B737-8ERX ska slåss mot A321neoLR
Inget är beslutat. Leeham har mer, man kan nog ändå säga att det är för sent och för klent från Boeings håll, A321neoLR är överlägsen detta tänkta koncept på långhaul B737-8
svar
Vad står “Neo” för i A320 neo?
Enligt dig står det inte för New Engine Option. Snälla berätta vad det står för, jag är så nyfiken!
Började man med dålig vingkonstruktion (B737) är det självklart att man måste byta för att försöka hänga med.
“När man gör om konstruktionen på huvudstäder ändrar man även vingbalkarna. så det blir nya vingar…”
Ur aerodynamisk/prestanda synpunkt är det samma gamla vingar som förut. Airbus gör samma misstag som McDD gjorde med DC-9/MD-80/-90/-95 där man försökte mjölka 1950 talets aerodynamik tills de gick bankrutt.
Endast Boeing uppgraderar sina flygplan med nya motorer OCH NYA VINGAR med bättre aerodynamiska egenskaper, lägre luftmotstånd, avsevärt lägre bränsleförbrukning och högre lyftkraft.
A320 ar 1980 talets konstruktion med liten vinge, sma brensletankar och liten rackvidd. Samma standard som 737Classic.
Att Airbus reklamavdelning skryt med mera rackvidd med brensletankar i lower hold som tar hand om cargo volymen, och hogre MTOW, betyder inget. Med den gamla 1980 tals vingen med liten vingyta kommer flygplanet att behova en startstracka pa 4,000 meter och intial cruise altitude blir 25,000 ft.
Boeing 737NG/MAX har inte dessa problem med en ny stor vinge med avancerad aerodynamisk profil och nytt klaffsystem, och storre brenslevolym. Den kan flyga langt fran normala flygfalt.
Vissa modeller av 737NG har inga problem att flyga pa mycket hogre hojd an resten av flygtrafiken inom EU. Fordelen ar att de far direct routing av ATC och kan flyga great circle medan flygplan med 1980 talets sma vingar som A320 kralar sig fram pa lag hojd inom luftlederna, vilket tar langre tid och slosar brensle.
När man gör om konstruktionen på huvudstäder ändrar man även vingbalkarna. så det blir nya vingar…
Ännu ett desperat försök av Boeing att rätta till 739ans tillkortakommanden. Sätt vingarna på en 738 och sedan presentera som “ny”.
Nu börjar de bli parodi 🙂
Det är en 738 med vinge från 737-900ER och extra tankar (om de hittar plats)
Ordet “nykonstruktion” känns långt från sanningen.
B737-8XER är en nykonstruktion medan A321 är 1980 talets gammalmodiga teknologi med nyare motorer. Att A321 har joysticks hjälper inte ett dugg.
De måste väl hitta på något. Orderboken för B737-9 Max är ju löjligt tom. Sista chansen att Pimpa detta 60-tals plan.
De har ju inte ens lyckats få dit dörrar till hjulhusen ännu. . . . .
Ersättare till B757 (long-haul) är inget “volymsegment”.
Denna modell skulle inte ha en chans mot A321 neoLR. 18-28 färre säten, mindre räckvidd och mindre cargo/last.
Ser att det än så länge endast är ett koncept som eventuellt skall diskuteras med flygbolagen.
NeoLR är en modern kärra, 8ERX är är en sminkad gamling i sammanhanget.
Vilken man gillar är upp till individen, men Boeing behöver göra krafttag för att inte hamna i kölvattnet i detta volym-segmentet. Många ordrar står på spel, mycket pengar….