SAS konkurs närmar sig med stormsteg?
Hört mycket i tidningar om att SAS går riktigt knackigt just nu och jag skulle nog själv vilja säga att dem närmar sig med storm steg när planen står stilla.
Några idéer eller upplysningar om det här
Borde staten hjälpa flygindustrin som i andra industrier mot sånna här bakslag?
svar
Till Andreas: A330/340 har samma kropp och vingar 340 4 motorer 330 2 motorer ej av samma sort. A318/319 samma struktur men lite olika i klaffar roder system och motorer. A320/321 ganska lika men skiljer en del på klaffar roder och i vissa sytem.
Jag kan förstå vad Notsas menar med att sas är för fega men inte på grund av askan, en bra sak för bolaget skulle vara att försöka koncetrera sig på antingen Boeing plan eller Airbus eftersom de är ganska lika varandra då är service lättare och billigare, stämmer inte det??
+ a330 och a318 19 20 21 serien är väl i princip samma service bara olika storleker eller har jag fel??
Rätt RA
inte bara tre friska stater + även Wallenbergarna
starkare ägarstruktur i ett flygbolag finns ingenstans i Världen
Ryanair
nu tornar högen upp av obetalda räkningar,
Eurocontrol avgifter, redan gjorda landings, handling fees, leasingar, insurance etc etc
+ att för försäljningen på nätet har nu brutalt avbrutits
hela grund idén med kedjebrev raserar nu,
då nya intäkter i ökande omfattning ej strömmar in.
Ryan: alltid expandera är ju deras måtto, varför jo ovan förklaring.
Jösses vilken diskussion om ingenting det blev…
Ska vända mig till Notsas: Du sitter själv bakom spakarna förstår jag? Hoppas inte det…. sist jag satt bakom spakarna och hade väderradar igång så tittade den på vattendroppar…. men jag vet inte, kanske upptäcker torr aska också………
Tillgångar, anläggningar och utrustning är ungefärlig översättning av de 75 pocenten. I praktiken är det mesta flygplan.
De kontanta medel de redovisar är så gott som enbart de förskottspengar som folk har betalat för bokningar flera månader framåt. De förbukas i den löpande verksamheten varje minut medan nya kommer in. Det funkar alldeles utmärkt när verksamheten är igång. Kommer inga nya bokningar så förbrukas de enbart – och det oerhört snabbt. Det är inget sparkapital som byggts upp under lång tid och kan inte räknas till företagets soliditet av några som helst seriösa bedömare.
NotSAS du har ju uppenbarligen ingen koll heller, du får nog ta och läsa på kapitlet om väderradar en gång till.
Förlåt, kontanta medel ska vara 2,439 miljarder EURO.
Jösses RA, “Jag är inte vidare van att läsa ekonomiska rappprter på engelska” är nog minst sagt en underdrift… Sen när blev “plant” flygplan? Om du skulle besvära dig att läsa lite längre ner i texten kan du se att de “kontanta” tillgångarna är 2,633 miljader EURO den 31 dec 2009 och de finns hos Ryanair och Irland och är inte så karibiskt som du vill påskina. Att bränna knappt 1 miljard SEK på 59 dagar i januari och februari 2010 som SAS har gjort är nog en bragd som endast kan överträffas av deras blivande resultat i april om deras flygplan fortsätter att stå stilla.
Jag kollade det där dokumentet, Jan C. Jag är inte vidare van att läsa ekonomiska rappprter på engelska men det stor helt klart att de 75% av tillgångarna bestod av flygplan, byggander etc. Inte mycket att hänga i julgranen.
För övrigt är det tur att vi har myndigheter och inte NotSAS som bestämmer om man får flyga eller inte.
Kan du läsa RA…? För du har väl inga ekonomiska kunskaper att tyda siffrorna 😉
http://www.ryanair.com/doc/investor/2010/q3_2010_doc.pdf
SAS största svaghet är att dom är så jäkla fega. Varför inte ösa på nu när övriga flygbolag står på marken.
Alla som har suttit bakom spakarna (inte många här inne med andra ord) vetom att flygplanen är utrustade med väderradar för att kunna spåra dåligt väder längre fram på flygrutten. Askmolnet ligger inte som ett stort lock över hela sverige utan kommer stötvis så med väderradans hjälp skulle man lätt kunna flyga mellan molnen.
