Tyst från Norwegian?!
Ja, det är verkligen tyst från Norwegian i dessa tider! Bolaget brukar ju dunka ut nyheter var och varannan vecka, synas i press och media till förbannelse och Kjos tycks vara allas lilla gullegris. Jag tror att man har drabbats lite hårdare än vad man erkänner av askan och att pengarna sinar fort fort fort nu! Dessutom tycks det vara många interna strider mellan de svenska piloterna och de norska, och framför allt från företagsledningen i Norge. Det är iaf dålig stämning bland alla svenskar.
Jag jobbar på Arlanda och undrar bara när det ska komma ett bra svenskt bolag som kan konkurrera bort norsken!? Kan inte alla från FlyNordic ta sitt pick och pack och starta upp något eget igen?! Tycker det var bättre och roligare för några år sedan… Gillade FlyMe och hela det gänget! Var alltid trevliga.
OK, ett ganska innehållslöst inlägg, men det är väl egentligen alla inlägg… Men kontentan är väl att jag tror att det går dåligt för norwegian!
En som hoppas att norsken försvinner snart
svar
Håller med föregående talare..
Med tanke på tiden de verkar lägga ner här inne är de antingen arbetslösa eller Sas-anställda..
Och om man nu är en sån världsvetare om just flygbolag så är det väl på tiden att de visar var skåpet ska stå!!
RA-Airlines….
haha
Är det inte Thomas så är det RA… Lika tokiga båda två. Det vore intressant att se vilka galningar som verkligen ligger bakom alla dessa inlägg 😉
Mina damer och herrar.
“det är Du som är ett skämt M
du är ingenting har ingenting det är Din permanenta status”
Detta är alltså mannen som försöker starta upp ett flygbolag, förhandlar om leasing på en B767 för att flyga longhaul till Afrika.
Thomas, vårt egna flygorakel!
Ja, läskigt många destinationer där man kan hitta biljetter för 3-500 kr, både i maj o juni. Guld för passagerarna, men ser ju inte bra ut för bolaget. Har man tagit på sig en för stor kostym? Är det väx, väx, väx….och implodering som står på agendan?
Först tycker jag att det är tråkigt med sandlåde påhoppen, man undrar vad det gagnar debatten, min mormor sa att dumma personer skal tigas ihjäl och flera här på forumet borde tänka så!
Jag kan inte förstå hur man kan få lönsamhet om man säljer biljetter Stockholm-Edinburgh för 299:- och det är alla söndagar i maj och de två kvarvarande tisdagarna i maj även vissa avågngar i juni har samma låga utpris, visserligen ser returerna ut att vara lite mera belagda, men igen kan få mig och tro att det är lönsamt att flyga till Edinburgh för 299.- och man ”bara” får 600:- till 900:- för returerna, då gäller det att sälja smörgåsar och kaffe utav bara fa…
Thomas, du har inte funderat på att söka hjälp mot dina problem?
Du verkar inte helt frisk om man säger så…
det är Du som är ett skämt M
du är ingenting har ingenting det är Din permanenta status
Thomas, du är ett skämt. Punkt slut.
Mr M
det kallas marknadsföring säkert ett obekant ord för nån som bara tagit lönecheckar i hela sitt liv
Hi Thomas,
Apologies for the delay in responding to you, but I was out of the office at Indaba – our annual trade show.
While at Indaba, I met up with my contact from the South African Department of trade and Industry and he will assist in securing whatever info you might need, to and from Scandinavia to South Africa for you.
I would also like to introduce you to Verity Will who is our Global Trade Relations Manager who will also assist in securing information you may need.
I would strongly recommend a direct flight to SA if possible, as if you go indirect via Nairobi, you are going to battle more against indirect competitor airlines out of the whole of Europe (KLM, BA, Virgin, SAA, Air France, TAP, Emirates, Qatar, etc) which all have one stop over flights to SA.
I will send you the export data as soon as I have secured it. Please let me know what else we can assist with.
Regards
Fiona
Jo, Arlanda DC-8 kolla gärna in hans övriga inlägg på andra Norwegiantrådar i forumet. Det är snarare HONOM som du skall rikta kritiken angående åsiktfriheten. Han upprepar samma argument som alla Norwegians pressrelaser – därför PR-papegoja. Det är egentligen bara patetiskt. I ett inlägg så upprepade han samma sak 5 gånger. Det är övertydligt att han jobbar på Norwegian och har blivit intutad sitt religiösa budskap. Problemet är bara att ingen får protestera och slå hål på myterna. Då skräder han inte orden. Det finns andra här på forumet som vill härleda denna chauvinism till hans hemlands kulturella arv. Jag tror snarare att han är väldigt rädd för att själv förlora jobbet. Men någon respekt för denne Norwegiantaliban har jag nog svårt att uppbringa…
Kinge…, du är en av dem som tyvärr går på Norwegians PR-utspel. Det går något sämre för Norwegian är för SAS i realtid. Du måste jämföra förlusterna med omsättningen. SAS är många gånger större. Men det som är riktigt farligt är att Norwegian expanderar genom att köpa nya alltför stora plan. Varje månad kommer ett nytt och varje gång skickas samma budskap ut om att varje flygstol blir billigare att producera. Problemet är att de större planen väldigt sällan går att fylla. Varje månad växer antalet passagerare men varje månad växer antalet tomma stolar ännu mer. Då blir det inte billigare. Men ett ständigt expanderande företag med nya, stora plan är vad aktieägarna måste få höra för att Norwegian ska få in mer kapital (ständiga nyemissioner!). När investerarna inte får igen sina pengar kommer det att bli annat ljud… Se tråden “Norwegian blöder”!
