Samtliga 4nya A330-300E nu i trafik för SAS
LN-RKU flyger SK904 EWR-ARN idag/ ikväll och då är samtliga A330-300Enhanced levererade och i trafik.Nu gäller A320neo att se fram emot under 2016 men det är synd att A350-900 ligger så långt fram i tiden för leverans(2019) Gratulationer till SAS och Airbus.
svar
regga svenskt, jeg fant denne sammenligningen på nettet
Sammenligning
For å gi et bilde av hvordan dagens satser slår ut i de tre landene ved registrering og pantsettelse av ulike luftfartøy, kan etterfølgende eksempler skisseres:
Norge Sverige Danmark
1. gangs registrering av luftfartøy
Airbus A 330-343 (vekt 233 000 kg) 1 480 10 900 ca. 800 000
Boeing 737-600 (vekt 57 606 kg) 1 480 10 900 ca. 300 000
DHC-8-400 (vekt 28 998 kg) 1 480 10 900 ca. 120 000
Utregningen for gebyr i Danmark er omtrentlig og gjort på bakgrunn av cirka-priser for anskaffelse av nye fartøy.
Registrering av pantobligasjoner
Pålydende:
Norge Sverige Danmark
USD 99 902 000 1 850 6 993 290 + 150 699 314 + 950
USD 23 430 000 1 850 1 640 100 + 150 164 010 + 950
USD 16 637 400 1 850 1 164 618 + 150 116 461 + 950
I tillegg kommer ratifisering av Cape Town konvensjonen. Tidligere ratifisert av Norge, nylig av Sverige, men er den tatt inn i svenskt rettspraksis ?
Som det fremgår over, er det meget store skilnader i kostnadene i de tre SAS-land.
Jeg fant denne oppstillingen ifm behandling av en Proposisjon til det norske parlamentet, Stortinget.
Tallene KAN være noen år gamle.
Ja varför är så många SAS-kärror reggade LN, medan relativt få är SE eller OY?
Är detta någon slags kompensation till baggarna för att de inte har lika mycket av SAS administration förlagt därborta?
Amen..
Hans O, slik det forståes, har Sverige nå ratifisert Cape Town-konvensjonen, som gir langt bedre beskyttelse for kreditorer, og som skulle være et vesentlig poeng for å ha de fartøy du nevner på LN-reg.
Likevel, det er nok eierne, leasing-bolag/-finansinstistusjoner, som fremdeles krever hvilket reg(av de tre mulige skandinaviske, som disse skal være på.
Er det også et poeng at en SAS-direktør uttrykte stor tilfredstillelse over å ha fartøy på norsk reg. ift de andre ? Jeg vet ikke om det er en vesntlig kostnadsskilnad i det nevnte bolag må betale i årlig tilsynsgebyr, at det fremdeles kan utgjøre en så stor differanse av man fremdeles vil ha de og stor del av SAS-flåten på LN ?
Tråkigt bara att dom inte är registrerade på SE eftersom dom utgår från Arlanda.
Hallejula!!
Idag flyger LN-RKU till Hong Kong(SK963) och med detta så har samtliga fyra nya A330-300E används på dom båda slingorna och dess destinationer HongKong/Chicago respektive Los Angeles/NewYork.
Desto mer de satsar på långlinjer desto mer utrymme finns det att lease ut hemmamarknaden i Skandinavien!
Roligt att se att de satsat så mycket på långlinjer från alla Skandinaviska huvudstäder de senaste åren. Blir mer kul i höst när OSL-MIA och CPH-MIA öppnar.
Det är lugnt, SAS är kända för att ta hand om sina plan och deras A340 med nya kabin är ett nöje att flyga. Ingen kapitalförstöring där inte!
Keep up the good work SAS!