Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nu har Norwegian skitit i det blå skåpet

Tråden startades av NAX DYnga

http://www.svd.se/naringsliv/norwegiankalabalik_4557130.svd

NAX snodde en pärm från en passagerare som informerade andra passagerare om EU261. Troligen det sjukaste jag läst. ALDRIG mer Norwegian!

Publicerad den 2015-05-12 21:26
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

Lågpris har ett pris
2015-05-13 23:03

lågprisflyget/lågservice har visat sitt rätta jag och därmed kan jag än en gång bekräfta att alla borde inte ha rätt att få flyga. Det klientel som numera tar flyget, pga LCC, är orsaken till många av de nya problemen som flyget ställs inför och som Aftonbladet älskar, dvs de som totalt går bananas.
Höj biljettpriserna så kommer även problemen att minska. My 2 cent.

Pilot i Norge
2015-05-13 22:34

Inte bara pax som har kniven mot strupen. Bolaget skiter i svarta listor som ni märker, ändå köper ni biljetter. Pax flyger, NAS säljer biljetter och jag får lön för det jag gör. Inte så mycket att klaga på.. lite misstycken verkar bolaget räkna med. Sån äre bara…

Sv Pilot i Norge
2015-05-13 22:30

Varför envisas då Norwegian att vägra att ersätta passagerarna enligt gällande regler. Ersättning kommer först när man får kniven på strupen.
Mycket dåligt. Det är också anledningen att Norwegian hamnat på den SVARTA LISTAN.

Pilot i Norge
2015-05-13 18:42

B787 Fungerar bra nu så själva kärran får nog ses som beprövad. ite kit i början får man räkna med. Pax fortsätter att boka och beläggningen överraskar även bolaget själva. Så kanske får ni se lite dyrare priser som ni önskar.

Sv Micke
2015-05-13 18:36

Nej Micke, jag tycker inte att folk skall få skyll sig själva. Ett flygbolag bolag skall leva upp till gällande regler.

Om flygbolaget vill sälja billiga resor där ersättningen vid förseningen är större än biljettpriset får bolaget skylla sig själva. De har minst två möjligheter:
1. Ta tillräckligt betalt så att de kan betala ersättning.
2. Se till att ha väl beprövade flygplan och antal så risken för förseningar minimeras.

Massan vill inte han någon bondfångare.

Micke
2015-05-13 17:46

Bokar man en biljett med Norwegian så får man räkna med noll service och hjälp vid strul, förseningar och inställda flyg. Man får helt enkelt skylla sig själv om man flyger med rödnosen…..Det borde folk veta år 2015! Man får det man betalar för och absolut ingen hjälp. Har suttit i New York med dygnslång försening och fick ett nummer till deras kundservice i nord Norge som inte ens bemödade sig att svara. Efter 6 månaders väntan på brev jag skickat så har dom fortfarande inte orkat bry sig…… Vad har jag lärt mig? Jo åk aldrig mer med skitbolaget Norwegian.

Anders
2015-05-13 17:42

Jo Norwegian kan informera men INTE personalen ombord! De är där för att ha hand om säkerheten från a till b. Det måste Svensson förstå! Klagomål mm får man ta efter flygningen. Hade någon passagerare frågat om EU lagen hade personalen ombord sett ut dom ett frågetecken.
Åker du tunnelbana i Stockholm är det lika hål i huvudet att klaga hos chauffören….

Peter
2015-05-13 16:39

Norwegian hade bara lugnt kunnat se på när den här pärmen gick runt, men så smarta var de inte. Att kräva ersättning enligt EU261 kan alla de här drabbade passagerarna göra ändå, så att samla in några namn ändrar ingenting.

Snarare var det väl så att personalen blev förbannade, för att passagerarna tyckte att Norwegian skulle göra rätt för sig. Då var det alltså Norwegians personal som skapade dålig stämning!

Mycket bråk runt det här bolaget. Svartlistat, myteri ombord, stämningar och så detta.

Vilken reklam!

Sv Anders
2015-05-13 16:18

Är det inte så att det är Norwegian med personal som skapar en dålig stämning.

Hade man informerat passagerarna om deras rättigheter och meddelat att passagerarna skulle få ersättning. Då hade ingen dålig stämning uppstått.

D.v.s Norwegian med personal var ansvariga för den eventuella dåliga stämningen. Är det lagligt att Norwegian och personal inte följer gällande regler?

Anders nr2
2015-05-13 15:04

Jag måste hålla med Anders här. Om man är så missnöjd sen tidigare varför då flyga igen och denna gången förberedd med en pärm.
Självklart ska man kunna få pengar man har rätt till men självklart ska flygbolaget kunna svartlista folk dom inte vill ha med också, men det kanske dom kan?

@Anders
2015-05-13 14:56

Norwegian är redan svartlistat. Hos råd och rön.

