Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Korten på bordet i SAS strejken

Tråden startades av Skattebetalare

Nu har expressen gått ut med kraven och jag baxnar när jag ser vad piloterna kräver!??

Allvarligt talat vad håller de på med, det är väl självklart att de inte kan få detta. SAS förtjänar inte det som facket kör nu. Det är ju facket har valt datum för strejk, har svårt att se att det skulle va en slump att det är nu när många ska resa.

http://www.expressen.se/debatt/facket-forsoker-ge-en-felaktig-bild-i-strejken/

Publicerad den 2016-06-12 06:37
Skriv ett svar
Antal svar: 75

svar

Kn Asboll
2016-06-22 23:42

Men orka läsa, kan nån sammanfatta fakta under allt tyckande (eller tål det inte dagsljus).

Sv BC
2016-06-19 17:27

Vad är missuppfattat?

Googla på Ryanair Piloter det ger samstämmig bild från de flesta tidningar (oavsett politisk färg) och SVT.

Så mycket brus kan inte förekomma utan anledning. Några piloter är direktanställda i Ryanair men de flesta är egenföretagare. Publicera gärna ditt kontrakt om du har något.

BC
2016-06-19 12:29

737styrman: Du har nog missuppfattat villkoren en del.

Sv sv Linkan
2016-06-19 09:14

När man saknar argument i sakfrågan “SKJUTER MAN BUDBÄRAREN”!

Bevisar bara försök till mörkläggning.

“I kontraktet som Aftonbladet tagit del av står att Ryanair och Brookfield Foundation inte har någon skyldighet att erbjuda något jobb till de piloter som skrivit under. Däremot är piloten skyldig att så till förfogande – utan att få lön.

Eftersom piloterna arbetar via ett eget bolag är de dessutom själva skyldiga att betala in skatter och sociala avgifter.”

sv Linkan
2016-06-18 18:58

Om du har Aftonbladet som referens – lägg ned!

Linka
2016-06-18 14:51
RY'are
2016-06-18 10:09

Tyvärr Linkan, du vet inte vad du talar om. Dessutom jämför du päron med äpplen.

737styrman
2016-06-18 00:20

BC, varken Norwegian Ryan eller sandlådan.

På flydubai hade jag redan tjänat knappt fyra gånger så mycket som en styrman på sas och efter upgrade mer än fem gånger så mycket, närmare 6ggr om man inte räknar med traktamenten på SAS som egentligen inte är lön.

Därför stödjer jag mina kollegor på SAS fullt ut. Ni är det sista hoppet för drägliga arbetsvillkor i Skandinavien.

Linkan
2016-06-17 21:13

Men fem veckors betald semester gäller inte alla svenskar som arbetar för utländska bolag och är stationerade utomlands.

De flesta Ryanair piloter har ingen betald semester. De är sin egen arbetsgivare.

En del räknar den bruttobetalning de erhåller som lön. Men med den skall de betala sociala avgifter, vissa arbetsresor, uniform, omkostnader, pension, egen sjukersättning och sin egen semesterersättning.

Chuck
2016-06-17 14:54

En fråga,
Det har blivit en lång tråd, fylld med inspel av nyttiga idioter (Googla det om ni inte vet vad det är) som inte har en aning om vad dom pratar om. Jag är nyfiken på om ni med samma liv, lust och upprördhet ger er in i diskussioner med läkare, elektriker eller exempelvis rörmokare, om hur deras arbetsliv och lönebildning ska utformas? Jag som pilot skulle aldrig drömma om att göra det.
Tack på förhand.

sv Linkan
2016-06-17 14:26

Fem veckors betald semester gäller alla svenskar, även dig.

@Kinkan
2016-06-17 13:08

Nej, inte på bolagen jag har jobbat för i USA.

Linkan
2016-06-17 11:49

Glöm inte att du som SAS pilot i Sverige har fem veckors semester. D.v.s du får betalt för tolv månader men jobbar endast 11 månader.

I USA är den normala semestern en vecka!

