Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Stockholm-Hongkong

Tråden startades av cph4ever

SAS öppnar Stockholm-Hongkong hösten 2015!!! Källa:Mr.Gustavsson himself.

Publicerad den 2014-12-18 09:09
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Yo
2015-01-08 09:42

@pf , det är – 15 nu , HKG startar hösten -15….

Greasemonkey
2015-01-08 01:43

har någon sett avgångs/ankomst tider och flygplanstyp ?

pf
2015-01-07 22:45

“at” pf, jeg vi får tro på ar SAS vet hva de driver med.

Men, la oss si at i dag produseres EWR og ORD 7 ukentlige frekvenser hver fra ARN. man kommer frem og tilbake innenfor døgnet med samme maskin og kan ha stive avgangstider.

Ved å få en ny maskin, og 5 ukentlige HKG frekvenser, vil man måtte ha en kompliserende skjema fra ARN, fordi man ikke når t/r innen 24 timer. Stor sannsynlighet for at dette drar frekvenser av de andre to rutene. Så da påstår jeg at man muligens “bare” klarer tre ektra flyginger med den nye maskinen ift dagens produksjon.

Selv om man vil ha god tid til å ta igjen (ikke ønskede) forsinkelser(andre har jo svært dårlige erfaringer med stramt tidsprogram), vil SAS helle for mye den andre veien. Og produsere så lite at den nye maskinen egentlig langt på vei er uøkonomisk?

@pf
2015-01-07 19:34

Ta det lugnt pf, more news to come fra SAS 🙂

pf
2015-01-07 16:45

Forstår jeg det rett at SAS skal fly til HKG fra ARN 5 ggr per uke ? I så fall, da vil vel dette kreve mer enn en flyenhet disponeringsmessig..for en maskin klarer neppe HKG retur i løpet av 24 timer..så hvordan skal SAS rotere sine maskiner ? Blir det i en kombinasjon med ORD/EWR fra ARN ? Klarer man da å opprettholde daglig på de. For det er vel høsten 15 SAS utøker sin langflåte…..

Biljett
2015-01-02 16:47

När brukar man börja sälja biljetter på en ny linje? Någon som har en kvalificerad gissning? Hong kong?

pf
2014-12-19 10:57

Bra av SAS å forsøke noe nytt.

Jeg håper de har gjort sin research, for HKG hører ut som en businessdestinasjon. Turistklassen kan fylles av inbound til Sverige/Skandinavia kineser. Jeg er dog skeptisk til om hvor mye fra Europa man får på utreise UTEN en partner som kan ta pax videre.

Klart QF og NZ er tilstede i HKG for Australia og New Zealand. Back-tracking med Thai til BKK, neppe. Får vi se noen avtaler med Cathay eller anne HK-basert selskap ?

Lykke til !

Dirk Diggler
2014-12-19 06:00

Trevligt och ett helt nödvändigt första steg, nu bör man gå till Airbus och beställa fler av A350-900 och A330-900neo och öppna för massiva satsningar. Sveriges affärsförbindelser med Brasilien har varit och är stora, SAS bör starta upp med Stockholm -Sao Paolo/ Rio de Janeiro med A350 när dom levereras.

Urban
2014-12-18 22:41

Jag hade hoppats på att SAS istället skulle vara med innovativa.
Det är ju inte bara så att man konkurrerar med AY utan det
gäller ju motsatsen också. Varför inte en ny destination som man
är ensam om iallafall initialt? Miami?

Bertil
2014-12-18 14:27

Toppen SAS. Denna linje behövs. Skönt att slippa byta i Bangkok när man skall till andra destinationer i Asien. Ett extra plus, flyget går från Arlanda. Med ny businessklass kommer detta att bli en hit för affärsresenärer. Jag behöver inte längre åka via Helsingfors.

@M.P
2014-12-18 12:40

Jo, en uppstart av en långlinje brukar kosta 1 miljard har SAS sagt tidigare. Det verkar passa deras ekonomi just nu.

M.P
2014-12-18 12:38

Jag vill inte störa mitt i samtalet…men har ni hört att SAS öppnar en linje mellan Stockholm-Hong Kong?

//

Till "Skattmasen"
2014-12-18 11:28

Hört sådana kommentarer tidigare, men faktum kvarstår att man som svensk medborgare betalar noll kronor för all högre utbildning i Sverige. Oavsett om det handlar om de mest attraktiva som Lunds universitet, Stockholms universitet och Handelshögskolan i Stockholm, som de mindre populära i detta avlånga land. Ekonom, civilingenjör, masterprogram: allt avgiftsfritt. Därför kan man inte säga att globaliseringen tar ens eget jobb eller sänker ens lön. Det är upp till var och en i detta land där utbildningen är avgiftsfri att möta den globaliserade arbetsmarknaden genom att sluta skylla på andra och ta ett eget ansvar. Utbilda dig, specialisera dig och arbeta hårt. Det gynnar din egen ekonomiska tillväxt och det globala Y. Finns det inte jobb i t.ex. Dalarna, skyll inte på andra. Ta tag i situationen och sök ett av miljontals lediga jobb som finns runt om i hela världen. Världen förändras snabbt nu. 3d skrivare, nanoteknik, rörlig arbetsmarknad, 10 000 kineser examineras varje dag som ingenjörer, etc. Kom igen nu! Det är ens eget ansvar och inte X fel som vissa försöker säga när man drabbas.

