Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Roger

Tråden startades av SPF varslar om strejk

Svensk pilotförening har varslat om strejk på regionalflygbolagen Avia Express, Avitrans Nordic, Golden Air och Svenska Direktflyg.

Strejkvarslet gäller 27–28 maj och 7–9 juni.

En av huvudfrågorna i förhandlingen har varit piloternas anställningstrygghet.

”Några av flygbolagen har sagt upp alla sina fast anställda piloter och vill ersätta dessa med kontraktsanställda piloter eller med bemanningsföretag. Pilotföreningen har krävt att parterna skall vara överens om eventuell inhyrning av piloter”, skriver Svensk Pilotförening i ett pressmeddelande.

Piloterna har ställt krav om reglerade villkor för olika anställningsformer, regler för övertidsarbete och krav på en löneutveckling i paritet med övriga svenska arbetsmarknaden. Arbetsgivarsidan har krävt försämringar av nuvarande avtal i storleksordningen 30–40 procent enligt pilotföreningen.

Medlingsinstitutet har informerats om varslet.

/TT

Publicerad den 2010-05-17 17:09
Skriv ett svar
Antal svar: 104

svar

?
2010-05-24 10:17

Varför nedvärdera turboprop? Trivs väldigt bra i Saab 2000, fin instrumentering och hyfsad prestanda. Säkert en anorlunda upplevelse att flyga en stor jetkärra, men jag är glad var dag jag går till jobbet. Hoppas vi kan bibehålla en en positiv inställning här på forumet, det blir så mycket trevligare läsning då.

ar
2010-05-24 08:14

En pippi som gnäller får åka propeller

Den tröttörade
2010-05-24 01:03

Jag tror de flesta glömt!

Svensk pilotförening har varslat om strejk på regionalflygbolagen Avia Express, Avitrans Nordic, Golden Air och Svenska Direktflyg.

Strejkvarslet gäller 27–28 maj och 7–9 juni.

En av huvudfrågorna i förhandlingen har varit piloternas anställningstrygghet.

”Några av flygbolagen har sagt upp alla sina fast anställda piloter och vill ersätta dessa med kontraktsanställda piloter eller med bemanningsföretag. Pilotföreningen har krävt att parterna skall vara överens om eventuell inhyrning av piloter”, skriver Svensk Pilotförening i ett pressmeddelande.

Piloterna har ställt krav om reglerade villkor för olika anställningsformer, regler för övertidsarbete och krav på en löneutveckling i paritet med övriga svenska arbetsmarknaden. Arbetsgivarsidan har krävt försämringar av nuvarande avtal i storleksordningen 30–40 procent enligt pilotföreningen.

Medlingsinstitutet har informerats om varslet.

/TT

Dimi
2010-05-23 22:58

Förstår iofs att regionalflygarbetsgivarna, som kämpar emot “konkurrentspöken” som snabbtåg o nu, ännu mera aktuella Videokonferenser, (efter första askmolnsstoppet)! Fy vilken sits egenteligen… Lite typ, Grekekonomi, med “general(pilot)strtejker” o annan negtativ skit, väntande runt hörnet! Nej, inrikesflygets betydelse, har börjat sin oundvikliga nedrustning, i det nya medie o miljöutvecklande samhället! Ju förr de anställda där, är med i matchen, desto bättre kommer det att gå! Inser man inte denna förnyelse, är risken stor att man hamnar i liknande situation som DE DUMMA GREKERNA idag!!!!

Lindbergh
2010-05-23 21:55

Ni som skriver och klagar på yrket ni själva valt, Ni använder detta forum som några kacklande gamla kärringar som klagar på tamej€&% allt. Är ni verkligen mogna nog att ha ett certifikat som tillåter er transportera människor ? Sen undrar ni varför det förekommer agg mot piloter ?
” Dada hink o spade “

Lars Magnus
2010-05-23 21:49

Att Hampus: Nix jag heter inte Lars Åke. Och jag märker att det som vanligt är åsiktsförtryck som gäller från din sida; håll med eller håll tyst. Varför skulle Sverigeflyg köpa in sina tjänster från någon annan än de som kan leverera tjänsten billigast till en godtagbar kvalitet? Och det är uppenbarligen inte Avitrans. Och Sverigeflyg (eller för att vara lite noggrann Kullaflyg och Gotlandsflyg) är det enda bolag i Sverige som tjänar pengar, ALLA andra går med förlust. Och det är för att Sverigeflyg har varit smarta nog att inte gegga in sig i flygbolagssörjan. Go Pigge!

Propjockey
2010-05-23 21:39

Nu tar jag fram popcornen! 🙂

En pippi
2010-05-23 19:34

Se där, nu blev du ännu mindre….

ar
2010-05-23 19:04

nädu, betalade själv en 330 kurs och jobbar nu hos Emirates

En pippi
2010-05-23 18:52

Se där, det var inte principen det gällde, det var pilothatet. Driver man ett flygföretag är det ett flygföretags kostnader man måste ta. Klarar man inte det ska man syssla med något annat.

