SAIL på långlinjerna
Hört ett löst rykte om att SAIL i framtiden skulle kunna ta över ett (eller flera) flygplan i långlinjeflottan.
Vilka vinster skulle SAS kunna få med ett sådant drag?
svar
“at”pf, jeg mente Malaga, beklager, skrev feil her om dagen, men det er jo greit å få vite at det kuttes for SAS’s del kraftig på spanske destinasjoner…..
Den tänkta EI-SII (MSN 8404) får registreringen SE-RON.
Som nämnts här tidigare kommer EI-SIH (MSN 8350) att få registrering SE-ROP.
Den planeras för övrigt att levereras idag, 28/8.
Googla, Alicante kuttes varje höst.
I dag er det, for Norges del, annonsert i media at SAS bl.a. kutter flere ruter til/fra Alicante, som vel er fløyet, eller tenkt fløyet av SAIL.
Ja det stämmer – internt kom informationen i förra veckan.
De närmsta två planerade A320neo leveras med SE-reg istället för till SAIL =)
SAILs 8:e 320 EI-SIH blir istället SE-ROP (Eldrid Viking) återkommer med 9:e dvs EI-SII. som antagligen blir SE-ROR…
Det har även ryktats (möte i CPH) att LHR-basen kommer läggas ner och att man enbart kommer fortsätta med AGP…
Vinterns trafikprogram är inte lika “ambitiöst” med SAIL längre, verkligheten verkar ha kommit ikapp även Frösunda nu. 😉
… frågar ni mig så är det här början på slutet för SAIL-sagan efter sommarens katastrof
Tur att gamla hederliga main finns kvar för att rädda ansiktet på de som tagit besluten….
Det har stått på flere nettsteder at de siste 2 bestilte A-320Neo til SAIL, ikke vil leveres dit, men til Mainline SAS, fordi der finnes piloter !
SAIL har fått en lite trög start, men utvecklingen går inte att stoppa.
Om några år har vi även tveklöst några av långlinjeflygplanen överförda till SAIL.
Självklart är det inget som sägs högt nu, men det kommer att hända, tro mig.
De (med insyn) som hävdar att inga sådana tankar och planer finns talar inte sanning.
Slngning av besättningar som har AGP eller LHR bas är inget problem i sammanhanget.
“Big picture” för SAS koncernen blir det säkert en bra lösning när allt väl är på plats.
SAS är ett företag, ingen ideell kulturhistorisk förening.
Blir svårt med incheckning på LHR 50 min innan, passivflygning upp till Köpenhamn på två timmar och sen ytterligare en timme innan avgång. Blir ungefär fyra timmar arbetstid innan man kommer iväg vilket begränsar möjligheterna ganska mycket. Självklart kan passivöverföring göras dagen innanoch sen in på hotell, men då försvinner en arbetsdag plus hotell för alla vilket gör det dyrt och ineffektivt. Crew base på Köpenhamn? Grattis till danska kollektivavtal.
Går rykten om att SAIL ska läggas ner…
“Ja, det vore nog bättre för deras ekonomi.”
Vad grundar du det uttalandet på?
ABC, så du mener det er rom for en andrefrekvens OSL-EWR v.v.
Dagens SK 907/8 har sannsynligvis så mye pax at en A-330 må anvendes.
SAIL utför SK flygningar för SAS på SK prefix, och eftersom överflygningstillstånden är utfärdade för SK (SAS AOC) så finns det inget hinder för detta, inte ens i Ryssland.
De första SAIL långlinjeflygningarna blir över Atlanten.
Men det kommer att dröjs en stund.
Först ska Neo-trafiken med crewbasen på LHR och AGP fungera, och där är en bit kvar.
Ja, det vore nog bättre för deras ekonomi.
Gissar att deras A320Neo borde klara av CPH-BOS/WAS, OSL-EWR och trafik till DXB?
Säg inte det…. inte omöjlighet heller att det ruska avtalet kommer se lite annorlunda ut snart… 😉
Kan säga direkt att det inte kommer hända. Linjerna till Asien är helt beroende av avtal med Ryssland som är för SAS AOC. Se hur det gått för Norwegian.
Långlinjeverksamheten är för liten för att dela upp USA linjerna.
De kanske ska fokusera på att bemanna och flyga de få flygplan de redan har till att börja med….
Sämre villkor hos personalen, dvs billigare arbetskraft.