Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nextjet

Tråden startades av Eirk

Nextjet lägger ner Arlanda-Halmstad och Växjö!

Kommer SAS ersätta dem?

Kommer nextjet börja flyga nya linjer på de flygplan som har trafikerat linjerna?

Publicerad den 2015-06-22 12:47
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

Hans2
2015-07-02 13:44

Finns välla en och en annan godbit med erfarenhet som vet vad det går ut på. Men det går knappast att förneka att många av dem inte har platsat på andra bolag och fått arbete på next propp och nu präglas av tunnelseende och storhetsvansinne

Hans
2015-07-02 10:12

Jag har då inte märkt att dom är som beskrivs.
Skall dom sitta i knät eller hålla dig i handen?

DW
2015-07-02 09:45

Såklart att kabinpersonale är oengagerad. Finns det någon som helst utveckling för dem inom Nextjet? Att flyga omkring i trånga propellerflygplan på den svenska landsbygden kan väl knappast vara särskilt roligt eller tilltalande för den delen.

Bulten i Bo
2015-07-01 22:39

Jag har hört att planen ska flyttas till Östersund – Ronneby och Sundsvall – Jönköping till hösten.

Matte
2015-07-01 17:14

Kör man 2 turer med SF34 och 30+20 pax och slår ihop det till 1 tur med full kärra 34 pax, så blir det 16 pax över som får ta tåg/bil. Med sådan matematik dödar man alla flyglinjer.
Man måste få ekonomi med 65-70% kabinfaktor och hålla en viss turtäthet för att locka resenärer.
Det görs säkert 2-300 000 resor till Stockholm om året från Växjöregionen, men inte med flyg.

N
2015-06-30 13:58

Kan bara hålla med om kabinpersonalen är totalt oengagerad.

Nurin
2015-06-30 01:11

När kommer jeten?
Tror NJ kommer satsa stort på longhaul till hösten, växsjö NYC med mellanlandning i Jönköping…
ATP med extratankar är beställda….!

Bulten i Bo
2015-06-29 23:23

Det funkar inte med 2 linjer från dom mindre städerna. Nu har passagerarna haft möjlighet välja under en tid i några städer. Halmstad och Växjö valde Bromma medan Jönköping valde Arlanda. Det finns bara förlorare så länge som det finns två flygplatser i Stockholm.

Op
2015-06-29 21:30

Nextjet dödade din Halmstadlinje alldeles själv med dåliga flygplan dålig service o oengagerad personal, dåligt antal avgångar och till sist satte man in dödsstöten genom att flyga via Jönköping sedermera Växjö.

Kullaflyg Halmstad fyller sina flygplan till bredden.
Den enda nergång som skett är skapad av NJ själva på sin linje till ARN

Papa Hotel
2015-06-29 20:32

Beskyller inte Nextjet för regionalflygets (och i synnerhet Halmstads) sorgliga utveckling. Hela segmentet är döende. Nextjet blev väl tvungna att mellanlanda i Växjö just pga otillräckligt passagerarantal från början? Så snarare Halmstad som krypt som marknad.

Lågprisflyget från de större flygplatserna såsom Ängelholm, Göteborg och Kastrup utgör tung konkurrens i en tid när priset avgör för konsumenterna.
Men on the bright side: Såg att Nextjet ökat kapaciteten till Karleby.
Nån mer som hört nåt om fler satsningar? Eurobonus/nya flygplan på gång?

I
2015-06-23 01:51

Många inrikeslinjer som upphört sista åren skulle nog fungera med rätt produkt och tidtabell, tex Halmstad/Växjö, Trollhättan, Mora, Oskarshamn – Arlanda.

Halmstad – Arlanda läggs ner efter att Nextjet börjat trafikera linjen
via Växjö + ändrar i tidtabellen men väldigt tidig morgonavgång.

Detta gjorde att restiden nästan blev lika lång som att från
Halmstad ta bilen till Ängelholm och flyga till Arlanda därifrån.

Kommer ihåg när Direktflyg slutade flyga Oskarshamn – Arlanda,
passagerarunderlaget hade minskat så mycket sa man, jag det är klart
att det gör när man inte övernattade ett flygplan där längre och
morgon turen från Arlanda avgår innan alla anslutningsflyg anlänt.

Är kanske en naturlig utveckling men är tragiskt se hur inrikesflyget totalt
havererat jämfört med 20-30 år sedan, Arlanda var navet och de flesta orter hade
en bra tidtabell som knöts samman med andra linjer på Arlanda. Men det är klart det var en annan tid med monopol + tåget och bilen var inte lika stor konkurrent.

Bulten i Bo
2015-06-22 23:59

Nu kan ni sitta och gråta nere i Halmstad för att ni inte har något flyg till Arlanda. Det håller inte med 2 linjer till Stockholm. Så nu blir det Grönköpingsflyg till BMA och sen taxi eller buss om man ska vidare, smidigt eller hur? Stäng Bromma nu för tungt trafikflyg.

Mats
2015-06-22 19:32

Varför satsa på linjer som inte går ihop sig då det är hög konkurrens.
Tror det är ett riktigt beslut av NJ att satsa på dom linjerna som går att utveckla istället för att stånga sig blodig på dessa.

Mj
2015-06-22 17:44

Vi börjar se slutet på Nextjet skulle jag tro.

Ian
2015-06-22 13:28

Tragiskt hur det svenska inrikesflyg har utvecklats, tänk när Linjeflyg
flög från Halmstad och Växjö till Arlanda. Massor med dagliga avgångar
med Fokker F28 och Boeing 737.

Vi är på väg tillbaka till tiden för 1983, då inrikesflyget var
på Bromma och utrikesflyg på Arlanda.
Hoppas andra bolag tar över annars kommer Växjö,
Halmstad och sedan tidigare Trollhättan bara
ha Stockholmsflyg till Bromma.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500