Anders
2015-05-13 14:39

Det blir väl upp till rätten att bevisa.
Saken hör till denna att en värre situation kunnat uppstå, hade pärmen kommit fram utanför flygplansdörren hade det aldrig hänt.

Går man på en restaurang så sitter man inte och klagar och skapar en scen utan man väntar tills man går. Det är fan vett och etikett.

Om nu tanten varit så himla besviken tidigare och fått ersättning, varför åka med Norwegian igen? Dessutom förberedd med en pärm för att skicka runt. Det hela låter väldigt planlagt och min personliga teori är att advokaten haft ett finger med i spelet. Det är självklart väldigt svårt att bevisa, men om det är så, så är det helt andra rubriker som bör skrivas.

Dags att de inför svartlistning!

Vem uppviglade egentligen?
2015-05-13 14:20

Frågan är vem som tycker det var “uppvigling”? Passagerna son lungt och sansat läste en pärm och skrev sin signatur, eller den personal som hetsade varandra i något de personligen ogillade till den grad att de ledde till “dålig stämning” ombord när de ville beslag ta denna pärm pga att de inte tyckte om vad som skedde?

Kanske personalens agerande var just det som ledde till “dålig stämning”….

Anders
2015-05-13 13:43

Självklart skall man inte begå stöld och vad en passagerare vill informera andra är upp till en själv. Men tillvägagångssättet att informera i luften kan bli vanskligt utan att hamna på hal is. Använda tex PA förstår nog alla att det inte funkar, men att skicka runt material ombord är definitivt i gråzonen. Man kanske inte har ont uppståt, men den kan leda till oanade konsekvenser som kan bli ett problem.
Som passagerare förväntas man inte ha en klar bild över läget, därför finns bland annat kabinpersonal ombord spm kan tillrättavisa. Förljer man inte dessa så bryter man definitivt på luftfartslagen.

Helt rätt att beslagta pärmen och förmodligen rätt att behålla den till ev rapporter är skrivna. Sen kan passageraren självklart begära tillbaka den i efterhand.
Vad det gäller radera bilder så verkar hon ha filmat under ett samtal med hennes man. Trots uppmaningar att skuta filma kabinpersonalen i sin tjänsteutövning är det helt rätt att beslagta mobiltelefonen.åter i detta fall misslyckades hon med att följa kabinpersonalens avgivningar.

Hade jag varit kapten hade jag fan skickat ut telefonen genom fönstret så fört vi taxat av banan. Hade där efter gärna mött henne i rätten.

Vad det gäller flygbolag och radera bilder så så har två bolag skickat personal från Asien till Arlanda med uppdrag att bla radera bilder på insidenter som drabbat flygbolagen i fråga.

Andra bolag målar över loggan efter man landat strax efter start norr om Atlanda.

CB
2015-05-13 11:27

Fruktansvärt rolig rubrik. 😀

Kabinpersonalen anvisningar skall följas, men de får inte begå egenmäktigt förfarande, stöld, hota passagerare, tvinga dem att radera bilder osv. Det är klart lagbrott och faller inte inom ramen för “anvisningar” som kabinpersonalen får ge.

När det var bränsleläckage på en Norwegian-Dreamliner i Bangkok för någon tid sedan krävde Norwegian också att passagerare skulle radera bilder de tagit när bränslet sprutade ur vingen. Det är fullständigt olagligt och man tycker att bolaget borde lärt sig.

Efter det här myteriet på Dreamlinerflygningen från JFK, talades det om extra CRM-utbildning på Norwegian. Det verkar finnas behov av utbildning i vad kabinpersonal tillåts göra också. Ingen kan förbjuda en passagerare att informera andra om passagerarrättigheter, även om Norwegian tycker väldigt illa om det.

Taskig respekt för lagarna hos Norwegian.

Anders
2015-05-13 11:09

Att inte följa kabinpersonalens direktiv är ett brott på luftfartslagen. Att potentiellt skapa en stämning ombord som skulle kunna leda till något allvarligare är aldrig bra!
Personen ifråga verkar ha ett juridiskt ombud, kanske borde upplysa om just nämnda lagstiftning.
Hade hon däremot samlat in namn EFTER en flygning så hade det varit en helt annan sak.

Hade detta lett till en hatisk stämning ombord vilket kabinpersonalen sett som ett hot mot säkerheten så hade det vart tillräckligt för att släppa av henne på vägen någonstans.,sen hade hon kunna nyttja den ersättning hon fått tidigare från Norwegian för att bekosta denna extralandning.

NAX DYnga
2015-05-13 07:55

Uppvigling att informera om EU261?!?! Har du glömt ta din medicin idag eller?

Henke
2015-05-12 22:24

Flyg med SAS då. Om de nu ens flyger i slutet av maj… Strejkhot, minskande passagerartal och nu ska de höja biljettpriserna. Win win not! Det är nog tack och godnatt nu.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500