygplatsen lever ju på linjerna till Stockholm.

Jag är osäker på de exakta talen, men jag tror att Cargo fortsätter att öka.

Anders
2015-02-08 10:22

Besluten fattas i Stockholm på riksnivå. Jag har bott halva mitt liv där och älskar staden, men efter 15 år i Skåne märker man var fokus ligger. Visst pulsådern i svensk ekonomi ligger i Stockholm, men bara för det så behöver man ju inte strunta i “landsbyggden”?? 🙂

Jösses
2015-02-06 16:10

“Detta gick Sverige och Stockholm med på”!!?? Merparten av Sveriges riksdagsledarmöter kommer ju ifrån obygden.

Paprikatåget
2015-02-06 13:20

Nej, Anders. Så har du inte alls skrivet… Men det är bra att du ändrar inriktning.

Anders
2015-02-05 20:29

Förstår inte varför du tar allt personligt och sedan vänder det mot att jag skulle hålla på att gnälla. Jag har hela tiden skrivit att vi borde ta för oss mer på den svenska sidan. Kritik mot svenskarna och inte mot danskarna. De är de smarta i det här fallet.
Vi utnyttjar inte de möjligheter som finns för Sturup.
Väx upp!

Paprikatåget
2015-02-05 18:41

Japp, och en dansk som arbetar i Sverige men bor i Danmark betalar skatt i Sverige även om han har barnet på danskt dagis….

Nu handlar frågan om hur man kan få mer flygtrafik på Sturup och istället faller du in det där skånska gnället om de elaka danskarna.
Du beter dig precis som en seriefigur…

Om du vill att Sturup vill ha ökad trafik (överkapacitet finns) så är det bättre att försöka vara mer konstruktiv. Det är INTE danskarnas fel att Sturup inte har mer trafik. På den danska sidan finns en jättemarknad som kan utnyttjas bättre. Sturups landningsavgifter är betydligt lägre än Kastrups och köerna så gott som obefintliga.
Det är den mindre flygplatsens fördelar som Sturup ska uttnyttja. Den östeuropeiska lågpristrafiken är ett ypperligt exempel som kan växa än mer och fraktflyget borde kunna öka på sikt. Den nischade trafiken med de spanska kryssningsresenärerna som bussas direkt från plattan till båten i Malmö hamn (där tullformaliteterna tar plats) är ett bra exempel på kreativt tänkande.

Anders
2015-02-05 17:32

Nja, tycker nog du har fel där. Tex: En dansk som bor i Sverige men arbetar i Danmark, betalar all skatt i Danmark och utnyttjar svensk välfärd “gratis”. Detta gick Sverige (stockholm) med på, då bron byggdes. Nu vill man ändra på det, men danskarna vägrar. En svensk som bor i Sverige men arbetar i Danmark, betalar sin skatt där….osv
Så är det någon som är protektionistisk så är det danskarna.
Sverige är den part som anammat Öresundsregionen mest av alla parter.

Paprikatåget
2015-02-05 11:40

@”@paprikatåget”

Hitta gärna på ett eget nick instället för att paratisera på mitt, är du bussig. Tråden blir annars så hackig. Det blir svårt att veta vem som är vem.

Man skriver ALLTID göteborgare, stockholmare, norrlänningar och skåningar just så här – dvs med LITEN begynnelsebokstav, när orden förekommer mitt i en mening. Det borde du ha lärt dig i skolan.
Öresundsregionen skrivs alltid med svenskt ö när man skriver vanlig brödtext på svenska. Copytexter i marknadsföringssammanhang är något helt annat.
Det är snart 15 år sedan som Öresundsbron invigdes, inte “snart 14” (invigning 1 juli 2000).

Det är väl trevligt att du trivs i Fru Alstad – nära till Sturup. Res gärna till och från denna flygplats ofta. Den behöver mer trafik. Men den skånska sjävgodheten och okunskaper om resten av omvärlden är inte osynlig för de flesta andra av oss.

