Gottröra
Fakta om Gottröra och SAS.
svar
“783” md83 an var ekonomisk på charterflygningar drog för den tiden relativt lite fuel. Transwede hade 161 stolar de flög även till Barbados med stop i Gander.
Det är främst att det går att bygga lättare plan som gör att de drar mindre full. Komposten.
@Bosse Andersson
Men om nu MD 80 och Fokker 50 var så bra,varför fortsatte man inte med dem?
Utvecklade dem mm?Finns anledning till allt.
Själv föredrar jag en ny fräsch Airbus och en ATR 600.
delar av cockpit finns på flygmuseet på ARN såg det i går
men instrumenten är utplockade sen länge men bucklorna kvar.
Re Tekniker
Icke roterande “blad” i en Flygmotor heter Ledskenor ( Engine Guidevanes )
Ej Blad!!!
Att ena motorn var så pass sönder lede till sist till Titanbrand i INTC (Mellanhuset)
Då är det illa…
Piloterna hade ej info eller utbildning på att ART fanns på dessa MD80 plan. ( Atomatic Thrust Reserve )
När en motor tappar kraft får andra motorn ART pådrag. 2st solonoider på FCU ( Fel Controll Unit ) öppnar och ger c.a 1700lb i dragkraft.
Att SAS tekniska glömt att utbilda om denna ART var och är en skandal än idag.
Tänk er. Sitta som pilot. Ena motorn går in i IFSD.
Den andra motorns ART hoppar in.
Lampor och larm går igång.
Piloterna fattar nada.
Kul..
Enligt Flightradar24 twitter och en kommentar där så gjorde han som var styrman från Gottröra sin sista flygning i karriären idag då han flög SK910.
Med MD 83 och 87 flög vi på Transwede Arlanda- Las Palmas nonstop på 80 och 90 talet.
När man satt långt fram så motorerna knappt…
Väldigt stabilt i luften kändes det som.
Har rest många gånger med SAS MD80.
ARN-MAD och ARN-RHO var väl längst
men ofta ARN-GOT och ARN-CPH.
Frekvent till olika delar inom Europa.
Vad var den längsta rutten?
LPA klarade den väl inte non-stop?
Varför menar du att det var det bästa flygplanet, har du suttit längst bak i en md-80? Det var häftig maskin men tyvärr en gammal häck i dag.
Md-80 är by far det bästa trafikflygplanet som marknaden skådad och som vi alla förmodligen fått flyga!
Känner själv en gammal MD-kapten som nära pensionen blev erbjuden att flyga A330/340 men tackade nej pga mycket plugg igen. CBT för typen och timmar av simulator och helt annat upplägg.
Han talade om för mig att han inte gärna bytte ut MD-80 mot något annat.
Lite som att man inte byter en Fokker 50 mot en ATR som vi tidigare avhandlat.
Jag älskar tekniker. Så sexiga när de kan så mycket svårt. Jag har varit ihop med en tekniker.
Piloterna? Is på vingen? Snö på vingen? X-tra kaptenen?
Oerfarna piloter på MD80? Åsikterna är många. Jag själv
hade en bekant som var med på planet till WAW. Hon sa
ingenting och skyllde inte på nåt. Vi pratade aldrig om det.
Det var hon som fick ta initiativet. Hon hade polsk bakgrund
och jag vet inte hon var så kolugn inom sig. Nu är hon död.
Det hjälpte kanske att hon var Psykiatriker och Överläkare? RIP.
Tänk att det idag är 30 år sedan!
https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/de-overlevde-den-svenska-flygkraschen/
Tydligen får man skriva vadsomhelst på forumet igen.. Varför tog man bort Tord Dånges inlägg tidigare i år, men detta tjafs låter man vara kvar?
Svar från ansvariga på Flygtorget mottages tacksamt!!
Till konspiratörerna:
Så det var ingen is, bara en skvätt snö. Brukar då MD:ns motorer stalla och om detta inte åtgärdas direkt ge ett double engine failure som normal följd av lite snö? Låter lite som en logisk lucka eller jä..igt farligt tycker jag. Borde regna ner MD över nejden varje snöig dag i vår kalla nord, det lär ju vara en och annan pilot som inte gör “de rätta” åtgärderna snabbt nog för vår “tekniker” här.
Bara min tanke, god jul – TT
Klart är att kapten Rasmussen blev handlingsförlamad. Som tur var accepterade han assistans av kapten Holmberg som gick in i cockpit när han förstod vad som hände med motorerna. Holmberg satt så till i kabinen att han såg in i cockpit och kunde notera att besättningen inte vidtog lämpliga åtgärder. Ingen pilot hade på den tiden tränat en situation med två samtidiga motorbortfall på MD80. Det bedömdes som helt osannolikt att det skulle kunna inträffa.
Den allvarligast skadade blev förlamad från midjan och neråt. Vilket sannolikt berodde på att hon inte satt i hug-your-knees-ställning. I övrigt handlade de fysiska skadorna om några armbrott och lindriga sår. Kapten Holmberg slog axel ur led. Styrman Cedermark har fortfarande ont i ryggen.
Holmberg forsatte att flyga ytterligare 2,5 år. De danska myndigheterna plockade av Rasmussen hans flygtillstånd. Och det var inte bara hans katastrofala insats i Gottröra som var orsaken till det….
Maintenance är ingen tekniker, möjligen en “wanabee”
Olycksplatsen spärrades av och endast ett fåtal personer godkända av haveriinspektionen gavs tillträde och då på uppdrag av kommisionen.
Allt annat är skitsnack.
Men de fins de som inte tror jorden är rund heller.
haveriutredningen finns att hämta på nätet, de e inte hemligstämplad. alltså, den e inte bara för tekniker.
Som tekniker av MD:80serie har man tillgång till haveiutredningen av gottröra
Det är coolt med tekniker.
Inte för att jag vill lägga mig i, nedlagda saker allt för mycket, jag var ej på maskin, jag har informerats om att en flygvärdinna faktiskt bröt ryggen i kraschen, varför jag ursäktar plumperiet med att “ingen blev skadad”, tydligen var jag felinformerad.
Du teknikern, om det nu är sant att du inspekterade kärran, överlämnade du protokoll om inspektionen samt fynd till havkom?