Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Behöver råd

Tråden startades av Martin

Hejsan Mitt namn är Martin. Jag är idag 29 år och skulle vilja bli yrkespilot.

Jag har varit i kontakt med en flygskola och dom sa att jag skulle gå till en flygpsykolog. för att se om jag skulle passa för yrket eller inte.

Nu har jag varit hos flygpsykologen och gjort en massa tester.

Efter alla tester så fick jag detta utlåtande från psykologen.

Psykologen berättade att jag kunde bli pilot men att jag är svag i

teori. Och att jag kunde få det svårt att få jobb när jag var klar med utbildningen.

Jag antar att det finns många fler som har bättre betyg än mig.

Så jag behöver ett råd.

Klart jag vill bli pilot och gärna försöka bli det. Men det kostar 700000-800000 kr och då finns det inga garantier att jag ens får nått jobb som pilot.

Det är mycket pengar som går åt skogen om jag inte får andvändning av den utbildning som jag betalat för.

Jag känner mig osäker och frågar mig själv. Är det värt risken ?

Jag tackar för alla råd jag kan få.

Mvh Martin

Publicerad den 2009-10-28 20:28
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

Pilot
2009-11-09 21:18

Satsa på en karriär utanför flyget där du tjänar bra och har changs att flyga i tjänsten. Börja med PPL och känn dig för! Tycker du att det är skoj bygger du vidare med mörker och IR. När du fått ihop en +400 timmar läser du in ATPL distans och flyger upp för CPL-ME. Detta förfarande gör att du kan jobba samtidigt och slipper studielån.
Tro inte att du får ett jobb efter flygskolan med 200 timmar, det behövs mer tid med upp åt 500 timmar och en gångbar rating. Sprider du Kostnaden blir den inte så stor per gång, men räkna med att lägga närmare 100.000/år under kanske ca 8-10 år.
Känner du för att bli pilot satsa då, men gör det långsiktigt.

Lycka till

Pilot
2009-11-01 10:23

Mitt råd är att ha råd, annars kan det bli svårt. Vem vill betala 100 tusentals kronor på en utbildning som kanske inte leder till ett jobb.

Arbetsförhållandena blir sämre och sämre för piloterna. Nu arbetar piloterna upp till 60 timmar i veckan och är helt slutkörda.

Lönen håller på att förändras radikalt. SAS som i Sverige har hjälpt till att hålla nivåerna på rätt plats håller på, eller har kollapsat. Det bådar inte gott när det största regionalbolaget Skyways idag presenterar ägarförändringar för att få ordning på sina löner.

Marknaden kanske styr upp det av sig självt, en lön basseras bla på utbildningskostnader, men inom flyget finns det ett motstånd, fascination och pojkdrömmar.

Jag tror att vi kommer att se stora förändringar.

JB
2009-10-30 10:01

Du kan ju flyga på din fritid med ett PPL, dessutom är det betydligt roligare.

Det är värt risken när du sitter på ett stabilt bolag, med en bas där du vill bo. Men för att komma dit (om du kommer dit) så tar det i regel många år. År som du kanske gör långt ifrån vänner familj, psykiskt tuffa år, osäkra år, lån som skall betalas. Sedan går konjunkturen ner titt som tätt (ca var 6e år) vilket medför arbetslöshet och flytt för många piloter, vissa bolag ser även sin chans att dra ner på löner och villkor i samband med detta. Om du väljer denna vägen så lovar jag dig, din motivation kommer att prövas många gånger.

Martin
2009-10-29 23:35

Till Don’t sink.

Tack för din upplysning också.

Jo jag som sagt jag hade gärna blivit pilot. Jag klarade flygpsyktesten och psykologen har juh papperna kvar iaf jag skulle ångra mig.

Men han var också ärlig ni är. Att det är svårt att få jobb som pilot.

Om man säger såhär. Hade det varit större chans att få pilot jobb än vad det är i verkligheten idag. Då hade jag gjort utbildningen utan tvekan.För att säkerheten att kunna betala tillbaka lånen hade varit större. Och chansen att få utnyttja sin dyrköpta utbildning varit större.

Hade jag haft en miljon på kontot som jag haft råd att förlora.
Då hade jag också gjort utbildningen.

Men så mycket pengar har jag inte.

Det finns dom satsar ändå. Och jag önskar att det går bra för dom.

Men risken är för stor för mig.