Det finns en tydlig linje i min kritik gentemot VISSA personer här i diskussionerna om flygplatser/städer/regioner som vill ha mer flygtrafik. Vill man öka trafiken så gäller det att lyfta blicken från naveln och se vad resten av världen vill ha. De som sitter här och gnäller över stockholmare fel (i Göteborg) respektive danskars (i Skåne) är fullständigt ute och cyklar istället för att flyga. De har fastnat i sin egen självgodhet och det attraherar inga utomstående.

@Anders

Det handlar inte OM social sponsring, typ den som ett lokalt företag gör för att gynna ungdomsfotbollen på en mindre ort. Det handlar om var man bäst lägger skattebetalarnas pengar för att få ut bästa möjliga för sin marknadsföring (av Malmö). Kastrup är och kommer alltid att vara Malmös viktigaste och största flygplats.
Sturup får självklart gärna växa mer ändå. Swedavia behöver inte Malmöbornas skattepengar. De har resurser ändå.

Ditt resonemang om den danska respektive skånska sidan visar TYDLIGT att du inte förstått vad integration handlar om – det är fortfarande VI och DOM för dig…

För övrigt finns det inget svenskt staligt ägande kvar i Nordea alls längre (man jag fattar jämförelsen) – det är bara finska staten som har kvar sin ägarandel.

Anders
2015-02-05 02:15

Danska staten är mig veterligen störste ägare i detta bolag. Lite som svenska staten och Nordea.
Det är ju tågen som alltid strular till Kastrup! Vill du vara säker på att komma i tid tar du bilen och det kostar en förmögenhet med broavgift och parkering.
Det är region skåne som sponsrar COP, inte någon kommun!

Du är en sorglig figur om du inte inser att skåningarna har svalt öresundsregionen fullt ut. Problemet är att danskarna roffat åt sig alla fördelar (skattetekniska) och vi svenskar är något fruktansvärt “opatriotiska” och köper detta fullt ut. Om igen, varför skall svenska skattepengar gå till att sponsra ett dansknoterat privat företag?

Mysko
2015-02-04 02:04

Utan att läsa ett enda svar, skulle jag gissa CPH är svaret på frågan. Momsfritt från utlandet, inrikes moms. Sen är väl tiden det tar mellan Malmö city och CPH inget längre än sturup och City

Nu ska jag läsa vad ni andra skrivit.

X9
2015-02-03 20:44

Vi värnar om våra besökares integritet och därför lagrar vi aldrig någon känslig information av privat karraktär i våra “cookies”. Vi använder “cookies” främst för att kunna erbjuda Dig så bra tjänster som möjligt på Flygtorget.se.

En “cookie” är en minimal textfil som Flygtorget.se lagrar på besökarens dator. Flygtorget.se kan sedan läsa informationen i textfilen och använda den för att tjänsterna på webbplatsen skall fungera tillfredställande.

En ny lag som trädde i kraft den 25 juli 2003 ändrar förutsättningarna för den teknik som benämns “cookies”. Besökaren måste nu informeras om att “cookies” används på webbplatsen, varför de används och ha möjligheten att undvika användningen av dessa.

Flygtorget.se använder “cookies” för att alla delar av webbplatsen skall fungera rent tekniskt. Flygtorget.se kontrollerar bland annat att besökarens webbläsare matchar de systemkrav som gäller för att kunna använda Flygtorget.se och lagrar denna information i “cookies”.

I de fall där besökaren måste logga in skulle besökarens användarnamn och lösenord, utan “cookies”, behöva skickas till servern hela tiden vilket skulle kunna försämra säkerheten för besökaren.

Flygtorget.se lagrar ingen känslig eller farlig information i “cookies” utan endast information som möjliggör att alla tjänster ska fungera.

Om du inte tillåter användningen av “cookies” kan du stänga webbläsarfönstret genom att klicka på krysset uppe i högra hörnet på din webbläsare.

Kurt
2015-02-03 20:33

Paprikatåget
Jag börjar nästan läsa dina inlägg för jag utyker dom är patetiska och nästan roliga.

@Paprikatåget
2015-02-03 19:56

“Det snäva Skånetänkandet” ? ?

Jaha, där kom den. Då har du bara Norrlänningar kvar att gnälla på. Du har ju redan påpekat hur dumma Göteborgare och Stockholmare är.. . . .

