Fega flygvapenpiloter?
Enligt DN:s artikel:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsmakten-inte-olampligt-att-flyga-regeringsplanen-1.1096571
verkar svenska flygvapnets piloter ovilliga att flyga till Afghanistan.
DN påstår: “Vi har fått uppgifter om att besättningen känt sig tvingad att åka eftersom de varit rädda för att förlora sina jobb, trots att de inte känt att det varit säkert”.
Trodde i min enfald att svenska staten betalat dessa piloter en mycket kostsam utbildning och en förhållandevis hög lön just för att flyga under “krigsmässiga” förhållanden (som många civila flygoperatörer, även svenska (!), bedömmer som säkra att flyga i) . När det är dags att leverera så tvekar de.
Om nu någon svensk flygvapenpilot tvekar att utföra det uppdrag som ålagts dem, skall de lämna in sin avskedsansökan utan dröjsmål. Ömfotingar kan vi vara utan i den här branschen.
svar
Tigrinnan skrev:
“Är lika säker på att andra flygtyper än just 39:an, skulle genomföra flygningar med en större risk för både passagerare och besättning likaså, OM situationen nu kräver en sådan transport.”
– Flygplanet flyger och inte piloten?, situationen ställer krav som inte verkligheten kan uppfylla?
“Än en gång slår jag ett slag för att psykologiska tester bör införas som ett krav. Likt försvarsmaktens på den civila marknaden.. Tror helhjärtat på att flygsäkerheten skulle öka markant. I attityd om inte minst.”
– Jag tycker att det är riktigt fult att hålla på som du bara för att få stöd för pyskolågiska test (det är inte ditt utseende jag pratar om).
– Flygsäkerhet är en del av behovspyramiden för flyget, om folk tror att det är farligt att flyga så reser de inte. Flygsäkerhet bedöms aldrig efter ökning/minskning utan efter acceptabla nivåer.
Avitrams : Läste att Mona var i Afganistan så din önskan uppfylldes delvis.
Själv fick jag vara utkik efter LV eld när vi flög nedsläkt med DC-8 över Golan på väg till Bagdad,där fick vi flyga in visuellt på natten.Det var lite problem för motorvägen och landnings banan låg pararellt men nån km avstånd.och det var motorvägen man såg först.Det var min uppgift att se till att piloterna landade på rätt bana, (eftersom jag var med på varje flight dit)Samtidgt som Scud-meliserna slog ner en liten bit utanför flygfältet,som Iran skickade dit.När man gjorde natt checken så skakade marken varje gång en messil slog ner.Sista flighten ut var med Ambasad folk och andra västerlänningar, (ambasadör var då Arne Thoren).Som sagt, våra piloter var inte byxis utan utförde sitt jobb bra.
Med tanke på nivån i kommentarerna hoppas jag att flertalet av er endast är bittra wanna-be’s! Att vara pilot är att vara en tänkande individ med stort ansvar! Detta skall även avspegla sig i den intellektuella nivån efter JAR-FCL-proven. Bortskämda flygpojkar med amerikanska köpe-cert och som sen flyger en 20 år gammal rysk harv mot Mazar bara för att logga flygtid borde egentligen fråntas sitt cert pga bristande omdöme! “Soldater”, såsom G.I. Joe, som försöker dölja det faktum att han aldrig antogs till att bli stridspilot och nu i bitterhet talar om ordervägran bör ta sig en allvarlig funderare över risktagande!
Till er alla ger jag en rekommendation att läsa in er på fakta och inte bara uttala er utifrån vad som står i tidningen… En riktig pilot ser först till att ha fullgott beslutsunderlag INNAN denne tar beslut eller uttalar sig!
Heter du Hans Gordon egentligen, Tiger?
Vad skulle ett vettigt tillvägagångssätt vara då? Kicka alla utan test? Avskilja ATPL studenter utan test? Var ska man dra gränsen? Du är ute på lösa boliner Tiger. Blicka bort över Atlanten. Förekommer tester där? Varför har USA världens näst lägsta olycksstatistik i världen?
Det är nog inte jag av oss två som ger ett bittert intryck. Även om det må vara en het potatis så tror jag mer på argument istället för att falla in i pajkastning som helt saknar relevans, men som är väldigt lätt att ta till..
Ett av det starkaste ledorden inom flygindustrin är ordet säkerhet. Att försöka likställa människor med samma egenheter och egenskaper för att tackla olika situationer är löjligt. Alla reagerar inte lika. Alla har inte förmågan att skapa musik, räkna avancerad matematik eller springa 100 m under 10 s. Vad det nu må vara.
Kan man någonting så minskas svårigheten för uppgiften. Det är först när man står inför ett helt nytt moment, där rutinen frångås som bland annat stress sätter in. Som tenderar att öka lavinartat, itakt med antalet uppgifter som ska lösas i rådande situation. Det är väl inte mer än en självklarhet att en pilot bör kunna agera någorlunda i sådana situationer. Jag är säker på att jag talar för samtliga passagerare likaså i mitt påstående.
