Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

flygolycka i Libyen

Tråden startades av thomas

Som sagt miljoner och åter miljoner i Afrika vill inte åka med afrikanska bolag
Afriqiyah Airways A330, bolaget grundades 2001 har ägts av Libyska staten, ramlar ner straxt innan landning idag, alla döda utom en 10 årig pojke.
En enorm marknad för ett Seriöst Svenskt AOC

Publicerad den 2010-05-12 17:58
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

thomas
2010-05-16 17:35

hej det var helikoptern som sattes ner på de uppblåsbara tofflorna jag åsyftade

kom precis att tänka på bordellen med de uppblåsbara barbarorna

Acorn
2010-05-16 16:39

FAKTA: Piloterna flög en manuell approach i marginellt väder. De behärskade inte denna utan tappade kontrollen och kopplade igen på autopiloten och initierade en go-around. Dock för sent och stjärten slog i och gick av. Därefter slog kroppen i och slogs i småbitar.

thomas
2010-05-16 11:52

tack mek 3 för infon

Om nu som i Norska Helikopterincidenten komposit på tailen var orsaken
hur ser långtids effekterna ut av att integrera komposit
cometerna körde man vattentank efter för att simulera tryck och hur metallen reagerade på detta
hur har man testat komposit ?

Mek3
2010-05-16 00:41

Till Tomas angående “nitar aluminium har fungerat bra, var några cometer på 50 talet som gick åt innan man fick klart för sig tjocklekar etc.” Nja, inte helt korrekt. När man nitar aluminiumet så har man först på ett lager epoxy lim, även kallat “smack” i mekmun. Det är mycket belastningar just limmet håller, nitarna tar upp belastningar också men skulle du bara nita två plåtar skulle det inte funka.

Det har hänt flera gånger att plåten lossnar från sin plats pga dålig vidhäftning vid montering av plåten, många faktorer som ska spela in (härdning, temp osv) t.ex den 737:an som fick sitt skin avrivet i hawaii för många år sen hitta man dåliga limningar på, så det är inte enbart nitarna det hänger på.

thomas
2010-05-15 09:21

Till P

tack för en intressant och uttömmande redogörelse av de incidenter som jag initialt nämnde

Ja vädret är ett spöke som är svårt att hantera i vissa situationer,
har orsakat massor av olyckor

men människan (piloterna) har även lyckas överlista svåra scenarier
och det är troligen tusentals

Ok, air India olyckan eller JAS eller den andra airbusen som gick ner ner i skogen i Frankrike.
Tror fortfarande på programmerings fel, men det erkänns aldrig.
Stämmer flyguppvisningen, här hör man tydligt att motorerna drar igång fast för sent, är det fastställt att piloterna drog på för sent ? jag har svårt att tro att nån gör ett sånt misstag

Komposit utmattningen, helikoptern i Nordsjön,
Helikoptern var inte speciellt gammal
skulle vara intressant att få kommentar på
om det är så att det är svårt att integrera komposit metall lim etc långsiktigt
då lever vi alla farligt, har sett den kommentaren på just den incidenten, nitar aluminium har fungerat bra, var några cometer på 50 talet som gick åt innan man fick klart för sig tjocklekar etc.

Materialutmattning visar sig hela tiden alla Ryska 25 30 35 års gamla plan som störtar, 2 på en vecka i Iran, de ramlar ofta ner, hur många olyckor som helst, har inte sett haveriutredning på dessa, nån som vet ?
Många av de planen har aldrig ens varit i närheten av en D check
Ryssarna bara flyger. Har ett exempel nu på ett bolag som flyger IL 18 och Antonov 2 i östafrika, de har påstått att de har maint bas i DXB men när jag insisterade att se den var den plötsligt en militär hemlig installation, lögnare de riskerar livet på folk, ofattbart.
Bra EUs black list, varför har inte FN en sån som omfattar hela världen eller i varje fall deras medlems länder
Operera på ett Svenskt AOC med Sv tekniker piloter etc. i Afrika blir en jätte business det går att bygga upp ett flygbolag med hundra tals plan, hur lätt som helst.
Av en enkel orsak ingen vill dö.

ATPL
2010-05-15 06:50

Mycket spekulationer är det. Här kommer ett tips på en spekulation till. Om någon intresserad skribent kollar upp rådande väder vid tidpunkten för haveriet samt vilken slags inflygningsutrustning som aktuell bana är utrustad med, så kanske vederbörande kommer fram till att likheterna med det polska haveriet är påfallande.
P.S. Jag är inte heller någon stor fan av AB styrsystem, men det tycks ju ha funkat hyfsat i många herrans år nu. D.S.