Magritte, ditt typexempel är perfekt. Det är just sådana saker som enbart kan hända i Norge. Vill också påpeka att med ett land där pornografin blev frisläpppt först för tre år sedan är det inte kostigt att dess invånanare har en snävare inställning till pressfrihet och åsiktfrihet – fullständigt annorlunda än resten av den civiliserade västvärlden. Och mycket farlig…
En annan farlig sak är det mycket nära samarbete med oheliga allianser mellan alla maktgrupper i Norge. Det privata näringslivet, regering, statliga och kommunala myndigheter och viktiga organisationer av olika slag, överallt är folk ingifta med varandra eller så är hela syskonskaran utplacerade på lämpliga ställen. Det vi kallar för svågerpolitik i Sverige (nepotism) är snarast legio i Norge och korporativismen liknar Italiens.
Detta skapar ett klimat i Norge där folk håller tyst när det gäller maktmissbruk. Det är maktens män där vana vid. De förstår inte alltid att det fungerar annorlunda i Sverige. Det är därför som det ofta blir problem i affärer med Sverige. Samma sak gäller Norge-Danmark.
Lille Thomas.
Försök inte inbilla någon här att du försöker starta upp ett flygbolag. Du kan inte författa en text ordentligt och du skriver om dina planer på flygtorget. När du lekt färdigt med Flight Simulator, Monopol eller vad du nu pysslar med kan du ju ringa “RA” och anställa honom som analytiker eller något. Då blir ni säkert lika stora som BA, LH, Airfrance-KLM eller varför inte något amerikanskt bolag.
Men ett tips bara: jag tror inte RA godtar monopolpengar som betalning.
Dear MR M
Det är inte det att jag önskar Norwegian i KK tvärtom vill köpa anslutningsflyg av dom, men som sagt flyg är som all annan affärsverksamhet och fungerar lika, tillgång efterfrågan styr allt,
marknaden här uppe är ganska liten, trots att jag tror på SAS är de mkt svåra att förhandla med, om ex anslutnings flyg
Att SAS överlever beror självklart på ägarna, de är starkare än hos något annat flygbolag, den riktigt avgörande faktorn.
Det går bra med flyget till Afrika
vi flyger som planerat i Nov
förhandlar med en Svensk AOC holder om att köra på deras tillstånd, + har en del andra alternativ, förhandlar med flera leasingbolag om en B767 long range, som kan flyga direkt ARN-JNB
+ ska även flyga för ett Afrikanskt bolag LGW-PAR-JIB
har kontaktat Tintin på oxford för type rating offert på 767an,
är simulatorn kvar på ARN ?
Airbus idén är skrinlagd, för dyr, som ny flyger man inte dygnet runt, ska aldrig bli pressad att köra olönsamma flygningar.
Är inte engagerad i Africa crown längre, såg ingen realism i de andra killarnas planer, bättre köra själv och styra upp allt,
har nu en partner som har 9 plan i daglig trafik.
Tror inte på att köra igång ett eget Svenskt AOC i varje fall inte initialt,
för dyrt.
Tripoli olyckan exemplifierar väl det uppenbara,
ingen vill flyga med Afrikanska bolag, inte Afrikanerna heller,
ett Svenskt AOC står högt i kurs i Afrika, som jag tidigare nämnt.
Svenska tekniker där nere, Sv piloter etc.
Konsekvens, Ethiopean lägger ner sin linje nu i sommar från ARN.
Fick mail från Sydafrikanska transport ministeriet idag, de påpekade att en direktlinje är viktig, konkurensen från BA LH SN AF, etc
kul konstaterande, de engagerar sig verkligen i projektet.
Thomas ska nog akta dig lite nu.
6 månader kvar med Norwegian!? Det låter skrämmande! Uj uj.
Thomas, detta ska vi komma ihåg. Du har så fel så fel.
Hur går det förresten med ditt Afrika-bolag du har tjatat om på forumet? Inget AOC och inga pengar va? Det är du och FeelAir. Mycket snack och lite verkstad.
kingebinge eller vad du heter
jag ger Norwegian 6 mån,
SAS kommer att finnas kvar mkt längre än så
Det går bra mycket bättre för Norwegian än för SAS alla gånger, varför tycker du så illa om Norwegian för, det undrar man. Antar att du jobbar för en konkurrerandet bolag som det inte går lika bra för? Norwegian kräver i alla fall en massa miljarder från varken norska eller svenska staten, dom står på sina egna ben. Jag ger SAS max två år till, sen kommer dom inte existera längre..
I Norge, på matbutik, när jag skall betala med mitt Visakort: “Nej, du må ha ett norskt Visa!”. “Eh…jag har använt kortet över hela världen, Visa är internationell – just därför jag har det…”! “Nej, du må ha ett norskt Visa…” Ridån går ner fullständigt! Förresten, en matbutik i Norge är i sig en rätt tragisk historia – finns det NÅN??? välsorterad och inspirerande matbutik över huvudtaget?
Norge ÄÄÄÄÄRRR den sista Sovjetstaten, eller kanske den första! Hur man än vänder och vrider på det, så är det ett lillputteland med mycket starkt nationalism, som begränsar möjligheten för vidareutveckling genom influenser utifrån – det skapar en oerhörd “Kan själv”-mentalitet, som blir bägränsande och bakåtsträvande.
Varför kallar du norsken för PR-papegoja?
Man måste jo få presentera ulika åsikter och information om Norwegian, sjålv om du inte tycker om det! Hur kan du beropå att dig själv en troverdighet på detta forum?
Jag tycker du skal titulera SASflyer med respekt!
att man hoppas att det går åt helvete för andra! Hur tror du det annars är möjligt att få flygjobb i det lilla sverige som det faktiskt är! Nej bort med alla gnällspikar och rensa ur! Den enes död är den andres…