Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Fördelar och nackdelar med pilotyrket?

Tråden startades av Kalleskarl

Tjena, ni som jobbar/jobbat som pilot vad är de största för/nackdelarna med yrket?

Publicerad den 2015-10-05 18:57
Skriv ett svar
Antal svar: 24

svar

Tuna
2015-11-01 19:55

Fördelarna med Pilotjobbet är väll att det enbart är nackdelar för normalt funtade arbetstagare.
Vi som är dumma nog att stanna kvar har en sann kärlek till maskiner och flyg i allmänhet. Vi skiter fullständigt om vi grusar relationer med vänner och familj sålänge titeln följer det galna intresset.

Tyvärr är det vår svaghet som gör det möjligt för skitbolag som Rajan, Dyngan mfl att utnyttja denna svaghet och tom få folk att betala för att jobba…

Re FC SAS
2015-10-26 10:12

Jag ser fram emot att bli en av dina kollegor “FC SAS”! Attityden som visade sig på SAS assessment var fantastisk, proffsiga, ärliga och ödmjuka människor som intervjuade.

Jag har stångat mig fram i cirka 10 år och har nu jag fått grönt ljus från SAS, säger inte att allt kommer att lösa sig, men det känns kul att komma in i ett bolag där dom flesta anställda tycker om deras arbetsgivare. Och som du säger “FC SAS” så verkade det som att dom som sökte till jobbet kommer från NAX och RYR, vilket även jag har fått höra från andra kollegor som bytt till SAS, är mycket nöjda med valet att gå över.

Jobbet är inte för alla trots allt, gillar man inte att vara borta mycket eller gå upp tidigt eller jobba långa dagar, så byt jobb. Den möjligheten finns ALLTID.
Personligen älskar jag mitt jobb, visst det är inte alltid kul att gå upp efter 4 timmar efter en short rest, för att sen dagen efter checka in 06:00, men gör man det med fantastiska kollegor så mjuknar man ganska snabbt i de negativa tankarna.

FC SAS
2015-10-26 08:49

Re EX.

Exakt, man får rätt snabbt en uppfattning om vem man inte vill ha vid sin sida när det kniper.

Som tur är så sållas de flesta av dessa bort i mitt bolag och jag skulle tro att de gör bäst för deras egna liv om man helt släpper tanken på en karriär inom flyget.

Ni andra, sök och väl mött i cockpit snart.

ex
2015-10-25 20:17

Herregud vad är det med folk. FC SAS beskrev bra och utförligt sin karriär och ni surpuppor bara klagar?
Med den attityden är det inte konstigt ni tycker allting är dåligt.

FC SAS
2015-10-25 17:01

När jag drog på mig uniformen osv.

Exakt vad skulle jag ha gjort?

Jag har numera yngre och nöjda kollegor som kommer från primärt Ryan och Norwegian samt lite annat.

Problemet är rätt litet. Gillar du inte att vara pilot så bli inte det då.

Olle
2015-10-20 23:08

“Den talande tystnaden…” +1

FC SAS. Typiskt SAS snack när man kom in på den gamla tiden med det gamla avtalen. Det typiska med gammalt SAS folk är den totala avsaknaden av verklighetsuppfattning. Den dagen ni fick eran SAS uniform så slutade ni bry er om vad som hände runt omkring er.

Snickan
2015-10-19 11:30

Vad tjänar ni efter skatt?

Pilot
2015-10-19 10:18

Tyvärr så tror många som utbildar sig idag att det fortfarande är som FC SAS skriver.

Otryggheten är värst. Det kanske kan vara svårt att greppa vad som är problemet med det.
Men efter några år när du varit borta tillräckligt länge från svenssonlivet, och mer eller mindre tappa all kontakt med gamla vänner, du har bytt mellan otaliga länder och städer, så inser du att trygghet med en stabil tillvara är något man saknar.

Jobbet i sig är fortfarande kul, men då bolagen utnyttjar en till max blir det för mycket av det goda. Din normala tidsrytm är förstörd, och man känner sig ständigt trött i cockpit, och de första dygen av ledighet går åt till att bara bli normal igen.

Man kan fortfarande tjäna bra i detta yrket, men det spelar ingen roll, man anpassar sig till en dyrare livsstil. Vad som är viktigt här i livet är vänner och familj.

Den talande tystnaden...
2015-10-18 20:49

Summa Summarum. (Enligt tidigare skribent)

Om du kom in i branchen för 26år sedan, fick din utbildning gratis och sedan dess arbetat på en Legacy carrier. Då är det ett ganska bra jobb!

Med andra ord så borde du uppfinna en tidsmaskin.

FC SAS
2015-10-17 18:10

Oj vad många som är negativa här.

Vi har ju alla olika väg in i branschen.

I mitt fall så fick jag utbildningen betald. Bra start. Flög sedan 8 år som styrman på MD81/82/83/87,DC9-80 och MD90 innan jag flög 3 år med B767 på långlinje.

Blev sedan kapten på B737-600/700/800 år 2000 så snart är det 15 år sedan.