Jag kan bara utgå ifrån mig själv.

Jag är glad att jag försökt. Jag klarade flygspyktestet. Det är iaf en liten tröst tycker jag.

Känns som en bekräftelse att jag har kapacitet att bli pilot iaf och det känns bra.

Don´t sink!
2009-10-28 22:52

Du gav ju upp innan jag hann posta mitt inlägg!
Rätt beslut! 😉

Don´t sink!
2009-10-28 22:49

Låt säga att du satsar på detta och blir klar lagom till konjukturen tar fart igen. Då finns chansen att hitta jobb på småbolagen med låg lön.
Satsar du på ett bättre startjobb kan du plussa ca 200000 kr för en typerating. Du skall dra in bra med pengar för att kunna återbetala detta.
Visst kan det gå, men är det inte så att du har pengar som bränner i fickan eller har en pappa som är pizzabagare föreslår jag att du satsar på något annat.
Jobbet är jättekul,verkligen!
Men arbetsmarknaden och arbetsgivarna har förändrats till det sämre.
Idag är du en produktionsenhet med 3-bokstavskod vars marknadsvärde baseras på din rating.
Om du måste söka nytt jobb skall du först ha en ny rating innan du blir aktuell. Det är bara ett fåtal seriösa operatörer idag som ombesörjer din rating som den självklarhet det var förr och borde givetvis vara även idag.( Det är dags för SPF att göra något åt detta nu). De flesta bolag anser att du alltså skall betala för att jobba..
Är det värt risken?
I mitt fall rasade marknaden lagom till jag var färdig.
Efter flera års slit med annat samt höga räntor att kämpa med fick jag till slut ett bra ingångsjobb och har därefter hållit mig i luften i över ett årtionde. Jag har haft jättekul men anser att branschen är sjuk. Se bara på tidigare trådar om MCA eller Skyways så förstår du hur folk som har jobbat längre än jag känner sig. Med erfarenhet brukar löneökning vara normen,knappast försämrade villkor och lönesänkningar.
Kan du tänka dig att jobba i sandlådan eller på Ryanair så varför inte. (där går min gräns)
Teorin fixar du. Frågan är om du är uthållig nog och kan ta smällen av ett uteblivet jobb i kombination med studielån att betala tillbaka samt den givna frasen jag fick höra under mina hundår då jag inte hade flygjobb – Skulle inte du bli pilot?..
En sista punkt på checklistan är kontakter. Har du inga kontakter så åker du på drakens svans och får det tufft att komma på en intervju. Givetvis kommer du att träffa en massa människor under vägens gång men tro inte ett ögonblick på flygskolors svammel om branschkännedom,täta kontakter med bla bla kommer att ge dig ett jobb.
Summa summarum; kan du avvara 1 miljon utan att förvänta dig en återintjäning och förutsatt att du klarar dina studier med de 3 punkterna nedan skall du givetvis göra detta.

1-En het rating
2-Goda kontakter
3- Erfarenhet och ej ökänd

Själv skulle jag aldrig rekommendera någon att bli pilot idag såvida man inte kommer in på Tfhs eller något liknande.

Lycka till!

Martin
2009-10-28 22:17

Tack för ditt svar. Jag uppskattar det.

Jag har idag en egen firma som jag jobbar med.

Och jag tror nog att jag fortsätter utveckla den istället.

Det hade säkert varit en intressant och spännade arbetsmiljö i
cockpiten.

Men som sagt det är mycket pengar och osäkerheten med jobb är för stor.

Jag kommer inte att gå vidare med att bli pilot.

Jag är iaf glad över att jag gjorde ett försök.

Tack för mig. Martin

pilot
2009-10-28 21:53

Hej

Om du fått rådet så vet du själv redan svaret,eller hur?
Pilotyrket är för övrigt ett helt bortkastat karriärsmål.
De jobben i Sverige som är lönen värt att ta är få, och stor konkurrens på.
Jag arbetar själv utomlands med skaplig lön men slitaget på familj och ditt sociala liv gör det absolut inte värt det.Är själv lite för gammal för att byta karriär men ångrar bittert att jag gick på denna drömmen om att flyga…
I Sverige har för övrigt endast ca 20% av de som tagit cpl/atpl jobb som piloter.
Lägg till ca 240000 på dina studieskulder för idag måste man köpa sitt jobb med en rating också.
Låg lön = omöjligt att bli skuldfri
sorry men sant

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500