Jag tycker att dessa psykologiska tester bör införas som ett krav, för alla som vill fortskrida med utbildningen mot ett cpl. Man bör nå upp till vissa kriterier. Att då genomgå dessa psykologiska tester en gång, ser jag inte som konstigare än att man måste genomföra medical år efter år. Därigenom ökar säkerheten och standarden inom flygyrket.
Sedan passar jag på att be om ursäkt för att jag gled ifrån ämnet i tråden.
“Pyskolåger” skall hjälpa sjuka människor att bli friska och inte friska människor att bli sjuka, vilket tyvärr verkar ha hänt här i några fall. PUNKT.
Vill bara fästa eder uppmärksamhet på att tråden startades för att diskutera hur feg man som flygförare i svenska flygvapnet skall tillåtas vara.
Bitterheten i Tigers avhandling lyser igenom. Du är väl helt enkelt frustrerad över att andra sitter på jobb (En del utan test) medan du sitter hemma och pussar på ditt diplom från Hans Gordon och kör 3-vägstruck på dagarna..
Jag har flugit i 9 år och har nått insikten att ett testbatteri inte kan ge några klara och idiotsäkra resultat. Jag har flugit med kaptener som inte kan sidvindslanda, men som ofta för på tal att de minsann fick ” Excellent” av HG.
Hej “Den anonyme”. Självklart har ett mynt två sidor. Så än en gång. Det finns säkerligen dessa personer som klarat testerna men är fortfarande ej lämpade som piloter. Men tror det finns desto fler som är lämpade för rollen som pilot och som just genomfört dessa tester. Det är en genomgående negativ bild du skapar i ditt inlägg och det gör att man funderar på varför så är fallet.
Men dessa tester bör väl vara vetenskapligt utformade. Tror att psykologi ligger under humaniora, så jo. Men det kan säkerligen någon annan svara på som är mer insatt.
Men en tanke kan vara att det är psykologer som tar fram dessa prov i ett försök att utvärdera stresstolerans, Helhetsintryck/rumsuppfattning, minne, personlighetsbedömning/attityd osv. Hur de tar fram testerna? Inte en aning. Uppdateras dessa regelbundet?.. Igen.. Inte en aning. Men antar att människan inte utvecklas allt för mycket i tiden. Så dessa tester som din “far” utförde håller säkerligen för “dig”
Själv tycker jag att det är ett hyggligt instrument att tillgå. Dessa belastar vederbörande bl.a. med multipla uppgifter vilket skapar en överbelastning. Är den tillräkligt hög tenderar sinnena och tankeförmågan att blockeras och personen tenderar att “stelna”. Uppstår då en situation utöver den dagliga rutinen med just hög arbetsbelastning och jag tror att en person som genomgått dessa tester har en större chans att ordna upp den, jämförelsevis någon som överbelastas lätt. Tex vid en nödsituation
Rumsuppfattningen går lite i hand i hand med den övre stycket. Att kunna tyda instrumentet och visualisera hur planet ligger i lufthavet och förhållande till banan. Det går säkert att få kontakt med något av dessa testcentra för att höra vad de har att säga om alla moment.
Men alla kan ha en dålig dag och således misslyckas pga det. Kanske brist på sömn kvällen innan. Så självklart. Dem är inte optimala.
Håller med om att det finns en självsanering på vägen till pilotyrket. Men det finns även svågerpolitik och kamratanda som även leder dit. Det tror jag en hel del piloter har sett genom åren. Vilket innebär att det kan komma igenom en hel del som ej sig bör och varför chansa från första början? Det bör ju finnas ett skäl till varför en del bolag använder sig av dessa tester, inklusive försvaret.
Och jag tror att samtliga av er som inte genomgått dessa prov är säkert mer än lämpade som piloter… Men det kanske kan vara bra att införa som krav för framtiden.
Gordon då, vad är det för fel på dem?
Har bara blivit testad av Interpersona, så jag känner inte dem så väl.
Vilket skönt ironiskt inlägg om Interpersona och Gordon, drog ingång en diskussion.
Personligen tycker jag dom där testerna är totalt och fullständigt nonsens. Jag menar hur länge har inte interpersona använt sina gamla tester, ljudband och tipsrader!?! Det är 2 gamla kärringar(kanske 3?) som tar hutlösa summor för att evaluera dagsform och ingenting egentligen. Jag har träffat så mycket människor som klarat dom där testerna galant men som absolut inte borde gå nära ett flygplan. Sedan finns det piloter som har misslyckat med testerna men ändå är kaptener idag!
Dem som klarar testerna då, ja men vad för mätvärde ger de egentligen?
Är det vetenskapligt utformade tester?
Uppdateras dom regelbundet?
Vad för kontrollorgan finns?
