Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Arlanda inför biltullar

Tråden startades av A.R. Landa

Så smart, så infernaliskt intelligent genomtänkt, att föreslå införandet av biltullar vid Arlanda. Motiveringen ska vara att värna om miljön.

Ursäkta, men jag skrattar på mig! De penningstinna passagerarna som väljer Arlanda skiter väl fullständigt i om det kostar 100 spänn extra för att ta in bilen.

Men för Arlanda blir det många miljoner extra i kassan. Vadå, anstränga sig för miljön? Det blir ingen skillnad – klart man tar bilen. Vem vill åka kollektivt och konka på bagaget när man kan parkera 100 meter från terminalen?

Idioti har aldrig lönat sig – åtminstone inte för miljön.

Publicerad den 2010-04-10 07:30
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

RA
2010-04-12 19:06

Jo, det skulle inte minska mitt eget resande heller.
Men det beror på hur resmönstret ser ut. Jag kan nog tänka mig en och annan som åker fram och tillbaka över dagen till t ax Malmö och som brukar ta bilen men nu väljer Bromma istället.
Däremot får jag betala när jag åker och hämtar folk på Arlanda som kommer och hälsar på mig. Känns inte alltid så artigt att behöva hänvisa till svindyra Arlanda Express då…

Miljömedveten
2010-04-12 18:45

Ja det gör jag också. Det är bara att fråga sig själv: Kommer jag att resa mindre med flyg ifrån Arlanda om de inför vägtull? Självklart inte!
Hu hemska tanke att behöva ta SJ om jag t ex. ska till Sundsvall…och mina veckor nere i värmen..ja inte hade jag tänkt ta Ryanair eller tåg ner.

RA
2010-04-12 18:38

Jag hopas du har rätt!

Miljömedveten
2010-04-12 18:28

Jag förstår vad du menar RA och jag håller med dig att luftis inte direkt jublar åt detta.
Men samtidigt tror jag inte att dessa tullar till ARN kommer få folk att resa mindre. Det kommer alltid finnas en stor efterfrågan på att resa och vi märker nu att restandet har tagit fart efter finanskrisen. Jag tror nog inte att en vägtull kommer få enorma konsekvenser för resandet…

RA
2010-04-12 18:10

Jo, Miljömedveten…
Syftet är att statuera exempel. Flyget är den största ikonen i klimatreligionen tillsammans med bilen. Vilken strålande politiskt korrekt lösning man har kommit på! Fast LFV är nog inte så glada egentligen, de är tvingade att presentera detta. Men de vet så väl att det är som att bita sig själva i svansen. Mindre tillgänglighet ger färre passagerare som gör att linjer dras in och därmed ännu färre passagerare (läs inkomster för LFV).

För de som ändå tror på klimatreligionen så slår kossornas utsläpp bara i Roslagen för ett oerhört större andel av utsläppen av “växthusgaser” än bil- och flygtrafiken runt Arlanda. Men här slaktas inga heliga kor inte…

Miljömedveten
2010-04-12 17:28

Det finns ett syfte med denna biltull till ARN. Vi pratar om Sveriges största flygplats, även arbetsplats. Det skulle i långa loppet att lokalt för Arlanda trakten gynnas om fler valde att ta sig dit kollektivt. Men jag känner då att man måste ställa högre krav på de som levererar de tjänsterna. T ex. så är det mkt svårt att ta sig till jobbet på ARN om man börjar riktigt tidigt. Många IC öppnar vid 4.00 tiden..speciellt charterkärrorna som har en avgång på 6.00//för de återstår bara bilen som enda alternativ då flygbussen inte börjat köra en…

Men som resenär blir det ingen större skillnad bekvämlighetsmässigt om man tar bil, bussen, upptåget eller xpressen…tar du bilen och du väljer någon utav dessa utomhus platser ska du konka dessa väskor till hållplatsen..med buss eller expressen t ex. stannar du alledes utanför terminalen med bagagevagnar inom synhåll….

RA
2010-04-12 17:13

Japp, håller med.

Men med de direktiv man fått har man förmodligen inget annat val. Koldioxidutsläppen har beordrats att minska kraftigt. LFV har ingen möjlighet att påverka flygbolag från hela världen att göra något. Om de börjar ställa krav på t ex flygplanstyper (vilket förmodligen EU:s konkurrensregler också skulle sätta stopp för) så skulle ännu färre flygbolag landa där.

Man sitter i en rävsax. Arlanda är egentligen redan i kris – man har färre flygpassagerare än 1990 men ännu mer omfattande infrastruktur som måste betalas.