P
2010-05-15 02:16

Jag har kanske vinklat mycket på den mänskliga faktorn. Mänskliga faktorn är onekligen orsaken till många tillbud och olyckor, MEN lika många gånger har människan räddat sig ur allvarliga situationer som utan mänsklig påverkan garanterat lett till en dödlig tragedi. Vi är fortfarande VIDA överlägsna alla datorer och manicker i vår förmåga att Tänka, förutse, planera och ändra oss, så troligen kommer bemannade flygplan att finnas kvar under överskådlig framtid.

/P

P
2010-05-15 01:49

Hej,

Ska försöka ge så neutrala och objektiva synpunkter som möjligt.

Angående Lufthansa
Preliminär officiell incident rapport:

Preliminary reports indicate that maintenance performed on one of the aircraft’s two elevator/aileron computers (ELAC) immediately preceding the incident flight inadvertently created a situation where control inputs to the captain’s sidestick were reversed.

Detta har hänt flera gånger med vanliga flygplan där man felkopplat stålwirarna till rodren. Mycket allvarligt, men händer. Skulle inte vilja kalla detta design fel eller dåligt flygplan utan snarare Human error igen kanske?

Airbus under flyguppvisning:
Först vill jag påpeka att dessa flyguppvisningar ALLTID är förknippade med större risk än vanlig flygning, även med professionella testpiloter vid spakarna. Man flyger på marginalerna för att imponera på presumtiva kunder. Det finns ett system som heter Alfa floor protection, mycket kort innebär det att motorerna automatiskt ger full gas om du understiger en viss fart. Om jag ej minns helt fel så var detta system vid denna tid programmerad så att den EJ skulle ge full gas AUTOMATISKT under 100 fot radarhöjd. (Flygplanet ska ju landa). Ett möjligt scenario är att den mycket erfarna piloten kanske hade annat att tänka på/varning/störning m.m och gasade fullt MANUELLT ett par sekunder för sent. Som du ser/hör på videon så är det full gas på maskinen men tyvärr lite för sent. Kanske human error inblandat?

Air France Airbus.

Jag hatar att spekulera i olyckor innan den officiella utredningen är klar. Men låt oss ta ett hypotetiskt scenario. Först väder. Åskmoln runt ekvatorn i detta område rapporterade till en höjd av 58000ft! Du förstår säkert vilket energi innehåll dessa bjässar till molnformationer har. Här kommer du kryssande med din Airbus (som har en max höjd på 41500 ft) så du kan ej flyga över så du måste flyga runt. Det är natt, Radarn visar rött och gult överallt, du försöker hitta den bästa vägen genom detta inferno. Det skakar o hoppar, bländas kanske av blixtar då och då. Autopiloten är på och sköter sig efter förhållandena bra. Som jag skrev tidigare så är INGET flygplan byggt för att klara ALLT väder, precis som båtar ej klarar ALLA vågor. I de flesta moderna flygplan så finns det 3 separata system som mäter fart, höjd attityd osv. För att autopiloten ska vara happy så jämför den signalerna från de olika systemen och så länge de överenstämmer så tänker den OK allt väl jag håller de värden piloterna matar in till mig. MEN om värdena SKILJER sig (kanske pga extrem isbildning i dessa extrema moln på pitot/static system) då säger vår kära autopilot HALLO ni ger mig OLIKA värden då vill jag ej vara med, jag kopplar ur, ni får sköta er själva. Nu sitter piloterna där i kanske mycket kraftig turbulens, det är natt i moln med OLIKA farter / höjder på sina instrument, kanske alla 3 visar olika? vilket ska jag lita på? Under tiden bankar flygplanet i en dödlig spiral och kraschar. Hemskt, mycket hemskt scenario, men detta har också hänt många gånger tidigare med “gamla” flygplan utan fly by wire. En olycka händer aldrig av en enda orsak utan man brukar tala om Swiss Cheese, när alla hålen i osten radar upp sig så sker olyckan.
Kanske scenariot i ett bolag börjar med att spara bränsle, man har bränsle den rakaste vägen, ej flyga runt halva atlanten, Piloter flyger max tjänstgöringstid och minimum vila, man är jetlagged, arbetar under dygnets alla timmar. Man flög väst ena dagen coh österut nästa. Hjärnan är lite seg ibland klockan 3 på natten osv.

Hoppas det ger lite eftertanke. Jag är också mycket medveten om teknikens begränsningar men det är faktiskt ganska sällan idag som en vinge bryts av eller flygplan exploderar i luften (OK TWA gjorde det) men det är sällan.