Skåningar är mycket öppna, framför allt sedan Øresundsregionen blev en riktig region når bron öppnade för snart 14 år sedan. Skåningar tycker mycket om människor från andra regioner och länder. Jag har bott här i 15 år nu, och med undantag för några förvirrade människor i Sjöbo, så är de flesta “Skåningar” jävligt reko.

Läser du verkligen dina egna inlägg INNAN du trycker på Godkänn och Posta?

Fru Alstad

Paprikatåget
2015-02-03 19:47

@Anders
Kastrup är privatägt, noterat på börsen.
Kommuner brukar inte sponsra statliga bolag som Swedavia. Det finns massor av kapital inom bolaget och möjligheter att låna pengar i statskassan till närmast nollränta. Det är som att be den rumänske dragspelaren på gatan att sponsra Madonna.

“…ett evigt kollande för att se om bron är öppen” Det låter snarats som ett ADHD-beteende. Det är ytterst sällsynt att bron är stängd. Det händer när det är storm. Händer det en trafikolycka på vägbanan så går tåget ändå.

Det är väl ingen som påstår att det bara skulle finnas en marknad för just charterflyg på Sturup, iallafall har inte JAG sagt det. Charter är ju inte helller någon växande marknad.
Det är lite absurt att beskriva Sturupstrafiken som minskande när det är precis tvärtom. Före brons tillkomst var trafiken betydligt mindre. Det har blivit en tillfällig dipp för att Ryan flyttat men mätt under en större tidsperiod så har Sturup växt rejält.
Men nu handlade frågan om hur det kan bli MER trafik med utgångspunkt från att det finns en överkapacitet. Ja, det ekar och är folktomt, pulsen är obefintlig och Pressbyråns personal går ständigt och rättar till tidningarna i hyllan därför att de inte har kunder. Systerföretaget Seven elevens personal står ständigt och torkar kaffemaskinen. Informationspersonalen sitter och är alldeles uttråkade bakom sin disk – de blir överlyckliga när någon kommer och frågar efter ett plåster.
Blunda inte från verkligheten utan dokumentera den istället – först därefter kan man förändra den. Skippa stoltheten, det snäva Skånetänkandet och inse hur verkligheten ser ut. Tänk regionalt (HELA Öresundsregionen)! Tänk internationellt! Behövs det en snabb direktlinje från Öresundsregionen till någon annan region i Europa som inte finns idag?
Det är välkänt för resten av Sverige och alltmer även för andra länder hur malmöiter och Skånebor håller på med sin navelskådning och inte klarar av att se över rapsfältens horisont. Det är i ett sådant sammanhang som man skyller på den danska flygplatsen istället för att förbättra sina egna möjligheter. Med en sådan Edvard Persson-filosofi skapas inte tillväxt och utveckling – nödvändigheter för att trafikflygets ska kunna öka. Anita Ekberg är död och snart är det dags för Zlatan att börja sälja kalsonger. Skåningarna behöver internationalisera sin hjärna och inse att världen är så stor så stor… Då blir det mer handelsutbyte, mer resande både privat och i tjänsten, tillväxt och en spännande värld. Det ger större möjligheter för både Kastrup och Sturup för ökad trafik.

Lågprisflyg där någon sällan ska byta plan för att flyga vidare är ett segment där Sturup kommer att fortsätta att växa. Även flygfrakt borde kunna öka, även om det går sisådär just nu.

@Mattias
Det är naturligtvis kortare promenadvägar på Sturup än på Kastrup. Så det går säkert fortare allt som allt från Sturup till Arlanda än från Kastrup till Arlanda. Men detta är en mikroskopisk fråga i sammanhanget. Det är ett faktum och samtidigt en gigantisk möjlighet för Malmö/Lund att ha närheten till en sådan stor flygplats. Sett ur global horisont är Kastrup Malmös huvudflygplats, även om Sturup slår dem på fingrarna när det gäller Stockholmstrafiken. Det är bra att det finns några politiker som inser den möjligheten och tar sin del av marknadsföringskakan.