Som det verkar så kommer B737 att försvinna från ARN och ersättas med A320NEO så det är min ena tänkbara framtid. Det andra valet blir då långt igen och då väntar A330Enhanced/340 och A350.
Inte så tråkigt tycker jag.

Rätt många år och knappa 18000 timmar senare så tycker jag att det på det hela taget är rätt bra.

Är lite av en morgonmänniska så att gå upp tidigt är inget problem. Jobbar sällan senare än midnatt och då hade jag ändå knappast lagt mig om jag var hemma.

Yrket är dock inte för alla. Om man ser allt negativt så blir det monotont och tråkigt men det kan man säkert få de flesta jobb att bli om man vinklar det så. Läkare- bara en massa sjuka och hostiga patienter på en vårdcentral. Inte så sexigt det heller osv osv.

Det är beroende på ens attityd. De jag jobbar med är bra med några få surpuppor som undantag.

När man klagar så är det ju så att även andra jobb kostar på.
Har en kompis som är advokat och han jobbar 5/2 och har arbetsveckor på ca 60 timmar lite varierande. Detta ger honom lite drygt min lön men då har jag tjänat mer än honom i 20 av ca 25 år tidigare.

Rätt få andra jobb där jag hade fått en snittlön på ca 100000kr/mån sett från deklarationen och delat med 12. Då kommer ju även semesterersättning mm in i beräkningen.

Jag har mellan 8-13 år kvar beroende på när jag väljer att ta ut min pension.

Jag jobbar allt mellan 1 till fem turer om dagen. Sover borta allt mellan inget och 4 nätter på 5 dagars slinga.
Imorgon är det en 3+1+1 dagars tur. 2 nätter borta, 5 dagars jobb följt av 4 dagars ledighet.

En mix alltså.

Kan väl säga att är ni inte helt taggade så gör ni nog bäst i att låta bli att bli pilot.

It’s a tough job but somebody has to do it… 😉

KG
2015-10-12 13:48

@Fisken

Googla på “psykosocial arbetsmiljö” så lär du hitta ganska många vetenskapliga exempel på både psykiska och fysiska effekter.

Fisken
2015-10-12 11:11

Ex Flygarn: Är det många som mår dåligt eller vadå? Hur mår man psykiskt som pilot efter åren som pilot?

Ex flygarn
2015-10-11 11:16

Tyvärr kan jag hålla med en av de föregående talarna, finns inga fördelar med pilotyrket längre.
De bra jobben försvinner i resk takt till förmån för “jobben” man offrar livet för men aldrig tjänar några pengar på. Borta mycket, arbetstiderna, otryggheten samt ett dåligt socialt liv är faktorer som borde ge bra lön. Många gör sina hundår med usla villkor för att hoppas på att allt blir bra i framtiden, lycka till…..
Anledningen till att flyget har varit ett bra jobb (när branschen var stabil) var mycket ledigt, bra lön, fina pensionsavtal samt karriärsutsikter. Till detta jobbade man i en intressant miljö med trevliga och nöjda kollegor. Den intressanta arbetsmiljön finns kvar men det är också det enda. Denna arbetsmiljö förstörs ofta av att man sitter inlåst en hel dag med en kollega som mår dåligt av ovanstående (ibland är man själv den dåligt mående kollegan), inte många som trivs med det här yrket längre. De får dock en egoboost ibland vilket får en att må bra kortsliktigt tills verkligheten kommer ikapp.
Den kloka och realistiska människar väljer troligtvis en annan yrkeskarriär idag.

P
2015-10-11 00:31

Nackdelen är väl att det inte finns några fördelar.

Fisken
2015-10-10 17:52

Okej tackar.

@Fisken
2015-10-10 14:13

Min far har jobbat som trafikpilot i cirka 30 år nu. Han tycker att det fortfarande är ett roligt jobb, även om han nu mest ser fram emot pensionen. Han har avrått mig från yrket.

Fisken
2015-10-09 23:23

Självklart blir det bara som ett vanligt jobb efter ett tag men blir det ett tråkigt jobb? Det är en av anledningarna till att jag inte vill utbilda mig till ekonom eller nått liknande då jag vet att jag kommer att tröttna fort som fan. Är yrket kul?

Roger
2015-10-09 20:17

Boys and gals ni har glömt de största ++++

ID RESOR!!! Kan dock inte åtnjutas av alla piloter. Tex Norwegian, ryan easy. Och kom inte och säg att ni har id resor, för inom europa åker man billigt hur man än gör.

Och att sitta 6h på level, borta jämt. Byt till ett bolag där ni har korta leggar och får vara hemma mycket. Inte svårare än så. Fast är man född med eller har smittats av shinyjet syndromet är de kanske svårt att tänka om. Snacket om lön och säkerhet är då också skitsnack för allt handlar om avvägningar här i livet.

John
2015-10-09 15:41

Det är som dom flesta jobb, att det efter ett tag blir just “bara” ett jobb.
Skillnaden mot många andra jobb är att vi har sämre arbetstider och är borta mer ifrån familj och vänner.

Jim
2015-10-07 09:22

Reality: Hur menar du med att en pilot måste ha en speciell personlighet?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500