/P

thomas
2010-05-14 20:30

det var Lufthansa, goggla,
var det LH piloterna som plötsligt fick för sig att flyga avancerat ?

var det air france piloterna som flög ner i skogen på eget initiativ ?

fly by wire innebär att datorn bestämmer över joysticken ok
efter dessa olyckor kan man overrida eller hur ?

kolla även haveriutredningen på helikopter incidenten i Nord sjön
det var komposit materials utmattning som orsakade.

lite skrämmande tanke, ska bli intressant att se varför air france planet över syd atlanten plötsligt störtade.

vet att det läggs ner enorma summor på teknisk flygplans utveckling
det gjordes det även på luftskepps konstruktionerna på 30 talet

P
2010-05-14 19:43

“kärran som plötsligt av eget initiativ la sig upp och ner inför inflygningen till Moskva, det var helt klart programeringsfel”

Bland det dummaste jag läst. Tror jag ska programmera in en loop i FMS på nästa approach:)

AIRBUS och BOEING (777, 787) har fly by wire. Airbus har valt att byta ut ratten mot en spak. Det är inte några större konstigheter med det. Flesta militära flygplan har också fly by wire.
Och vad är exakt fly by wire? Jo istället för ett rör fyllt med olja så är det en elektrisk ledning som styr enheten som rör rodren fram och tillbaka, upp och ner. Det är ej krångligare än så!!!
Som pilot kan du ej felprogrammera flygplanets grundläggande flygegenskaper. Däremot kan du såklart programmera fel inflygningstyp eller flygplats, du kan trycka in fel vikter osv. som i vilket annat flygplan som helst. Kallas Human errror för er som ej känner till detta, som förövrigt är den vanligaste orsaken till tillbud och olyckor idag PÅ GRUND AV ATT den tekniska utrustningen ex BOEING, AIRBUS med flera är så driftsäker idag.
BEGRÄNSNINGAR: Det finns inget flygplan som klarar av den VÄRSTA isbildning som uppmätts, det finns inget flygplan som klarar av den VÄRSTA turbulens som uppmätts. Hur löser man detta? Jo nåt som kallas Piloter! De har genom sin utbildning, erfarenhet och magkänsla, tekniska hjälpmedel kunskapen att undvika dessa områden, förutse och planera för alternativa åtgärder osv. 100% säkerhet finns ej någonstans, och de få tillfällen då något går snett kallas olycka. Att på ett barnsligt och okunnigt sätt säga att ett flygplan är “dåligt” eller felkonstruerat visar på en fullständig okunskap om det ofantliga forskning, utveckling och design arbete OCH kontinuerlig uppdatering av system/procedurer som sker hos tillverkare och operatörer.

/P

thomas
2010-05-13 10:22

ja nu denna +air yemenia var det en 310a? utanför comorerna +
Air france i sydatlanten
+ 321a flyguppvisningen i Par + en i Indien + i skogen i Frankrike
eller kärran som plötsligt av eget initiativ la sig upp och ner inför inflygningen till Moskva, det var helt klart programeringsfel
det enda positiva med Airbus är Hudson river,
men det var helt besättningens förtjänst att det gick så bra
ska inte motorerna klara några fåglar?
kan det vara så att komposit och fly by computer inte är så lyckat
tyvärr får man aldrig reda på de verkliga orsakerna, de arroganta fransoserna erkänner aldrig, har inte gjort det i ovan fall.
Ok nu använder även Boeing composit och lim,
var en helikopterolycka off shore nära en Norsk oljerigg där kunde konstateras att kompositmaterialet dukat under, vilket förorsakade failure i tailen, där hann den skickliga besättningen luftfylla tofflorna och sätta ner mjukt alla klarade sig.
Kompositen kommer att orsaka många flygolyckor de kommande åren

Vad kan ha hänt?
2010-05-13 09:07

Är det någon kunnig som har en teori om vad som kan ha hänt?

Slut på bränsle?

Tekniska problem?

Felnavigering?

1
2010-05-12 21:31

Andra A330-200 på mindre än ett år som går under.

ATPL
2010-05-12 21:10

Det var väldigt många flygexperter (speciellt om afrikanskt flyg) i den här tråden.
En vis man sa: “Bättre och hålla tyst och låta andra tro att man är en idiot, än att öppna munnen och visa att de hade rätt”.
För övrigt fick jag för mig att tråden skulle handla om “Afriqiyah Airways” haveri.

thomas
2010-05-12 20:57

Vet att Du Lottis arbetat många år i Afrika, ja det går
om man har Svenska tekniker superv. självklart Sv piloter etc
min partner som jag samarbetar med flyger i det svåraste området, utan regering med inbördeskrig, under 14 år utan en olycka, flyger 2 B727C och B737 200, 300 även Ryska IL 18 och Antonov 2 plan med Ryska besättningar (ändrar på det nu) + att vi arbetar på en linje till Europa på ett EU/Svenskt AOC, det går inte ens att fila en färdplan in till landet, ändå trafikerar vi 5 städer dagligen i detta land. Nån flygbolags direktör som kan slå det rekordet?

lottis
2010-05-12 19:55

Den erfarenhet jag har av Afrika så måste man ha en Supervisor som övervakar handlingen,och styr upp den.Och Europeiska tekniker , piloter och purser.

Gramse
2010-05-12 19:47

Ett seriöst ja…
Och som vill operera i Afrika. På afrikanska flygplatser, med afrikanska handlingbolag etc etc.

Vi får väl se.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500