Förövrigt så gillar jag ordet stötvis i andra sammanhang också men då med ett kvinnligt sällskap.
Snart är SAS borta vilket ge mer utrymme åt kreativa flygbolag!
SAS har tre välmående stater som delägare och kommer inte att låta SAS gå omkull. Det utesluter inte att askan får ekonomiska konsekvenser som gör att man måste banta än mer.
Det där med att Ryanair har många timanställda är ett viktigt påpekande (de hyrs dessutom in från annat bolag). Det betyder dock inte att man saknar fasta kostnader. Flera hunda flygplan står stilla. Hela deras affärsidé bygger på de flygs hela tiden.
Det där med de har flera miljarder euro skulle jag gärna vilja veta mer om. Det är väldigt mycket pengar. Enbart en enda miljard euro är 10 miljarder svenska kronor. Du skriver det i plural. Har de verkligen lika mycket i kassakistan på sin karibiska ö som en mindre stat?
När har de redovisat detta kapital, förresten? Var har du desssa uppgifter från? Har du inte missat lite här? Dvs att deras s k kapital består av nya flygplan som just nu står still och där det inte finns någon vidare marknad att avyttra dem på om det skulle behövas (det är bara om de kan avyttras som de har ett verkligt värde).
Hans det är inga hemligheter det där, Ryanair är ett riktigt skitbolag att vara “anställd” i. Det är likadant om du skulle vara sjuk eller t.ex. bli gravid, ingen lön… Hade önskat att det var den här typen av bolag som gick under först, men tyvärr låter dom personalen ta smällen och klarar sig säkert bättre.
Har en gammal skolkamrat som jobbar som pilot på Ryanair med basering på Stansted. Pratade med honom i går eftermiddag, och han stod för närvarande helt utan lön. Ryanair har tydligen varit smarta att lägga all personal i bemanningsbolag, där man har ett system som innebär att Ryan betalar bemanningsbolaget efter att flighterna genomförts. Eftersom inga pengar nu kommer in, så finns inga pengar att betala ut. Han hävdade att de anställda fått ett ultimatum, antingen så går bemanningsbolaget i konkurs och de anställda mister jobben, eller så blir det totalt lönestopp fram till flygningarna kan återupptas igen. Tydligen var de flesta eniga om att det senare alternativet var att föredra.
Ved jag har förstått så behöver väl bolag såsom SAS som har personalen anställda direkt i bolaget betala ut lön ändå? Så rent ekonomiskt tror jag att SAS ligger rätt risigt till i förhållande till Ryanair.
Tobias, fortsätt med MS flight sim….
http://www.ryanair.com/doc/investor/2010/q3_2010_doc.pdf
Jan, jag vill gärna ha källa på det att Ryanair har så pass mycket pengar i kassan. För då hade väll andra lågpris använt exakt samma koncept?
Malmö Aviation och NextJet tror jag klarar sig ganska “bra”. Med tanke på att NextJet hade tillräckligt med pengar för att testa rutten Bromma London några månader utan problem, så varför skulle det gå sämre för dem än andra?
Med tanke på att SAS brände 1 miljard i Jan/Feb 2010, när de flög passagerare så lär de ligga mer än pyrt till nu när de inte får in något alls. Ryanair har en majortitet av de flygande på timanställning samt miljarder Euro i kassan så Thomas och RA får nog gråta krokodiltårar ett tag till 😉
Ja, det är lågprisbolagen som ligger sämst till – absolut inte SAS.
Cimber går omkull när som helst, askan bara påskyndar det som redan är uppenbart.
Hur man mår på Iceland Express just nu går det bara att spekulera i…
Ryanair, Easyjet och Norwegian kommer att påverkas kraftigt. Om askan varar några dagar till ligger de riktigt risigt till.
Till Turken: Läs på om samhälle, historia och demokrati. Sluta spy ut ditt svarta moln av okunnighet. Du gör dig bara till åtlöje.
Jag tänkte på ryanair och misstänker att dem kör lite av en så kallad marginalvinst på varje flygning, men cimber ligger väl redan illa till…
Men både Norwegian och sas arslar i norge, sas 2500 stycken
Kungen borde göra sig synlig nu och punga ut några miljoner… Vilket han har gott om, tack vare skattebetalarna.
Göra en insats för folket för en gångs skull.