Man kan kort säga, snedvriden verklighetsuppfattning ger ett snevridet resultat!!
vad ska man dra för slutsats av det?
Om ni verkligen måste göra testerna(kanske ett bolag kräver det) gör dom då, men försök att hitta ett annat godkänt företag än hycklarna på interpersona!
Det kommer finnas och finns så många knappnålsögon som dom flesta ändå måste ta sig igenom på vägen till pilot. Så det sker en naturlig självsanering på ett eller annat sätt!
Ok, Bra Tiger.. Det brukar ju inte vara så när folk väljer att skryta med det på ett anonymt forum. Men du kanske har en Porsche GT3 också?
Jag har verkat i branschen sedan 2001 och har gjort Gordons tester en gång. Kan dock inte säga att jag hade gjort det idag, om jag hade börjat med flyg idag… Den machostämpeln som diskuteras gör sig ganska väl synlig här inne också. Jag tycker mig se ett antal med denna..
Jag tycker vi lägger ner hela diskussionen och skickar ner Mona Sahlin till Afghanistan så att hon kan lösa hela konflikten. Go Mona!
Eller..!?
Det var inte alls det jag fokuserade på med mitt inlägg. Självklart behöver det inte vara så att en som tagit del av psykologiskta test är bättre lämpade som pilot än någon som inte gjort. Men med det sagt. Vad anser du själv om dessa prov och samtal med psykolog. Blott nonsens? För varför ska man dribbla med nummer och figurer, Det har väl inget att göra med flygning. Eller?
Det jag reagerade över var den matchojargong som uppstod. “Fega och inkompetenta” “Saknar mod”.. Är det rätt attityd att ha som pilot? Jag tror att det finns en möjlighet att upptäcka personer med just sådan attityd genom dessa samtal och tester.
Iövrigt så var det senaste inlägget inte mitt… Men han/hon har rätt.. Jag har störst : )
Tror det va Chuck Yeager som tyckte att Svenska militärens piloter var bra utbildade men alldeles för försiktiga. Sitter det många Talebans med värmesökande missiler på inflygningsområdet? Tur att Amerikanarna sköter det mesta när det gäller militära insatser. Skulle blett skammen om Svenska militären försökt nåt med behov av lite agressivitet. Kommer “bättre fly än illa fäkta” från Svenska militärens manual? Kul när man ser Amerikanska enmotoriga helikoptrar fara omkring över Bagdad med 4 gubbar sittande på skidden. Fyyy…
Haha Pilot, tur att du inte ser Ironin i det inlägget :-D…. Du kanske är en av dem som är “godkänd”? Kanske dags att lägga ner dina cert, det är en av Interpersonas krav på en pilot. Att han ska ha en korrekt rumsuppfattning som då innefattar ordet Ironi……………..
Jo, du kanske har rätt, fast jag kan ju lika gärna dra ner byxan och visa att jag har störst penis..
Tiger, du är ju löjlig. Är ni bittra för att ni har jobb? För att andra som inte har ett bågtest flyger på bolag? Gordon och interpersona är enbart korrumperade institut. Det finns många piloter som flyger dåligt som as som har ett godkänt test därifrån. 🙂 Det också extremt många utan ett test som är bättre än en pilot med ett intensivtest. ” Flyger som gudar” Du är ju patetisk. Haha!
Detta handlar nog inte om feghet, utan mera om ett Flygvapen som drivs som en flygklubb. Man har inget bra ”trackrecord” i FV helt enkelt. För den som letar så finns det bra mycket som sopats under mattan genom åren. Så blir det nog även med denna händelse.
Har dock svårt att se det fega i att FV skulle vara ovilliga att flyga till Afghanistan, under dom rådande förutsättningarna. Har man inte rätt utrustning och hjälpmedel så finns det ingen anledning i att riskera livet i fredstid för något generalsbesök i främmande land. Jämför detta med den Polska presidentens olycka nyligen i Ryssland.
Jag håller med dig, varför låter vi inte interpersona eller gordonconsulting evaluera alla civilia piloter så får vi rätt person på rätt plats…. Jag menar, pskylogtesterna är det bästa verktyget vi har att tillgå! Alla piloter jag har träffat som har fixat testerna har varit sjukt bra på allt inom flygyrket!
Flyger som gudar, tar alltid rätt beslut, har logiskt och konkret tänkande i samtliga beslut dom tar.
Mvh en som klarade testerna med bravur!
Hotbilden mot G4 måste vara extrem!
In till Mazar flyger många olika flygplantyper varav hälften minst är civila och utan motmedel
Jag fattar fortfarande inte hur dom kunde sabba nosstället på G4, vart dom beskutna eller??
Det finns både ILS och TACAN på flygplatsen.
G4 står inparkerad på tyska militaära sidan så där får den nog stå i fred.
Kan inte låta bli att säga det FV inte vill att jag ska säga, har nog flugit fler gånger in till Afganistan än någon av FV´s G4 piloter, hi hi hi.