Flygskola
Hej. Jag antar att det finns många här som verkligen är piloter som har utbildat sig i Sverige. Jag ska välja var jag ska utbilda mig och undrar vad ni säger om val av skola. Jag fattar att det är svårt att uttala sig eftersom man säkert känner lojalitet med den skola man varit på, men ändå.
Vad säger ni om skolorna.
SAA
SPU
Flyguppdraget
Det som är viktigast för mig är tid och pris.
Med vänlig hälsning,
svar
Titta på Skies annons, de lottar ut ett PPL vad det nu kostar?
Har varit insatt en stund i detta med utbildning samt känner flera vars flygskoleursprung härjar från alla världens hörn. Min prioritering av val hade sett följande ut:
1. TFHS gratis – Mpl programmet är modernt och leder in i tung luftfart direkt. Möjligheten att få jobb efter slutförd linetraining är stor.
2. UIT gratis – TFHS norska kusin. Bachelor i luftfartsfag som programmet heter, integrerat ATPL med MCC och i tillägg en kandidatexamen vilket är attraktivt. Snäppet tuffare utbildning än nödvändigt men det medför väl bara till fördelar på sikt?
3. SAA gratis- Integrerat ATPL men utan universitetsexamen. God jobbstatistik på avgångselever från tidigare år.
4. Keilir – Nordisk kvalite billig peng.
5. CTC/Oxford – Dyrt men vädligt gott rykte
Sen har vi SPU, Pilot flyskole i sandefjord och Airways flygutbildning som håller relativt god standard. Alla andra har väl inga särkilda fördelar, men det kan ju gå bra ändå.
Individuellt vad man tycker är bäst men – gratis är gott!
Keilir Aviation Academy, lägst pris i branschen, bäst flyginstruktörer välj modul eller integrerat, Det är dessutom enkelt och väldigt billigt att bo där. Bästa beslutet jag tagit.
Skit i svenska skolor och som det sägs nedan så rektyterar easyJet närmare 400 piloter i år. MEN för att ha en chans där skall man nog titta på att göra hela sin utbildning på CTC i England, alternativt Oxford!
Fixar man att komma in och igenom utbildningen blir det nästan säkert en plats i högersätet på en Airbus!
Att traggla sig fram på svenska skolor är en ganska säker nitlott rätt ut i arbetslösheten. Statistisk sett ser det illa ut med arbete den vägen. Sen om man frågar SPU eller några av skolorna så kommer dom med andra glädje siffror förståss och dessa får nog betraktas som osanningar
Så sök CTC eller liknande där en väl genomförd kurs ger dig ett jobb!
Det spelar ingen roll vart du går nu. Efterfrågan på piloter ökar nu och för en gång skulle behöver man inte neka faktum att timingen att börja utbildning är bäst just nu!
SAS rekryterar från och med i år 50-100 per år i minst 10 år, detta beror framförallt på pensionsavgångar, uppgraderingar av nuvarande styrare och expansion.
Norwegian rekryterar minst 100 per år i flera år pga storordern på över 200 nya plan.
Ryanair, Easyjet mfl kommer slå rekryteringsrekord de kommande åren också.
Hoppas detta motiverar. Nej, jag är inte från någon flygskola.
Lycka till
Airways flygutbildning i Västerås!
Jag håller med föregående. Jag kom inte in på första försöket så det lönar sig att prova mer än en gång. Det är en bra utbildning och om något skulle hända framöver eller om du av annan anledning skulle sluta flyga så är det inte kört eftersom utbildningen är akademisk och du kan bygga på den och göra andra grejer.
Jag vill slå ett slag för TFHS.
Visserligen rätt krävande antagningsprocess med stor gallring men helt klart värt att söka.
Man vet inte förräns man gjort det hur pass väl man passar.
Jag hade turen att komma in på första försöket men hade klasskompisar som sökt både en och två gånger innan. Väldigt kunniga lärare och bra väg in i bolag direkt.
Alltså.. i långa loppet spelar skolan du gått på ingenting om du inte presterar själv. Självklart är statliga gratisskolorna att föredra men få förunnat. Jag och flera jag känner har sökt flera ggr och det är nästintill omöjligt stt komma in. Man måste vara smart på testerna som testas.. Men man måste prova.
Går det inte så ta ppl på klubben, gå vidare så billigt du kan och prestera, läs på ordentligt i teorin bla.
Billigast OCH bäst är PPL på klubb och resten på Diamond flight academy i Kalmar. PPL tar du på fritiden och CPL ME på kort och effektvt sätt i Kalmar. ATPL teori på Flygteoriskolan. Räkna på det får du se!
/Glenn
Absolut billigaste är South Sweden School of Aeronautics på Sturup.
…och troligtvis den mest flexibla…
Du borde titta på de andra statliga utbildningarna på TFHS och SAA också.
SAA är bra om du vill att det ska gå fort, TFHS utbildning är cirka ett halvår längre men då får du 737-rating och mer flygerfarenhet också.
Du kommer billigt undan på de statligt finansierade utbildningarna jämfört med om du själv betalar, eftersom du då bara står för kringkostnader som provavgifter, levnad och material men själva flygutbildningen är gratis.
PPL – Flygklubb
ATPL teori – Flygteoriskolan
CPL ME/IR – Kungsair
Enough said!
Håller med dig!
Flyguppdraget är duktiga på att lära ut hur man flyger.
Känns viktigare för de andra att bära uniform och att kunna knyta slipsen.
Det får man lära sig med tiden förhoppningsvis.
Mitt tips är att åka runt till de etablerade skolorna.
Dom tre som du har angivit är ju bra alla tre men jag personligen hade nog rekommenderat flyguppdraget då det är den skolan som är mest avslappnad av de tre.
Hade jag gjort om det så hade jag valt flyguppdraget.
Man behöver inte gå i uniform hela utbildning, man hinner lära sig att gå i uniform under sitt aktiva arbetsliv.
@sten
Universitetet i tromsö är ju 3 årigt och overkill varför ska de göra akademiker av piloter?? Slitsam utbildning
SAA har rätt på CPL istället inte massa fysik och ekonomi
Ett PPL är absolut att ta i en liten flygklubb någonstans.
Alla andra är bara ute efter dina pengar.
Glöm inte flygutbildningen på universitetet i Tromsö.
Visst, inte i Sverige. Men kanske värt att kolla upp!
SAA – Bra rykte, andra plats efter TFHS.
SPU – Bra men placerar sig ändå efter SAA. Bor man i södra Sverige så är den ett första val efter TFHS.
Flyguppdraget – Billigaste alternativet men vet inte riktigt hur kvaliteten är?