BC
2016-06-17 10:14

Sv. styrman737

Vilket lågprisbolag jobbar du på egentligen? Det är inte Ryan eller Norwegian för där har jag själv jobbat och där får du inte ut i närheten av det dubbla mot SAS. Du får netto på SAS ca 30-35 i början vilket betyder att du får ca 60-70 netto. Är det Flydubai?

Angående pension på SAS så är det ingen jättefet pension, det är en vanlig tjänstemannapension som alla andra får i privat sektor. Fördelen är att du numera maxar inbetalning till statlig pension från början. Tjänstepensionen gör stor skillnad beroende på din ålder när du börjar och hur fort du blir kapten.

En annan faktor är att du faktiskt kan vara barnledig och få pengar, blir du någon gång under din karriär sjuk eller inte kan jobba mer så har du sjukpenning från försäkringskassan också vilket är beroende av din tidigare inkomst.

Sv Pilot
2016-06-16 21:48

Har själv max statlig pension samt en god tjänstepension (livsvarig) betald av arbetsgivaren.

Enligt medierna har SAS en stor pensionsskuld. Det tyder på att det finns en tjänstepension.

När marginalskatten på den sist tjänade 100-lappen var 75% var det mycket lönande med privat pensionsförsäkring. Den var också avdragsgill. Satte på den tiden av 3.000:- / månad till pensions försäkring vilket i verkligheten motsvarade ett utlägg på ca 900:-/ månad.

Idag är marginalskatten max ca 50% och du får inte göra avdrag för pensions försäkringen privat.

PS! Tidigare fick SAS piloter som förlorade sitt medical en tjänst på backen med bibehållen lön.

Pilot
2016-06-16 13:59

Det statliga lämnar jag okommenterad, förhandlade tjänstepension är verkligen inte i den storlek folk verkar tro att den är. Inser att jag måste spara själv, tyvärr har regeringen gjort det ofördelaktigt. Får bli glytt till Portugal när parking break är satt för sista gången.

Sv Pilot
2016-06-16 12:24

Det märker du den dag du fyller 65.

PS! Svensk grundpension utan ATP är mycket låg. Ryanair betalar ingen ATP avgift för sina piloter, de är ej anställda i Sverige.

Pilot
2016-06-16 09:11

Är FO på SAS, vart den feta pension du syftat på Linkan? Har letat efter den länge.

Styrman737
2016-06-16 08:58

@Linkan
Skillnaden är att du blir kapten efter 2-4 år på LCC, på SAS kommer det dröja något decennium minst, och då är du redan en bit in i karriären på större maskiner när du får jobbet. Med stundande lågkonjunktur blir det svårt att räkna med någon större expansion.

Under vilka former bolaget finns kvar då är svårt att sia om. Så fort du blir kapten på ett lågprisbolag drar du in minst lika mycket netto som en SAS-kapten ganska högt upp på lönestegen gör (i värsta fall) kör du några år i sandlådan och betalar av lägenheten så har du råd med karriärbyte sedan.

Jag tjänar redan idag dubbelt så mycket som en styrman tjänar på SAS efter skatt och i Augusti har jag intervju för kaptensbefordring och kommer då tjäna lite knappt fyra gånger så mycket som en styrman på SAS. Jag skulle gärna bo i Stockholm men pengarna på annat håll är alldeles för bra vid jämförelse. Vad för pension som kommer finnas kvar för mig om 40 år är jag mycket skeptiskt inställd till med tanke på hur landet styrs idag.

Ruben
2016-06-16 08:49

Patetiskt att jämföra olika yrkesgrupper med varandra.
För er som är avundsjuka på piloter, det är väl bara att utbilda sig till pilot. Men var beredda på att lägga upp en miljon i utbildningskostnad.
Har piloter för hög lön? Är det värt 50Msek/år när Zlatan springer och sparkar på en fotboll? Varför blir man hjälte när man vinner en miljon på lotto, är det relevant i förhållande till arbetsinsatsen?
Svenska avundsjukan, den värsta sjukan av alla hos små sossehjärnor.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500