Men oroa dig inte för oss piloter, vi ska nog klara oss på ena eller andra sättet.

Du däremot kommer nog alltid vara en liten människa.

ar
2010-05-23 18:28

OJ,OJ vad den satt bra. Inte för att jag vet vad det kostar att utbilda på ett nytt löneprogram, men en sak är säker långt ifrån vad en typ kostar.
Säg att man tar in en ny typ och skall typa 3-4 crew. kostnaden hamnar i runda slängar på 3-4 miljoner. Samma med tekniker 2-3 millar. Det kan vara svårt för ett mindre bolag. Sedan är det naturligtvis så att en del bugar och tackar samt drar till nått annat bolag så fort som den atraktiva utbildningen är klar.
Numera så betalar många tekniker sin typ själv också, och även cabin crew. Så varför inte cockpit????

flygarn
2010-05-23 16:09

Ja och vad kostar en egenfinansierad typkurs för en tekniker, kör i vind !

Haleluja, snedseglar familj

En pippi
2010-05-23 15:32

Förresten AR….

Vad liten Du ser ut här uppifrån himlen!

En pippi
2010-05-23 15:23

Helt riktigt AR. Blickande ner från min pilothimmel kan jag bara hålla med Dig. Nu får det vara slut på alla kurser och internutbildningar! Nästa gång vi byter dataprogram på lönekontoret eller schemaavdelningen sparkar vi personalen. Varför utbilda dom, det dräller ju av folk som redan behärskar dessa program.

Gud hälsar!

AR
2010-05-23 15:02

Även om nu piloter som regel befinner sig närmast Gud måste dom inse att dörren till himmelriket har börjat att stängas. Därav SPF och många piloters förhoppningar att en strejk skall åtminstone öppna porten lite igen. Förhoppningarna bland andra personalkategorier är att den tajtas åt lite till istället.
Varför skall alltid piloter sitta i de grönaste gräset och glassa? Varför skall ett bolag exempelvis betala 100 tusentals kronor för att en pilot ska lära sig ratta en annan typ ? då det som regel går 15 på dussinet som redan har typen och väntar på jobb?
Nä, det är dags för piloterna och pippi föreningen (SPF) att komma ner på jorden bland oss andra anställda.

Löntagare
2010-05-23 10:52

Problemet med dagens kapitalister är att dom inte ser längre än till nästa kvartalsredovisning. Det är snabba cash som gäller. Förr var direktörerna långsiktiga investerare som istället satsade på lång sikt. Dom samlade i ladorna under goda tider för att överleva svackorna som alltid kommer.

Vad företagarna i flygbranchen inte har fattat är det första man får lära sig på alla ledarutbildningar: Du kommer INGENSTANS om du inte har din personal med dig. Att uppmuntra och entusiasmera personalen är grundbulten för ett framgångsrikt företag.

Flygföretagen idag är nonchalanta och arroganta mot sin personal, mot sina passagerare och mot ägarna av de flygplatser de trafikerar. Istället för att slåss mot personalen borde dom ägna sig åt att utveckla produkten och sälja flygstolar, men det klarar dom inte. Det är mycket mycket enklare att sänka lönerna för den viktigaste resurs dom har: personalen.

Flygbranchen har invaderats av okunniga cowboys med ärvda pengar och inget kunnande. Det ser tyvärr oerhört mörkt ut för framtiden .

Inte Pilot
2010-05-23 10:17

Pilot

Så länge vi får vad vi vill har så får investerarna det som blir över. Då blir det ett framgångsrikt företag?? Jag undrar fortfarande varför inga anställda startar flygbolag? Är det inte så att det är lättare att klaga på ägare/investorer istället för att riskerar sina egna pengar. Eller kontakar man investerare och säger att chansen för dem är liten att tjänar något för vi vill har ut bra löner för att vi skall har ett framgångsrikt bolag.

flygbolag
2010-05-23 08:58

Flygbolaget – numera kallat produktionsbolaget dräneras på pengar tills resultatet är 0 och kan till och med gå med förlust. Det är inte flygbolaget som har för avsikt att gå med plus i dessa företagsstrukturer. Man flyger inte längre under flygbolagens flagg, det står väll inte Avia Express på Skyways flygplan?

Pilot
2010-05-23 08:31

Det är ingen av de anställda som missgynnar en investerare att få avkastning på sina pengar men investerarna tycks inte vilja att de anställda ska ha betalt för sitt arbete och då får man knappast ett framgångsrikt bolag.

Inte Pilot
2010-05-23 00:50

Jag förstår inte alla dessa som klagar hela tiden på att Investorer inte ge bort sina vinster till dem. Varför startar man inte sina egna flygbolag? Då kan de ju bestämma precis som de vill när det gäller typerating kostnader, löner etc. Kan det vara så att de inte vågar investrera sina egna pengar?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500