SKattmasen
2014-12-18 11:19

Sverige ett land med världens högsta skattetryck, ordet “avgiftsfritt” måste därför tas med en nypa salt

Till Ingrid, Dullan, m.fl.
2014-12-18 11:09

Ingrid: förstår inget av det du skriver. Dullan: sant, men inte sant. Jobben finns på jordklotet. Gäller att vara rörlig och att konstant vidareutbilda sig och bli specialiserad. En examen är inte nog i framtiden. Ta en till och bli attraktivare. Till den som skrev att utbildning inte är gratis. Utbildning är gratis i Sverige! Böcker, hyra, mat, etc är andra kostnader, men att studera på ett svenskt lärosäte är avgiftsfritt. Därför kan ingen människa i Sverige gråta över den alltmer globaliserade arbetsmarknaden. Anser man sig vara förlorare, finns det inget som heter: det är X fel. Felet är ens eget om man bor i Sverige.

Ingrid
2014-12-18 10:52

@Sv Till “snåldjåp”

1) Kan du inte hitta på ett bättre namn så man kan riktia frågor till dig? sv till “snåljåp” låter ju inte klokt!

2) Folk som inte kan eller vill använda engelska är inga människor vi i väst ska behöva bry oss om på annat sätt än när vil lyssnar på Band-aid låtar inför jul. Vill folk sitta i Sydamerika och Kina och prata icke-Engelska så kan de hållas där!

Dullan
2014-12-18 10:21

Det är långtifrån alla välutbildade som är efterfrågade och välbetalda. Finns gott om utbildningar som inte ger något klirr i kassan. Bara för att jag har en civilingenjörsexamen betyder inte det att alla företag är intresserade av mig och när dessutom fler och fler väljer att utbilda sig till detta, ja då kan ni nog räkna ut hur det påverkar lönenivåerna över tid. På många tjänster där man idag vill ha en civil- eller högskoleingenjör tog man förr in gymnasieingenjörer. Arbetsuppgifterna har inte direkt blivit svårare (ja möjligtvis för den som har problem att hantera datorer..).

Törs som 80-talist (i Sverige) påstå att hela vår generation är förlorare jämfört med våra föräldrar (i generella termer – bostadspriser, reallöner, pension m m). Kanske den första generationen som verkligen kommer märka att vi får det sämre än föräldrarna?

Vad detta har att göra med SAS nya linje till Hongkong vet jag inte. Ett mycket bra initiativ är det tycker jag. Hoppas på fler direktlinjer från ARN framöver.

Sv Till "snåldjåp"
2014-12-18 09:54

Att utbilda sig i Sverige är inte gratis. Du behöver mat, husrum, kläder, litteratur, dator mm. Efter genomgången utbildning har de flesta en studieskuld (om du inte har rika föräldrar).

Arbetsmarknaden är inte global. Vi har vår arbetsmarknad inom EU.

Varför arbetsmarknaden inte är global beror på att det inte är så lätt att få arbets och uppehållstillstånd i många länder. Dessutom krävs ofta att du kan tala det lokala språket. Engelska är inte ett språk som talas över hela världen. Kinesiska och spanska är mycket stora språk.

Ivar
2014-12-18 09:48

Finnair flyger dit och det är helt OK.

Till "snåldjåp"
2014-12-18 09:37

Hela arbetsmarknaden är global. Man måste vara rörlig och välutbildad för att klara sig inom kort. Glöm det gamla där man föds i Stockholm och man bor, studerar och arbetar i Stockholm hela livet. Those days are soon gone. Förlorarna blir alla arbetare, utan kvalificerad utbildning för att klara av sitt arbete; t.ex. vårdpersonal, hantverkare, kabinpersonal och andra LO-arbetare. Dessa kan lätt bli ersatta med en gång av någon mer effektiv och billigare och väljer man att stänga gränserna, sjunker tillväxten (Y) och därför måste varje land vara öppet. Förlorarna blir arbetarna. Deras löner benchmarkas och de dyra blir ersatta av billigare. Klyftorna ökar, men alla har ett val i Sverige. Den som inte utbildar sig i Sverige med en akademisk grad eller fler har ingen ursäkt. All utbildning i det här landet är gratis. Kom inte och gråt över globaliseringen – du har ett val. Att vara vinnare eller förlorare.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500