Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Suddbart bläck i loggbok ?

Tråden startades av Joppsa

Hej!

Jag fick höra av en klasskamrat till mig som blivit tillsagd av en instruktör att man absolut inte får använda blyerts eller suddbart bläck i loggboken och att han nu måste skaffa ny loggbok och skriva om allting ca 106h i kulspets.
Nu blev jag väldigt skeptisk, själv har jag aldrig använt blyerts I min loggbok, men däremot suddbart bläck aka de nya “remove by friction” pennorna som jag tycker är underbara, finns även att köpa på KSAB. Har aldrig haft problem med att någonting I loggboken försvunnit eller blivit utslitet. Dessutom har många instruktörer jag flugit med mer varit imponerade över hur bra dessa nya pennor är.

Ska man vara extrem så är allt bläck suddbart. Jag har permanenta pennor som går att sudda och det finns dessutom särskilda sudd man kan använda på vanliga kulspetspennor med. Allt suddas med lite T-röd..

Så, finns det en lagtext någonstans som säger att man inte får använda suddbart bläck eller blyerts i sin loggbok ?

Publicerad den 2016-02-09 18:36
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

Istvan
2016-02-11 12:41

Inom flygteknik, motorer skall alla dokument sparas 10år.
All extra text och underskrifter skall vara i blått bläck för att visa att det är ett original dokument.

micke
2016-02-11 12:39

Ja du Ivar håll till i småflyg klubbarna du men riktiga flygbolag använder svart bläck TEX SAS , LH , AF , BA

Rajjan
2016-02-11 12:10

På rajjans uppflygningsprotokoll är det bara svart bläck som gäller. Har kört digitalt de senaste 4000h men kan tänka mig när man söker jobb är det snyggt att lämna in en prydlig och “uniform” loggbok till bolaget.

Dy
2016-02-10 20:30

Kastade logböckerna och kör digitalt…

Loggare
2016-02-10 16:25

Skriver man fel i t.ex loggboken, skall det strykas över på sådant sätt att fortfarande är läsbart. Korrigeringen skrivs på raden inunder. Enkelt!

Ivar
2016-02-10 12:39

Vid dokumentering inom flyget, även dess teknik gäller blå bläckpenna.
Vid en vanlig kopiering i svart/vitt ser man då att det är en kopia.
Svart bläckpenna är no no. Bara amatörer och fifflare inom flyget anv det…..

Piotr
2016-02-09 23:08

Sen är det ju endast på klubbnivå som folk orkar peta i såna där saker…

Sven
2016-02-09 20:57

Fanns i FCL 1.008 tidigare, samma text finns väl i en annan part nu som jag inte kan hänvisning till rakt av.
Men där står det att det inte ska gå att ändra, typ…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500