Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Boeing 787 Winglets

Tråden startades av Flygintresserad

Varför har inte Norwegians Boeing 787 några winglets?

Publicerad den 2016-04-18 17:38
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

Piotr
2016-04-19 14:05

787an har en raked wingtip som även finns på 777an. Den går även att hitta på en P8-Poseidon, alltså en ombyggd 737a för militärt bruk.

juntan
2016-04-19 11:42

B787 har en max stressad vinge redan. Skulle man bygga på ngn form av sharks eller winglets skulle man behöva byta ut alt förstärka corda # 55 till 62 på vingen spets. Detta är inte eko försvarbart.

Sk001
2016-04-18 21:28

@Winglet därför att B737 är 40 gammal i konstruktionen och en förändring av grunden i vingen skulle medföra diverse nya certifieringskrsv sol kostar tid och pengar.

En winglet får att eftermontera på en äldre B737 men även att fabriksbeställas, vilket görs på 99% av de nyproducerade B737, den nyare B737MAX kommer ha en snarlik variant av nuvarande split-scimtar winglet som tex. TUI kör med på sina B737or.

Att utveckla en ny vinge till B737 skulle kosta nästan lika mycket som att ta fram en “B797” eller dyl.

Winglet
2016-04-18 19:15

Undrar varför den tekniken inte går att applicera på t.ex. Boeing 737?

Kurt
2016-04-18 18:27

Tror att det beror på att man utvecklat vingen istället vilket gjort att winglets/ sharklets inte behövs.
Lite mera likt en fågels vinge skulle man kunna säga.

Fl
2016-04-18 17:50

De har en annan typ av vinge som hanterar problematiken. När trycket byggs upp på vingen böjer den sig på ett annat sätt en en traditionell. Man ser det tydligt i samband med start och landning.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500