Men detta spelar ingen som helst roll för politikerna. Klimatreligionen är utgångspunkten för alla beslut och flyget är en av de största ikonerna för de troende.
Som andra påpekat så ökar det bara attraktiviteten för de andra flygplatserna i regionen. Vi ska dock komma ihåg att Bromma har relativt starka miljöbegränsingar på andra sätt, även om antalet landningar har fått lov att öka. Men vi har också Skavsta, Västerås och eventuellt Ärna i Uppsala som kan se sin chans. Eller Göteborg, där City Airlines bygger upp ett nytt nav. Alla Arlandas passagerare har inte Stockholm som mål.

Plupp
2010-04-12 16:59

Jag tycker det är bra, eftersom anledningen till biltullarna är att inga gnälliga Väsby bor ska komma ut till Arlanda, utan dom får använda Skavsta istället.

Schtopp
2010-04-12 14:09

Ger fler ännu större anledning att ta taxi till Bromma , summa summarum noll för miljön , kolossen staten borde fundera på hur man snedvrider konkurrensen.
Flygplatsavgiften pr passagerare är även den lägre på Bromma jfr med Arlanda.
LFV driver båda flygplatserna…

ATPL
2010-04-11 07:27

Det finns inte någon gräns för vad folk kan komma på när idiotin tillåts breda ut sig. Det vore en stor seger om Arlandas ledning kunde lära sig skilja på äpplen och päron.
Misstänker dessutom att flygplatserna i kranskommunerna tackar och bockar för den utökade framtida trafiken.

RA
2010-04-10 13:20

LFV har fått direktiv av regeringen att radikalt minska koldioxidutsläppen på Arlanda (minns inte %-satsen just nu). Samtidigt måste flygtrafiken öka. Arlanda har tappat en otroligt massa passagerare. Ekvationen går egentligen inte alls ihop men det spelar mindre roll. Bara det är politiskt korrekt och tillfredssställer alla som är troende på “klimatreligionen”. Själv tror jag på en annan religion…

De har nog inget annat val än att införa biltullar. Men sluta att kasta skit genom att bara påstå att LFV är en kapitalistisk organisation som inte tänker på miljön eller människor. Det är obildat. Det är ett staligt affärsdrivande verk. Det innebär att det är regeringen som ställer krav på att det BÅDE ska vara vinstdrivande och myndighetsutövande samt uppfylla andra eventuella kriterier som regeringen får för sig – i detta fall klimatreligiösa hysteriinsatser.

MAK
2010-04-10 12:34

Devang Parekh- Miljöbilarna ska inte omfattas av tull avgift.

Devang Parekh
2010-04-10 11:43

Billigare kollektivtrafik till Arlanda flygplats. Det skulle gynna alla aktörer på flygplatsen. Att straffa bilisterna är ingen bra väg att gå. Även bilismen börjar ta sitt miljöansvar och det finns riktigt bra miljöbilar.

Ryan
2010-04-10 10:46

Det är så man tror att Ryan air är inblandade, sorgligt.

Då är det väll någon smart som placerar en parkeringsplats precis utanför tullarna och bjuder på busstransport därifrån. Kanske en terminal där man lämnar och hämtar för att slippa åka genom tullen.

J.O
2010-04-10 10:43

Arlanda ökade sina passagerar siffror sist jag kollade…..med 87 flygbolag som använder flygplatsen och runt 170 000 rörelser om året så är nog inte intäkterna från biltullen så mycket i jämförelse.

MAK
2010-04-10 10:41

Jag kan hålla med om både för och nackdelar.
Men tyvärr har Arlanda ett koldioxid tak att ta hänsyn till, i och med att biltrafiken ökar, måste dom från 2011 börja skära i flygtrafiken för att inte koldioxid taket ska spräckas.
Och det är en flygplats, så det känns lite knäppt att dom måste ta bort avgångar/ankomster för att få in mer bilar till terminalen!?

Sen kan man ju diskutera för och nackdelar med biltull om man vill, men något måste nog göras för att få bort bilarna.

/ Mak.

Lottis
2010-04-10 10:37

Instämmer. Arlanda behöver tjäna mer pengar nu med vikande passagereunderlag. De kan inte höja landningsavgifterna mer med tanke på konkurrensen från billigare t ex Skavsta. Så visst kan de införa biltullar för att tjäna pengar. Inte är det för att rädda miljön. Så har Arlanda aldrig tänkt. Lfv har bara vinstintresse. Inget miljöintresse.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500