Mattias
2015-02-03 09:48

Jag håller med Anders. Det är i praktiken alltid snabbare att åka till Sturup, även om man bor i Malmö och “tåget till Kastrup bara tar 20 minuter..”. Jo det är ju jättebra, problemet är bara att när man kommer till tågstationen på Kastrup så har du väldigt långt kvar tills du sitter på flygplanet. Dessutom kan man inte lita på tåget, vilket gör att man får ta iallafall 2 tåg tidigare än man egentligen skulle behöva.
På Sturup kan du vara i gaten 10 minuter efter du låst bilen…försök det på Kastrup…

Anders
2015-02-03 09:07

Varför stötta ett till huvudsak statligt ägt danskt bolag? Men inte ett svenskt. Varför stötta överhuvud taget?
Har man tillgång till bil är det alltid både billigare och snabbare att flyga från Sturup. Du vet när du kommer fram, och transporten väntar när du kommer tillbaka.
Varför är du så negativ till Swedavia? Problemen på Swedavias flygplatser är väl snarare relaterade till de bolag som är verksamma där?
För mig har det alltid varit struligt att flyga från Kastrup. Dyrare, mer tidsödande och ett evigt kollande för att se om bron är öppen.
Tror i alla fall att det finns en marknad för mer charter från Sturup. Ett helvete att resa med barnen från Kastrup bl.a

Paprikatåget
2015-02-02 13:25

Jaså, det var DU som låg bakom bakom det där “halvnicket”. Jo, jag förstår att det kan bli så ibland..
Det var ett par år sedan jag var på Säve senast och jag har ju mest sett terminalen. Det kan hända att hangaren och andra byggnander är gula. Då har jag missat det. Men den enda minnesbild jag har från de tillfällen jag varit där är den där fula terminalbyggnaden + (icke gula) infarter till de underjordiska hangarerna som man ser när man taxar ut med planet. Något jättegult “bregottpaketintryck” à la Sturup ger ju knappast Säve.

Per L.
2015-02-02 08:20

Jag var på Säve så sent som föra tisdagen 27/1. Med undantag för den lilla terminalen (som är silver och röd), så är de flesta byggnader gula (samma nyans som Sturup), inklusive den stora hangaren.

När var du på Säve sist?

Med vänlig hälsning/Perra

Jag vill också be om största förlåtelse för att jag inte skrev något nick. Man rycks lätt med i den anarki som råder här på Flygtorget.

Paprikatåget
2015-02-01 23:46

@Anders.
Förstår inte hur du kan läsa allt jag skriver bak och fram… Jag säger ju just att utrikestrafiken har ÖKAT tack vare Öresundbron. Innan dess tillkomst var utrikes reguljär trafik sällsynta undantag under ytterst korta perioder.
Självklart ska Malmö uttnyttja sitt nära läge till CPH och vara med och betala för marknadsföringen. Det är Malmös överlägsna huvudflygplats ur internationell synvikel, den allra närmaste och den med absolut bästa ur kommunikationssynvinkel (trots krånglande tåg). Det finns ingen anledning att betala till rika, staliga Swedavias flygplats.

@Pågen.
Jo, nog ekar det på Sturup alltid. Lite mer trafik behövs. Men det är bara genom ett Öresundsregionsperspektiv som det blir möjligt – inte skånsk, korkad lokalpatriotism. Wizzairs framgångar på Sturup beror på att det har behov av point to point-linjer till/från HELA Öresundsregionen och har därmed större behov av låga avgifter än anknytande linjer. Det är enbart en mindre del av polackerna som ska till Rosengård eller Sjöbo.
Helt korrekt skrivet när det gäller de olika delarna av Europa.

@”@Anders”
Förutom att du inte tycks klara av att hitta på ett eget nick, vilket gör att tråden blir hackig, så tycks du aldrig ha satt din fot på Säve heller. Gula byggnader?

@Anders
2015-01-31 19:04

Det går ingen bro från Skåne till Cooperstown.

Jag tror mycket beror på den fula gula färgen på alla byggnader runt Sturup. Samma fula gula färg på Säve, och vi ser ju hur det gick där. . .

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500