Konsekvenser
Vad kommer det att bli för konsekvenser för flygindustrin efter den senaste tidens flygstopp?
Personligen så tror jag att det kommer bli många konkurser, det är väl ingen hemlighet att många bolag hade problem innan askan.
Wiss air, LOT, BA, Cimber Sterling , SAS , Skyways , Air France/KLM ja listan kan göras hur lång som helst på bolag som har problem med lönsamheten.
Lufthansa med sina dotterbolag, Norwegian, Malmö Aviation, Nexjet och bolag som tex, Gottlandsflyg , Kullaflyg, Sundsvallsflyg, Östersundsflyg och vad dom heter alla dessa bolag som ingår i Sverige Flyg, hur kommer deras ekonomi att se ut när askmolnen har skingrats?
Jag tror att detta är den största smällen mot flygindustrin någon sin i Europa större än låg konjunkturer och 11 september.
Sedan alla företag runt omkring flyget, Catring, Flygbussar, Arlanda Express o.s.v, ja listan kan göras hur lång som helst, vi skall inte heller glömma LFV men där har man ju en morsa som kan skjuta in pengar.
Boenig och Airbus vad händer med deras order, när det kommer att finnas bättre begagnat på marknaden?
Sedan har vi ju hela Charter marknaden, den har väl i alla fall i Skandinavien klarat sig hyfsat de senaste åren, men hur är ekonomin i deras moderbolag?
Många frågetecken runt flygindustrin!
svar
Det beror HELT på hur länge det varar.
Vissa här i debatten tycks gå igång på katastrofer. Misstänker att ni är uppfödda på datorspel, TV4 och annan dummedia. Beakta gärna den tanzaniske mannen (se Lottis inlägg) och utnyttja tiden till att tänka efter lite innan ni spyr ut era svarta, förgiftande tankemoln.
Imorgon kommer nog varsel och uppsägningar på väldigt många flygrelaterade arbetsplatser. En del bolag struntar nog i att göra någonting. Är flyget inte igång på ett par veckor går de ändå i konkurs.
När ska läget gå över till katastrofläge?
Det är nog många makthavare och företagsledare som biter på naglarna nu. Hur länge kan detta hålla på innan börserna världen över skakar till? Det måste vara en lång kedja av företag som kommer att påverkas förutom de i flygindustrin. Det skulle vara intressant att se hur stort trädet skulle bli med alla förgreningar.
Vi kanske får se en flygkrasch på börsen.
Ja man kanske skulle satsa på att söka till tågen!
Kommer allt igång inom ett par dagar så kommer allt vara glömt snart och allt fortsätter precis som innan. Men kommer flyget plågas av framtida störningar och osäkerheten kring askan så kommer nog många att tveka att boka flygresor och satsar i den mån det går på marktransporter.
Sen kan man ju undra om ansvarstagande kommer att ändras efter detta, kommer bli stora hål i resp flygbolags plånböcker om de ska betala hotell osv osv osv för sina resenärer. Om det det inte ändras utan förblir som det är nu kan man ju räkna med att de kommer lägga på säkert en hundralapp per biljett för att ha marginaler. Gäller ju att allt i slutändan kommer påverka biljettpriset bara att ha de i åtanken…
Jag tror att SAS går i konken om det håller på några veckor. Så då har du ingen användning av ditt Eurobonus kort längre….. Satsa på en språkkurs 🙂
Skulle tro att det får stora konsekvenser för flyg bolagen och handlingbolag.
Det bästa vore att de som bestämmer, att fram till detta datum blir det inget flyga av
så de kan ställa av planen permitera personal som inte behövs. Om det bara är en vecka så är det enorma pengar de förlorar.Men det viktigaste är inte inkomst bortfallet utan utgifterna som inte kan täckas.Passagerarna kommer nog dit de skall
på annat sätt fast det tar längre tid,och de som inte måste resa kan stanna hemma.
Kom att tänka på en sak som en Städare sa till mig i DAR,(Tansania) när jag jagade på dom för att bli klar med nattchecken.
Varför stressar du så! om man sitter en stund går tiden sakta och man får leva länge. Om man sterssar går tiden fort och man dör tidigt.
Vad spelar det för roll om man trycker ned fel tangent någon gång eller missar en bokstav.Huvudsaken man använder rätt ord,och skriver så folk förstår.Det är inte avtalstexter vi skriver.
Nu kan man väl inte jämföra det här med 11Sep, då slutade folk flyga efter att luftrummet öppnats i USA.
Tror inte att vi får samma eftereffekt här. Men det kan bli tufft för många bolag om det håller i sig, vi får se under veckan.
Menar du catering, Wizz Air, Boeing, Gotlandsflyg, Nextjet, Sverigeflyg, någonsin o chartermarknaden mm?!