Skavsta 2015
Är det begravningsstämning ute på skavsta efter alla bakslag?
svar
Kanske OK NYO-CPH, men vem i helsicke vill flyga CPH-NYO???
50 minuters flyg, sedan tar det 90 minuter till Stockholm City……..
Kommer inte få handling? Varför skulle dom inte få det?
Handlingbolagen skiter väl i ifall det är ett kalle ankabolag eller något finare bolag som flyger sålänge dom får pengar för arbetet.
Både aviator och menzies tar säkert gladeligen emot dom.
Redan klart med nya linjen till Kastrup. Banan ska läggas om i sommar och man ska även “fräscha” upp terminalbyggnaden!
@op Du tror inte man gör klart med handlingbolag innan man öppnar bas? Sen kan de strejka hur mycket de vill. Ryan får väl starta ett eget handlingbolag. Allt går när man har pengar.
Ryanair kommer inte få handling på cph så lycka till med den linjen
Nu får de iaf en Ny linje när Ryan i höst börjar flyga Skavsta – CPH
Nu är det så här Glennert. Att om FR väljer att starta trafik på Arlanda(Mycket troligt) så tar inte det ut Skavsta. Om man ser FR´s strategier på andra mer centrala flygplatser i Europa så har FR oftast valt att flyga på alla flygplatser i regionen/staden. Typ Brussel, London, Barcelona, Glasgow osv. Mao är det troligt att FR drar igång trafik på Arlanda inom kort (6-48 månader) och behåller Skavsta också.
Skavstas enda konkurrensmedel är pris, vilket gör dem extremt beroende av lågprisbolagen. Och då Ryanair är ute på charmoffensiv är det troligt att en flytt till Arlanda är en del i den. Eller också använder de sig av det argumentet för att sätt press på Skavsta att ytterligare sänka priserna, de har inte direkt mycket att sätta emot med tanke på att dess existens i nuvarande form beror helt på Ryanair. Så länge det inte finns rimligare förbindelser med Stockholm är Skavsta dömt att vara olearys bitch; det är allt eller inget som står på bordet (eller snarare något eller inget).
Finns det någon som har en relevant beräkning på vad Skavsta genererar för inkomster/förluster för Nyköpings kommun?
En Amerika linje som tvingas till ARN så fort det är dimma eller snö. Man har inte kapacitet att snöröja ens… Lägg ner fort!!
Du har ju missat allt helt och hållet. Det är inte ägarna av flygplatsen som äger flygbolagen. Det finns ingen som helst anledning att “knyta ihop sina flygplatser” såvida det inte finns ett passagerar/fraktunderlag som kommer att generera en vinst, man startar inte en linje bara för att ägaren råkar ha samma nationalitet som du.
Flygbolagen har det illa nog ekonomiskt som det är utan att starta en långlinje som utan tvekan kommer att gå minus, många minus.
Det kvittar ju hur mycket rabatt du får, om du så får landa gratis, om ingen flyger därifrån med ditt plan.
Jag har inte lovat nånting. Dock så har det spekuleras både här och där om att det skulle vara logiskt med en USA-linje från Skavsta, och då tänker jag givetvis att det inte blir rök utan någon eld.
Jag hoppas också att det blir av, men jag har ingen direkt insyn i förhandlingarna mellan Skavsta och flygbolagen.
De amerikanska ägarna borde givetvis ha ett intresse av att knyta ihop sina flygplatser, så därför kommer säkerligen kraftiga rabatter ges till de som öppnar en linje. Då tror jag inte Arlanda har en chans att matcha det.
Swedavia går före och lägger ner Säve. Skavsta har ännu sämre läge jämfört med andra flygplatser och var efterfrågan finns. Ska bli spännande om Ostlänken kommer passera en nedlagd flygplats i stället för Nyköping stad.
Det kommer alltid lite ryankärror till arlanda när det är snö eller dimma.
Är Skavsta stängt nu? I helgen va det mycket Ryan kärror på Arlanda. Vad har hänt?
Jag önskar att Nyköpings Kommun slutar att ge mer bidrag till flygplatsen. Pengarna behövs till annat. De flesta som flyger till Skavsta stannar inte och spenderar sina pengar i Nyköping.
Ja, Skavsta är en “stor arbetsplats” och de anställdas löner genererar skattepengar, men flygplatsen är inte tillräckligt storskalig.
Ägarna vill ha stöd av Kommunen för investeringar som behövs för att kunna attrahera fler linjer/bolag. Nya VD:n har fått beröm för hur han lyckats vända andra flygplatser till vinst, men det är bra mycket lättare att attrahera pax till Karibien än Nyköping. . .
Målflyget försvinner troligtvis 2020-12-31. Efter det finns kanske bara Allmänflyget och lite frakt kvar.
Lite Status Quo läge för tillfället.
Signaturen “Veto” har ju nästan garanterat USA-linjer till Skavsta, men personligen tror jag att ända hoppet är mer linjer från Low Cost Carriers.
Eftersom SD röstat ner budgeten föll även planen att lägga ner Bromma. Skavsta skulle annars tillsammans med Arlanda tagit hand om Brommas trafik.
Feststämningen på Skavsta kom av den anledningen av sig.
ovanligt tyst sedan bytet av VD. Tror dock han jobbar fullt med nya planer och de presenteras nog snart.
Utmaningen är väl att hitta nya flygbolag som vill trafikera Skavsta, samt finansiering av banrenoveringen.
Dorte har det tufft där nere.
Nää det är förberedelser för flytten till Arlanda. Det rycktas om 8 st flygplan på Arlandabas och senare några st 737-Max200. Bubblet ligger på kylning.